مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

خودرو در بن بستِ …!

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


همه در یک-️ 92 درصد از مردم ترجیح می دهند «خودروهای باکیفیت خارجی وارد کنند» تا اینکه «3 میلیون نفر را در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن استخدام کنند». این اظهارات نتایج یک نظرسنجی تلویزیونی است که به نظر می‌رسد تعادل را به نفع واردات خودرو تغییر می‌دهد، اما این فقط چهره داستان است. پس پشت صحنه این نظرسنجی چه می گذرد؟

آینده بحث واردات خودروهای خارجی موضوع جدیدی نیست و تعداد موافقان و مخالفان هم جای تعجب ندارد، اما سوال اینجاست که چرا این دو موضوع یعنی واردات و ساخت خودروهای داخلی با هم تضاد دارند و آیا واقعاً تولیدکنندگان داخلی هستند. در تعارض؟ بازنده های این معادله؟ امیرحسن کاکایی از اعضای هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس حوزه خودرو به سوالات زیر پاسخ داد: او پاسخ داد:

واردات خودروهای خارجی منافاتی با افزایش کیفیت خودروهای داخلی ندارد

چرا واردات خودرو را مقدم بر افزایش کیفیت خودروهای داخلی می دانند؟!امیر حسن کاکایی به همه در یک گفت: ابتدا به این نکته اشاره می کنم که سوال مطرح شده در برنامه تلویزیونی مصداق خطای راهبردی است. ایجاد دوگانگی به نام واردات و صنعت خودرو اشتباه اساسی است. واضح است که وقتی این دو را مقابل هم قرار می دهیم، با توجه به اینکه اکثر مردم ایران از کیفیت خودروها راضی نیستند، در چنین شرایطی چه واکنشی نشان خواهند داد. در واقع نوع سوال نوع پاسخ خود را خواهد داشت. بنابراین اولین اشتباه این است که سوال را به گونه ای طرح کنیم که ذهنیت متضادی در ذهن بیننده و شنونده ایجاد شود.

وی افزود: و فراموش نکنیم که وزیر صلح نیز سخنانی داشت که جای توجه دارد. وی گفت: با واردات خودرو، صنعت خودرو را رقابتی می کنیم. به نظر من این جمله ایرادات جدی دارد. بله، واردات خودرو نکته مثبتی است و چه اشکالی دارد، اما این واردات باید غیر اجاره ای و رقابتی باشد نه دولتی و اجاره ای. این ربطی به صنعت خودرو ندارد. دلیل مشکلات پیش روی صنعت خودرو و ناتوانی آن در رقابت، کمبود واردات نیست، بلکه نتیجه ساختار و سیاست های کاملاً اشتباه سیاست گذاران ماست. نمونه ای از این نوع سیاست ها را در اینجا می بینیم که در تابستان امسال با چندین قطع برق مواجه شدیم. در مواردی مانند تولید خودرو و قطعات خودرو، این نوع نوسانات کیفیت را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. مثال بعدی که اتفاقاً خیلی مهم است این است که شاسی خودروهای داخلی مشکل دارد، تا چند وقت پیش همین خودروها را با پلاک کره جنوبی تولید می کردیم که خوب و استاندارد بودند. حالا که از صفحات فولادی مبارک استفاده می کنیم چرا بد است؟ چرا فولاد مبارکه نمی تواند کیفیت تولید خود را بهبود بخشد؟ یا چرا به خودروساز امکان واردات پلاک خودرو از خارج از کشور داده نمی شود؟

اگر صنعت خودرو تغییر کند، سایر صنایع نیز تغییر خواهند کرد

یکی از اعضای هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر واردات را باز کنیم و 25 تومان و 50 تومان بپردازیم و مانعی برای صنعت خودرو ایجاد کنیم، مشخص است که صنعت خودرو نابود می شود. اما همه اینها در شرایطی اتفاق می افتد که ما قرار بود در کشورمان ثروت تولید کنیم. آیا قرار است فقط نفت بفروشیم؟ طبیعی است وقتی بزرگان کشور این گونه فکر می کنند، مردم هم برخوردی دارند که در برنامه تلویزیونی دیدیم. اگر واردات اساسی داشته باشیم، بخش زیادی از افرادی که نیاز به شغل دارند می توانند جذب کار در بخش خدمات پس از فروش و مانند آن شوند. کارگران و کارمندان شاغل در صنعت خودرو از هر نظر ماهیت متفاوتی با کارگران عادی دارند. این کارگران را نمی توان با کارگران صنعت سیمان یا حتی کارگران لوازم خانگی مقایسه کرد. صنعت خودرو موتور توسعه است و یک صنعت معمولی نیست. اگر بخش بزرگی از صنعت ما راکد است به این دلیل است که صنعت خودروسازی ما به اندازه کافی پویا نیست.

وی افزود: قطعاً اگر صنعت خودروسازی ما متحول شود، این صنعت حداقل 50 صنعت دیگر را با خود تکان خواهد داد. از پلیمر گرفته تا نساجی و الکترونیک، این امر بر صنعت خودرو تاثیر خواهد گذاشت. در اینجا نیز موضوع سیاست گذار مورد بحث قرار می گیرد. اگر سیاست گذار درست عمل می کرد و 50 هزار میلیارد برای ساخت خط تولید باکیفیت و پیشرفته پنل خودرو در این سال ها که سیاست گذار بیش از چند صد میلیارد تومان به دست آورده بود، هزینه می کرد، خیلی بیشتر می شد. سود و ارزش افزوده بسیار بالاتری داشت. در نهایت، فراموش نکنیم که نه تنها استخدام مهم است، بلکه کیفیت استخدام نیز مهم است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *