(عکس) سه جت جنگندهای که کشورهایی اروپایی تولید میکنند
۱ دقیقه خوانده شدهدر حالی که ایالات متحده و چین در حال حاضر بزرگترین تولید کنندگان هواپیماهای جنگنده در جهان هستند، اروپایی ها صنعت هواپیماهای جنگنده بزرگ خود را حفظ کرده اند. اروپایی ها در حال حاضر سه هواپیمای جنگنده چند منظوره – یوروفایتر تایفون، داسو رافال و ساب گریپن را تولید می کنند.
به گفته دیجیاتو، اروپایی ها تعدادی هواپیمای نظامی دیگر مانند هواپیمای حمل و نقل/سوخت گیر استراتژیک ایرباس A400M Atlas و هواپیمای آموزشی پیشرفته/حمله سبک Aermacchi M-345 تولید می کنند. با این حال، این مقاله فقط به هواپیماهای جنگنده چند منظوره می پردازد.
داسو رافال
داسو در سال های اخیر شاهد افزایش تقاضا برای هواپیماهای رافال بوده است. این تا حدی به دلیل کاهش سفارشات هواپیماهای جنگنده روسیه است. این کاهش تمایل به خرید هواپیماهای جنگنده روسی تا حدودی به دلیل قانون CAATSA ایالات متحده است که تحریم هایی را بر کشورهای خریدار هواپیماهای روسی اعمال می کند، اگرچه عوامل دیگری نیز در افزایش محبوبیت جنگنده های فرانسوی نقش دارند (به عنوان مثال، ممنوعیت آلمان از هواپیماهای روسی. … فروش هواپیمای یوروفایتر. به عربستان سعودی، که می تواند منجر به سفارش بزرگ دیگری برای رافال شود).
رافال فرانسوی به عنوان یک پروژه مشترک اروپایی آغاز شد، اما اختلاف نظرها باعث شد فرانسوی ها راه خود را بروند و به جای آن رافال را تولید کنند (دیگر کشورهای اروپایی درگیر در این پروژه، یوروفایتر را ساختند). رافال در سال 2004 در نیروی دریایی فرانسه و در سال 2006 در نیروی هوایی فرانسه وارد خدمت شد.
هواپیمای جنگنده اروپایی | تولید در سال 2024 پیش بینی می شود | یک توضیح |
داسو رافال | 20 ماشین (تقریبا) | افزایش از 2 به 3 وسیله نقلیه در ماه |
یوروفایتر تایفون | 20 ماشین (تقریبا) | برنامههایی برای ادامه تولید حداقل تا سال 2040 در پایینترین سطح وجود دارد |
ساب گریپن | شاید تعداد محدودی در سال | ظرفیت تولید به 24 خودرو در سال می رسد و ممکن است با افزایش خودروهای اختصاص داده شده از سوئد و تایلند افزایش یابد. |
در سال 2023، داسو قصد داشت 15 دستگاه رافال تولید کند، اما تنها 13 دستگاه رافال تحویل داد. با این حال، داسو در حال حاضر تولید خود را افزایش می دهد و حدود 2 جت رافال در ماه تولید می کند، اما قصد دارد تا پایان سال 2024 تولید را به 3 جت در ماه افزایش دهد. با این حال، مسائل زنجیره تامین مانع تولید شده است.
یوروفایتر تایفون
Eurofighter Typhoon ظاهری شبیه به رافال دارد و البته آنها سابقه توسعه مشترکی دارند. این هواپیما توسط کنسرسیومی متشکل از ایرباس، بیایای سیستمز و لئوناردو تولید میشود و مشتریان اصلی آن بریتانیا، آلمان، ایتالیا و اسپانیا هستند (خرید برای این سه کشور 232 دستگاه خودروی فورد برای انگلستان، 180 دستگاه خودروی فورد برای آلمان، و 121 خودروی فورد برای ایتالیا). و 87 برای اسپانیا). از 680 فروند یوروفایتر سفارش داده شده توسط 9 کشور، 603 فروند آن تحویل داده شد (تولید جنگنده با نرخ تاریخی حدود 20 فروند در سال).
این کنسرسیوم در اواسط سال 2023 اعلام کرد که امکان فروش تا 200 فروند هواپیمای یوروفایتر تایفون را طی دو سال آینده می بیند. در آوریل 2024، Aviationist گزارش داد که کنسرسیوم انتظار دارد تا 74 هواپیما برای سفارشهای داخلی و 130 هواپیما برای مشتریان صادراتی، علاوه بر سفارشهایی که قبلاً رزرو شدهاند، وجود داشته باشد.
اگر همه این هواپیماها تا سال 2035 تحویل داده شوند، میزان تولید آن به طور متوسط 20 هواپیما در سال خواهد بود. هفته هوانوردی ادعا می کند که در حال حاضر 187 جنگنده برای سال های 2023-2033 تحویل داده شده است (در حالی که تعدادی از آنها پس از سال 2033 تحویل خواهند شد). این به معنای نرخ تولید حدود 18 خودرو در سال است.
هواپیماهای جنگنده تولید شده توسط هر کشور | شماره | نوع جنگنده |
ایالات متحده | حدود 246 وسیله نقلیه | F-16، F-15، F-35، F/A-18 |
چین | بیش از 240 ماشین | J-10، J-16، J-20 (به علاوه J-11 و J-15) |
روسیه | از 28 تا 49 ماشین | Su-30، Su-35، Su-34، Su-57 (تخمین زده شده برای سال 2023) |
ژاپن | حدود 5 تا 6 ماشین | F-35A تحت مجوز مونتاژ شده است |
هندوستان | 16 هواپیما | تمامی انتشارات Tejas در سال 2024 برنامه ریزی شده است |
همچنین مهم است که کشورهای شرکت کننده در این پروژه به تولید خود تا آغاز تولید نسل بعدی هواپیما ادامه دهند. به سختی می توان آمار دقیق تولید یوروفایتر را با قطعیت گفت، اما نرخ تولید تاریخی و سفارشات فعلی چیزی در محدوده 20 دستگاه در سال است.
ساخت هواپیماهای جنگنده بسیار پیچیده است. در حالی که انگلیسی ها دیگر نمی توانند هیچ هواپیمای جنگنده ای را به تنهایی تولید کنند، اجزای بریتانیایی در اکثر هواپیماهای جنگنده غربی یافت می شود. شرکت های بریتانیایی قطعات یدکی بسیاری را برای زیردریایی گریپن، جنگنده بومی کان ترکیه در حال توسعه و جنگنده F-35 Lightning II (به ویژه F-35B) تامین می کنند.
زیر گریپن
ساب گریپن سومین هواپیمای جنگنده چند منظوره اروپایی است که تولید شده است. ساب جنگنده گریپن را در سوئد به عنوان یک جت قدرتمند می سازد که برای عملیات در شرایط نسبتاً سخت (مانند برخاستن و فرود در بزرگراه ها) طراحی شده است. تا این سال، سوئد بخشی از ناتو نبود و مجبور بود به تنهایی برای یک جنگ بزرگ احتمالی با روسیه برنامه ریزی کند. این کشور سیاست جنگ هوایی خود را با این فرض انجام می دهد که پایگاه های هوایی آن در صورت جنگ مورد حمله قرار می گیرد، بنابراین باید هواپیماهای خود را پراکنده کند. گریپن برای جنگی طراحی شده بود که در آن سوئد در حفاظت از پایگاه های هوایی و دفاع از آسمان خود با مشکل مواجه می شد.
گریپن در بازار بین المللی نسبتاً موفق بوده و به مجارستان، جمهوری چک، آفریقای جنوبی، برزیل و تایلند صادر شده است. مجارستان اخیراً یک جنگنده گریپن را سفارش داده است، در حالی که انتظار می رود تایلند به زودی یک جنگنده دیگر را سفارش دهد. انتظار می رفت برزیل یک سفارش بزرگ دیگر را ثبت کند، اما به نظر می رسد که به جای گریپنس، F-16 های مستعمل می خرد.
خط مونتاژ لینکوپینگ ساب می تواند تا 24 هواپیما در سال تولید کند، اما همچنین ظرفیت پاسخگویی به تقاضای اضافی را دارد.
به گفته برخی منابع، ساب ادعا می کند که ظرفیت تولید 24 گریپن را در تاسیسات خود در لینکوپینگ، گوتنبرگ، گروالا و آربوجا دارد. ساب با همکاری امبرائر، خط مونتاژ نهایی را در برزیل راه اندازی کرده است، جایی که حدود 15 دستگاه گریپن مونتاژ می شود و اولین آن در سال 2025 تحویل می شود. با این حال، مشخص نیست که تعداد تولیدات برای سال 2024 چقدر خواهد بود.
در مجموع به نظر می رسد تولید هواپیماهای رزمی چند منظوره اروپایی برای سال 2024 بین 40 تا 60 فروند باشد.
fararu به نقل از همه در یک