ماموریت راهبردی رئیسجمهور به ظریف
۱ دقیقه خوانده شدهآینده در سالهای اخیر چند شخصیت سیاسی مانند محمدجواد ظریف هدف تخریب قرار گرفتهاند و طبیعتاً کمتر شخصیتی مانند او وجود دارد که تندروها را حساس کند. در طول هشت سالی که وی به عنوان وزیر امور خارجه ایران سپری کرد و پس از آن همواره مورد هدف قرار گرفت، اما صحبت تلویزیونی کمتر از 10 دقیقه درباره توافق هسته ای مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از معادلات را به هم ریخت. پس از پیروزی پزشکیان، ظریف مدیریت شورای راهبری را با تمام نوسانات به گفته وی برعهده گرفت و این سازوکار ۷۰ درصد در انتخاب مدیران ارشد دولتی تاثیر داشت.
به گزارش فردا کافی است تاثیر ظریف را دید که یک نماینده مجلس از پشت تریبون علیه او صحبت کند یا کاهان برایش یادداشت بنویسد. همین فرد به عنوان معاون راهبردی به دولت بازگشت و مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری را نیز مدیریت کرد. ظریف مانند همه اهالی سیاست ایران دارای نکات مثبت و منفی است، اما نقطه ای که در آن قرار گرفته می تواند منشأ تأثیرات بسیاری در مسیر دولت چهاردهم باشد. جایگاه ظریف در دولت پزشکیان نشان می دهد که رسالت او ایجاد فکر و پشتوانه نظری است.
مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری
معاون راهبردی پیش از این در ساختار ریاست جمهوری حضور نداشت و این حکم برای اولین بار به نام ظریف صادر شد. نکته حائز اهمیت در حکم پزشکیان به ظریف این قسمت است: «به منظور جلوگیری از اضافه شدن ساختارها و تشکیلات جدید و استفاده بهینه از توانمندی های موجود، مقتضی است مسئولیت مرکز بررسی راهبردی ریاست جمهوری را بر عهده گرفته و تعیین تکلیف شود. ” واگذاری این سمت به سازمان های مربوطه به معاونت راهبردی رئیس جمهور تبدیل می شود. بدیهی است در راستای انجام وظایف این نماینده، دستگاه ها و نهادهای دولتی همکاری لازم را انجام خواهند داد.
سعید حجاریان معاون سیاسی مرکز تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری در دولت هاشمی رفسنجانی
مرکز تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری (که قبلاً مرکز تحقیقات راهبردی نامیده می شد که در سال ۱۳۷۶ به مجمع تشخیص مصلحت نظام منتقل و با نام جدید ریاست جمهوری تغییر ساختار یافت) مرکز پژوهش های دولت است: «مرکز تحقیقات راهبردی ریاست جمهوری مرکز اصلی است. مرکز تحقیقات استراتژیک». مرکز تحقیقات دولتی که به انجام مطالعات، بررسی و تحقیقات راهبردی و نهادی در دولت می پردازد و طرح ها و پیشنهادهای مربوط به راهبردهای ملی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی را مطابق با سیاست های کلی دولت ارائه می کند. دولت سفارش دهید.
نام هایی چون سعید حجاریان، علی رضا علوی تبار، محمدرضا تاجیک و عباس عبدی که از آنها به عنوان نیروهای روشنفکر یاد می شود با این کانون ارتباط دارند. حجاریان معروف به اصلاح طلب پروژه توسعه سیاسی خود را در سال 68 از این مرکز آغاز کرد. محمدرضا تاجیک، استاد سرشناس علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و معاون سابق وزارت اطلاعات در دهه 70، این مرکز را در زمان مدیریت آقای محمد خاتمی اداره می کرد و وظیفه او ارائه راهبرد بود. به دولت رئیس جمهور
محمدرضا تاجیک، استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس سابق مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری
به نظر می رسد با تغییر ساختار این مرکز و تبدیل آن به معاونت در نهاد ریاست جمهوری، با بکارگیری گروهی از کارشناسان خبره و بررسی همه جانبه موضوعاتی که رئیس جمهور به معاونت راهبردی رئیس جمهور ابلاغ می کند، قصد پزشکیان ایجاد مرکزی تغییر مثبت از طریق توانایی ها، نگاه دقیق و تلاش برای حل مشکلات – نه تنها در مسائل سیاست خارجی، بلکه برای ارائه طرح ها و راه حل ها در زمینه های مختلف.
مشاور ارشد رئیس جمهور
ضرب المثل معروفی در سیاست وجود دارد که می گوید مشاوران خوب یا بد می توانند یک مدیر را بسازند یا از بین ببرند. در این مرحله ناز او مشاوری است که از دوران انتخابات در کنار پزشکیان قرار گرفته و حساسیت تندروها را بالا برده است. ظریف به خاطر تصدی سمت وزیر امور خارجه و توافق هسته ای و نمایندگی ایران در سازمان ملل شناخته شده بود. مروری بر این دوره کاری نیز نشان می دهد که او نسبت به ایجاد تغییرات و تلاش برای حل مشکلات، بسته و انعطاف ناپذیر نیست.
زمانی که با حکم رئیس جمهور ریاست شورای راهبری را برعهده گرفت، به عنوان مشاور سعی در ترویج و پیگیری این دیدگاه ایجاد تحولات مثبت داشت. زیرا قبلاً پزشکیان گفته بودند که باید فضای بیشتری به زنان، اقوام و مذاهب داده شود و با این راهکار بحث تبعیض مثبت مطرح شد.
زمانی که ظریف تلاش کرد دیدگاه رئیس جمهور را عملی کند، مورد حملات بزرگی قرار گرفت. گاه روش های سنتی فشار در روند انتخاب وزرا موثر بود. در نهایت این سازوکار جدید در زمان ظریف توانست با اجرای دیدگاه های رئیس جمهور بیشترین تاثیر ممکن را داشته باشد.
fararu به نقل از همه در یک