مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

کابینه پرزحمت پزشکیان

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


بعدی- اعلام لیست وزیران دولت چهاردهم و استعفای محمدجواد ظریف از ادامه فعالیت در دولت چهاردهم بسیاری از اصلاح طلبان و فعالان سیاسی را در شوک فرو برد. عده ای دیگر نیز با انتشار پیام هایی در فضای مجازی سعی کردند ناامیدان یا معترضان را به آرامش و صبر دعوت کنند.

به گزارش فردا شکاف وعده های شورای راهبری و افراد منتخب برای کابینه چهاردهم یکی از مهم ترین انتقادات است، اما بیشتر پرسش ها حول محور این است که چرا محمدجواد ظریف که با شعار ایران در کنار مسعود سفر منطقه ای کرد و تبلیغ شد. مژجیان تصمیم گرفت به این زودی استعفا دهد.

با توجه به این شرایط، سؤالاتی مطرح می شود از جمله دلایل استعفای محمدجواد ظریف و اینکه دولت هنوز به مرحله بررسی و رأی اعتماد نرسیده چه ویژگی هایی دارد. عزت الله یوسفیان ملا، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده مجلس در گفتگو با همه در یک او به این سوالات پاسخ داد:

تشکیل شوراها و کمیته ها جدید نبود، اما در قانون هم لحاظ نشده بود

چه داستانی عزت الله یوسفیان ملا به همه در یک گفت: مشورت با شورای حاکمیت در قانون اساسی کشور به طور رسمی ذکر نشده است و اختیارات تعیین هیات وزیران به وضوح به رئیس جمهور داده شده است، اما بد نیست به تاریخ نگاه کنیم و ببینیم که آیا ما شورای حکومتی داشته ایم یا خیر در دولت های قبلی جالب است بدانید که در همه دولت ها تیمی در کنار رئیس جمهور (یا در ساختمان کشیش یا جای دیگر) در مورد وزرا و حتی بعدها درباره معاونان رئیس جمهور اظهار نظر می کردند.. مثلاً آقای رئیسی کمیته ای در دیوان محاسبات ایجاد کرد. چرا در دیوان محاسبات؟ چون می خواستند مرحوم عادل آذر سرپرست این کمیته باشد. آقای عادل آذر در آن زمان رئیس دیوان محاسبات بود. قطب دیگر این کمیته آقای الکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. این کمیته با افراد و افرادی که برای وزارتخانه مناسب می دانست تماس گرفت و آنها را به دیوان محاسبات دعوت کرد. در دوره آقای احمدی نژاد، آقای دانش جعفری و برخی از همراهانش کمیته ای مشابه تشکیل داده بودند.

وی افزود: تا جایی که من اطلاع دارم در دوره آقای روحانی، آقای نوبخت و دیگران کمیته ارزیابی تشکیل دادند. برخی از این کمیته ها شامل سه یا پنج عضو و برخی دیگر شامل تعداد بیشتری هستند. پس از انتخاب وزرا و ارسال پیام ریاست جمهوری به مجلس، معمولاً هیچکس مخالفتی نمی کرد. و در برخی موارد، حتی مدت ها پس از انتخابات، هیچ کس از وجود کمیته هایی برای انتخاب وزرا مطلع نبود. اما چرا این بار این اتفاقات رخ داد؟ چرا این همه حاشیه می بینیم؟ جالب است بدانید حتی در دوره آقای هاشمی رفسنجانی نیز عده ای از جمله آقای مرعشی مسئولیت رصد و بررسی سوابق وزرای پیشنهادی را بر عهده داشتند. بنابراین تشکیل کمیته یا کارگروه بی سابقه و حاشیه ای نبود.»

بسیاری از مردم انتظارات زیادی از تشکیل دولت دارند

این فعال سیاسی در ادامه گفت: آقای مدیکیان بحث عقیده را فوق العاده مهم دانست و به جای تشکیل یک کمیته کوچک متشکل از 3 یا 4 نفر که به عنوان چراغ خاموش عمل می کرد، سعی کرد دو شورا بزرگ را تشکیل دهد. با چند عضو، که در سطحی برابر با شوراهایی که در دولت های گذشته شاهد بودیم، کمیته هایی را تشکیل دادند که کمتر از 7 یا 8 نفر بودند، سپس کمیته ها شروع به ثبت نام کردند و اسامی خود را به آقای ظریف ارائه کردند در واقع، شاید بهتر بود که یک گروه کوچک تحقیقات را مخفیانه انجام می داد، اگر در نظر بگیریم که هر کمیته شامل 10 نفر باشد و 19 کمیته تشکیل شود، تعداد آنها 190 نفر می شود، یعنی تقریباً 200 نفر. به شورای راهبری اصلی مسلم است که همین ساکنین دارای اختلاف نظر و عدم تفاهم هستند. طبیعتا هر چه تعداد تیم ها کوچکتر باشد روند انتخاب بهتر خواهد بود

وی افزود: این رقم بالا در عین حال توقعات بیش از حدی را ایجاد می کند و در نتیجه افزایش ایرادات به تصمیمات نهایی نیز آفت بزرگی بود که با همه اینها به آقای مجیکیان فشار وارد کرد خوب است افراد مختلف بفهمند که تصمیم گیرنده نهایی رئیس جمهور است و رئیس جمهور بر اساس اختیارات و ملاحظات خود عمل می کند. همچنین باید فهمید که دست رئیس جمهور در برخی موارد کاملاً باز نیست. من استعفای آقای ظریف در مقطع فعلی را کاملا درست نمی بینم. استعفای آقای ظریف با آنچه اتفاق افتاد نامتناسب بود. آیا آقای ظریف انتظار داشت که رئیس جمهور از اختیارات خود استفاده نکند و نظر خود را به طور کامل اجرا نکند؟ فراموش نکنیم که از لحظه تشکیل دولت ها و حتی بعد از 3 تا 6 ماه، تغییرات در دولت ادامه دارد.

این نماینده سابق مجلس گفت:من این دولت را «کابینه سخت کوش رئیس جمهور» می نامم. وقتی چند نفر در موضوعی گرد هم می آیند و دیدگاه های مشابهی دارند، سرعت تصمیم گیری و رشد برنامه های دولت افزایش می یابد. اما زمانی که افراد با دیدگاه های مختلف دعوت شوند، گرد هم آوردن این افراد و رسیدن به تصمیم نهایی بسیار دشوار خواهد بود. من فکر می کنم دولت در توافق بند به بند مشکل خواهد داشت، زیرا نظرات مردم بسیار متناقض است و آقای مزیکیان برای ایجاد اجماع نیاز به تلاش زیادی دارد. این دولت متناقض ترین دولتی را دارد که از دوران شهید رجایی در کشور دیده ایم.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *