مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

اسطوره‌هایی که الهام‌بخش «ارباب حلقه‌ها» بودند؛ از «آخرالزمان راگناروک» تا «حلقۀ عزیز»

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


آثار معروف J. R. آر. دنیای تالکین از سرزمین میانه به شدت از اساطیر نورس الهام گرفته شده است. مفهوم “نوردی” به فرهنگ پیش از مسیحیت و فرهنگ باستانی کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ، دانمارک و سوئد اشاره دارد.

به گزارش فرادید، الف ها و کوتوله های داستان های تالکین مستقیما از دنیای نورس گرفته شده اند و شخصیت معروف گندالف نیز از خدایی به نام اودین الهام گرفته شده است که مهمترین خدا در میان وایکینگ ها است. حتی یک قسمت تالکین تحت تأثیر داستانی در مورد حلقه نفرین شده آندورانوته بود.

علاقه تالکین به اساطیر نورس

اسطوره هایی که الهام گرفته اند

سلف پرتره تالکین، 1961

جان رونالد روئل تالکین در سال 1892 در انگلستان به دنیا آمد و بیشتر به خاطر نوشتن هابیت، ارباب حلقه‌ها و بسیاری از کتاب‌های دیگر که در دنیایی فانتزی اتفاق می‌افتند، شهرت دارد. او مطالعات کلاسیک و سپس زبان و ادبیات انگلیسی را در دانشگاه آکسفورد خواند و در سال 1915 که فارغ التحصیل شد به ارتش بریتانیا پیوست.

تجربیات تالکین در جنگ جهانی اول تأثیر بسزایی بر او و نوشته هایش گذاشت. او در سال 1916 در نبرد سام شرکت کرد و در آنجا به شدت بیمار شد. این بیماری باعث شد که او به انگلستان بازگردانده شود و بقیه دوران جنگ را در بیمارستان ها و پادگان ها بگذراند.

او در دوران تحصیل در دانشگاه لیدز کار کرد و سپس به آکسفورد بازگشت و تا زمان بازنشستگی در سال 1959 در آنجا کار کرد. او در ادبیات انگلیسی و آنگلوساکسون تخصص یافت و شروع به نوشتن آثار معروف خود کرد. او همچنین یکی از بنیانگذاران باشگاه Inklings به همراه تعدادی از نویسندگان داستانی آکسفورد از جمله سی. لویی بود.

اما علاقه تالکین به اساطیر نورس از کجا شروع شد؟ در دهه 1920، او ترجمه شعر قدیمی انگلیسی Beowulf را به پایان رساند. در حالی که شعر به زبان انگلیسی قدیمی نوشته شده است، درباره یک قهرمان دانمارکی قرن ششم است. زمانی که تالکین از جنگ بازگشت، روی فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد کار کرد و متخصص ریشه شناسی آلمانی شد.

زمانی که تالکین در دانشگاه لیدز بود، باشگاه وایکینگ ها را تأسیس کرد، جایی که علاقه مندان می توانستند در مورد زبان ها و فرهنگ منقرض شده ژرمنی بحث کنند. این سرنخ ها به تدریج علاقه و آشنایی تالکین را با اساطیر اروپای شمالی افزایش داد. تالکین علاقه خود را بیشتر با نوشتن نسخه خود از افسانه سیگورد و گودرون دنبال کرد. این شامل داستان حلقه نفرین شده آندورانوت بود. اما حلقه نفرین شده تنها یکی از بسیاری از عناصر اساطیر نورس است که به تخیل تالکین راه پیدا می کند.

جغرافیای سرزمین میانه

اسطوره هایی که الهام گرفته اند

نقشه زمین میانه تالکین، 1970

آثار تالکین بر اساس محیطشان متمایز می شوند: دنیای فانتزی پیچیده و منسجم با اسطوره شناسی گسترده خود. شکی نیست که کیهان شناسی تالکین تا حدی از کیهان شناسی جهان نورس الهام گرفته شده است.

داستان های تالکین از سرزمین میانه آغاز می شود، دنیای انسان ها در جهان تالکین. به نظر می رسد که این از Midgard الهام گرفته شده است. همان دنیایی که خدای نورس اودین و برادرانش خلق کردند و سپس انسان ها را برای زندگی در آن آفریدند. خدایان زمانی که میدگارد در آسگارد اقامت داشتند از نیروهای آشوب محافظت کردند.

در دنیای تالکین، والارهای الهی در والینور زندگی می کنند. به نظر می رسد که این مورد از آسگارد الهام گرفته شده باشد، زیرا والینور توسط یک پل زمینی طولانی و مستقیم شبیه به پل رنگین کمان در Bifrost که آسگارد و میدگارد را به هم متصل می کند، به سرزمین میانه متصل می شود.

در خود میدگارد، جنگل فانتزی تاریک و خطرناک تالکین میرک‌وود از مجموعه اشعار مک‌وود، ادا، جنگلی بین آسگارد و ماسپلهایم، قلمرو غول‌های آتش، الهام گرفته شده است. تالکین همچنین ممکن است از چوب آهن نورس الهام گرفته باشد، که به نظر می رسد میدگارد و جوتونهایم، قلمرو غول ها را از هم جدا کرده است. این مکان توسط قبیله ای از گرگ های غول پیکر به رهبری غول زن آنگربودا اشغال شده بود. سازمان های ترسناک تالکین ممکن است از این گرگ ها الهام گرفته باشند.

Medicild، سالن طلایی Magsari پادشاهان روهان در داستان های تالکین، نیز به نظر می رسد مستقیما از هورت الهام گرفته شده است. سالنی که در اساطیر نورس ذکر شده است. هر دو سالن دارای سقف کاهگلی هستند که مانند طلا می درخشد. وقتی لگولاس مدیسیلد را توصیف می کند، از نقل قولی مستقیم از یک شعر قدیمی انگلیسی استفاده می کند که می گوید: “نور او بر فراز زمین می درخشد.”

ساکنان سرزمین میانه؛ از الف ها تا فرودو

اسطوره هایی که الهام گرفته اند

کوتوله های نورس، عکس توسط W. سی. داستان‌های شگفت‌انگیز ویگاند از سرزمین‌های شمالی، اثر جولیا گدارد، 1871

بسیاری از سرزمین‌های میانه تالکین نیز از موجودات موجود در اساطیر نورس و فرهنگ عامه نورس الهام گرفته شده‌اند. واضح ترین آنها “الف ها” و کوتوله ها هستند.

اساطیر نورس شامل دو نوع پری مختلف است: پری روشن و پری تیره. پری های براق به عنوان موجوداتی فرشته ای و جادویی با پیوندی فراطبیعی با طبیعت توصیف می شوند. معمولاً ترسیم خطوط واضح بین پریان و خدایان دشوار است. این پری روشن است که الهام بخش ژان تالکین است.

اما پری های تاریک الهام بخش کوتوله های تالکین هستند. در اساطیر اسکاندیناوی، پری های تیره در زیر زمین در غارها و کارگاه ها زندگی می کنند و آهنگرهای بزرگ دنیای نورس هستند. آنها بسیاری از گنجینه های بزرگ جهان نورس، از جمله چکش Thor's Mjolnir را خلق کردند.

برای تقویت بیشتر این ارتباط، زبان پیچیده ای که تالکین برای کوتوله ها ایجاد کرد، بر اساس رون های اسکاندیناوی قدیمی بود. در همین حال، زبان الوی رایج تالکین بر اساس زبان‌های ولزی و دیگر زبان‌های سلتی بود، در حالی که کوینا بر اساس زبان فنلاندی با عناصر لاتین و یونانی بود.

اسطوره هایی که الهام گرفته اند

در آخرین صفحه کتاب The Dwarves of Mazabel، از الفبای رونیک کوتوله ها با الهام از رون های نورس استفاده شده است.

نام تمام کوتوله هایی که در هابیت می بینیم نیز از نام کوتوله های فهرست شده در حماسه Voluspa الهام گرفته شده است. داستانی در مورد ایجاد و نابودی جهان که توسط جادوگر ولو به اودین گفته شده است. بیفور، بیفور، بامبور، دوآلین، اوین، گلاوین، دری، نوری، اوری، فیلی و کیلی همگی کوتوله های نورس هستند. نام هایی که تالکین نیز به کار می برد.

حتی نام “فرودو” از حماسه “اینگلینگا” گرفته شده است که از اساطیر ماقبل تاریخ نورس می گوید. در این اسطوره، فرودی یک پادشاه دانمارکی با اصل اودین است که در دوره صلح و رفاه بر کشور حکومت می کند و به شدت پاک است.

گاندالف و نبرد وحشتناک راگناروک

اسطوره هایی که الهام گرفته اند

اودین یک کماندار را به نبرد هدایت می کند، اثر لوئیس مو از والکری: حکاکی رمانتیک، 1930

در اساطیر نورس، گندالف در اصل نام کوتوله ای است که در حماسه والسوبا یافت می شود، اما خود تالکین در نامه ای در سال 1946 اظهار داشت که گندالف از “اودینیچ سرگردان” الهام گرفته شده است. اودین مهمترین خدای نورس بود. او خدای جنگ، خرد، جادو و نوشتن بود. در حالی که اودین در آسگارد موقعیت والایی داشت که از آنجا می توانست به کیهان خیره شود، او اغلب ترجیح می داد آن موقعیت را رها کند و در میان مردانی که به شکل اودینش مبدل شده بودند سرگردان شود. وقتی او این کار را کرد، شبیه پیرمردی با ریش بلند و کلاه لبه‌دار بود، درست مثل گندالف.

در داستان تالکین، گندالف یکی از والارها، نژادی الهی بود که در والینور زندگی می‌کرد. اما او در سرزمین میانه سرگردان است و این به او بستگی دارد که مسیر وقایع را هدایت کند.

وقتی گندالف در موریا با بالروگ روبرو می شود، ما شاهد یک موضوع اسطوره ای دیگر هستیم. «بالروگ» در واقع «دیو آتش» است. یک غول آتش بزرگ که بیشتر جهان را در راگناروک، پایان جهان در اساطیر نورس، خواهد سوزاند. به نظر می رسد نبرد بین گندالف و بالروگ نمایانگر نبرد خیالی بین اودین و سیرتر در پل رنگین کمان در بیفراست باشد. طبق پیشگویی های آخرالزمانی اساطیر نورس، پل بیفراست قرار است در نبرد آخرالزمانی زیر بار غول ها بشکند و باعث نابودی آنها شود.

چندین شخصیت دیگر تالکین را نیز می توان به اساطیر اسکاندیناوی ردیابی کرد، از جمله بیورن، که نام وایکینگ دارد و می تواند به خرسی مانند جنگجوی بزرکر تبدیل شود، و تورین تورامبار از سیلماریلیون (مجموعه ای از نوشته های تالکین) که به نظر می رسد بر اساس اینکه سیگورد قهرمانی است که اژدهایان فافنیر را می کشد.

حلقه قدرت

اسطوره هایی که الهام گرفته اند

رانستون از دراوال، سوئد، نشان می دهد که اندواری حلقه اش را در دست گرفته و سیگورد در حال کشتن اژدها فافنیر، قرن دوازدهم.

اما آیا مهمترین مضمون کار تالکین، حلقه واحد قدرت، در اساطیر نورس نیز مضمونی دارد؟ آیا می تواند مربوط به اساطیر نورس باشد؟ همانطور که قبلا ذکر شد، تالکین نسخه ای از ماجراهای قهرمانان وایکینگ سیگورد و گودرون را نوشت که شامل داستان حلقه نفرین شده ای به نام “Andovernut” بود.

در آن داستان کوتوله اندواری توانایی تغییر شکل خود را داشت و می توانست به ماهی تبدیل شود و از شنا کردن لذت می برد. یک روز او با گروهی از پری های آب روبرو می شود که به او می خندند، بنابراین او گنج مسحور آنها را می دزدد. مانند اکثر کوتوله ها، او یک صنعتگر ماهری است و از مقداری گنجینه آنها استفاده می کند تا برای خود یک حلقه طلایی باشکوه به نام اندارنوت بسازد. او همچنین او را طلسم می کند تا مطمئن شود گنج او همیشه رشد می کند تا بتواند وقت خود را صرف شنا و نشان دادن ثروت خود کند. او مانند نسخه هابیت گولوم است.

یک روز، اودین، آنر و لوکی به دیدار پادشاه کوتوله ردمار می روند و در رودخانه اندواری توقف می کنند. لوکی اندواری و گنجینه اش را می بیند، اما یک سمور خوش تیپ را نیز می بیند. او را می کشد و پوست او را می کند تا به عنوان هدیه به پادشاه کوتوله تقدیم کند. اما وقتی آن سه می رسند و شاه پوست سمور را می بیند، وحشت می کند. زیرا پسران او نیز می توانند ظاهر خود را تغییر دهند و معمولاً یکی از آنها تبدیل به سمور زیبا می شود، بنابراین پوست سمور کشته شده، پوست پسر او می شود.

اسطوره هایی که الهام گرفته اند

گفتگو با اسماگ، از تخیل تالکین، 1937

خدایان موافقت می کنند برای این مرگ باج بدهند و هر میلی متر از پوست سمور را با طلا بپوشانند. لوکی به رودخانه برمی گردد تا طلایی را که در آنجا دیده بود پس بگیرد تا هزینه آن را بپردازد. او اندواری را به شکل ماهی صید می کند و در ازای جانش طلا می خواهد. انواری التماس می کند که حلقه را به او برگردانند، اما لوکی امتناع می کند. پس انوری انگشتر را نفرین می کند تا برای صاحبش ثروت و تباهی بیاورد.

لوکی در ابتدا قصد دارد حلقه را نزد خود نگه دارد، اما وقتی تکه کوچکی از پوست سمور در معرض دید قرار گرفت، باید از حلقه برای تکمیل باج استفاده کند.

پادشاه کوتوله به زودی مجذوب گنج جدید خود، به خصوص حلقه می شود. او حاضر نیست این گنج را با دو پسر دیگرش، رژین و فافنیر، تقسیم کند. در پایان فافنیر پدرش را می کشد و همیشه برای محافظت از گنج خود به اژدهایی تبدیل می شود.

به نظر می رسد فافنیر الهام بخش اسماگ، اژدهای معروف تالکین باشد. سوراخ کوچک زره اسماگ همچنین ممکن است از قسمت کوچکی از پوست سمور که با طلا پوشانده نشده بود الهام گرفته شده باشد و لوکی را مجبور به بازگشت حلقه کند.

اسطوره هایی که الهام گرفته اند

نقشه ثور، نوشته تالکین، 1936

پس از آن، رژین در یک دهکده انسانی زندگی می کند و با قهرمان جوان سیگورد آشنا می شود. سیگورد شمشیر شکسته پدرش گرم را نزد آهنگر آورد تا تعمیر شود.

رژین سیگورد را متقاعد می کند که فافنیر را برای او بکشد و حلقه را برای او بیاورد و سیگورد این کار را انجام می دهد. اما در راه بازگشت با حلقه متوجه شد که رجین قصد کشتن او را دارد، بنابراین رجین را کشت و حلقه را نگه داشت. مانند حلقه قدرت، Enduranoth سابقه استفاده بر اساس مرگ و خون دارد. خود سیگورد زمانی که توسط دوستش گودرون کشته می شود، با پایانی خونین روبرو می شود.

اما این تنها قسمت ویژه ای نیست که در اساطیر نورس ظاهر می شود. اودین همچنین یک حلقه طلایی ویژه داشت که توسط کوتوله ها برای او ساخته شده بود. این انگشتر طلایی خاص دراپانیر به معنای «کاهش کننده» نام داشت که هر 9 روز هشت حلقه با همان کیفیت تولید می کرد و تضمینی بر طول عمر ثروت اودین بود. حلقه‌های کوچک‌تر تالکین به وضوح پیچیده‌تر از این نسخه‌ها هستند، اما ایده حلقه‌ای که حلقه‌های دیگر را ایجاد و کنترل می‌کند احتمالاً از این داستان ناشی شده است.

جالب اینجاست که یکی از توصیفات دراپانیر «عزیز» است. شاید این استعاره چیزی باشد که تالکین را برانگیخت تا این جمله معروف را در دهان گالوم بگذارد: «حلقه عزیزم»!

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *