مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

«او می‌دانست که ثروتمندترین مرد روی زمین خواهد شد»

۱ دقیقه خوانده شده
«او می‌دانست که ثروتمندترین مرد روی زمین خواهد شد»

تبلیغات بنری


در 8 ژوئن 2000، مجری بی‌بی‌سی جرمی واین پشت میزش در برنامه آخر شب خود نشسته بود و گزارشی از بازار تجارت الکترونیک را بررسی می‌کرد. تجارتی که در آن زمان محکوم به فنا به نظر می رسید. مهمان آن شب در مقابل او نشسته بود: جف بزوس، 36 ساله، مدیر عامل آمازون.

به گزارش فرادید، آمازون در زمان مصاحبه به نقطه حساسی رسیده بود. در اواسط دهه 2000، رونق دات کام یک حباب اقتصادی ایجاد کرد که در حال نزدیک شدن به نقطه ترکیدن بود. ده‌ها شرکت آنلاین، از جمله آمازون، که نزدیک مرکز ثقل حباب دات‌کام بود، شروع به احساس اثرات آن کرده‌اند.

«او می‌دانست که ثروتمندترین مرد روی زمین خواهد شد»

در حالی که آمازون در سال 1999 1.6 میلیارد دلار درآمد داشت، با ضرر خالص 720 میلیون دلار به پایان رسید. قیمت سهام شرکت نوسان داشت و از 113 دلار به ازای هر سهم در دسامبر 1999 به 52 دلار در ژوئن 2000 سقوط کرد.

جرمی واین در آن مصاحبه گفت: “مردم می گفتند آمازون عالی است و حالا می گویند عجیب است که آمازون این همه پول از دست می دهد.”

بزوس با خونسردی پاسخ داد: «خب، ما یک شرکت بدنام بی‌سود هستیم. “این یک استراتژی آگاهانه و تصمیم سرمایه گذاری است.”

اکنون، بیست و چهار سال پس از مصاحبه و 30 سال پس از تأسیس آمازون، جرمی واین هنوز بسیاری از جنبه های مصاحبه با بزوس را به یاد می آورد. او می‌گوید: «من چند سؤال تهاجمی داشتم، اما او به سادگی آنها را نادیده گرفت. او هرگز مشکلی نداشت و عرق نکرد.»

جرمی واین ادامه می‌دهد: «به یاد می‌آورم که در آن زمان با خودم فکر می‌کردم: «این مرد روحیه‌ای عالی دارد». وی افزود: او روح بسیار شاد و مشتاقی بود و من همیشه به گذشته نگاه می کنم و فکر می کنم او آن زمان می دانست که قرار است به ثروتمندترین مرد روی زمین تبدیل شود.

جف بزوس این شرکت را در 5 ژوئیه 1994 در یک پارکینگ در شهر Bellevue، واشنگتن تأسیس کرد و وب سایت آن یک سال بعد راه اندازی شد. شبکه جهانی وب هنوز در مراحل ابتدایی خود بود و تنها تعداد کمی از شرکت ها پتانسیل کسب و کارهای مبتنی بر وب را مشاهده کردند.

آمازون به عنوان یک کتابفروشی آنلاین شروع به کار کرد و در آن زمان بزرگترین مجموعه کتاب های الکترونیکی را در جهان ارائه کرد. این شرکت برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در بازار تجارت الکترونیک در حال ظهور، بر کتاب تمرکز کرد.

آمازون از رونق دات کام سود برد. اصطلاحی که برای توصیف ظهور سریع شرکت های مبتنی بر اینترنت در نیمه دوم اواخر دهه 1990 در بخش فناوری آمریکا استفاده می شود.

چهار سال پس از راه اندازی سایت، آمازون به بزرگترین پلت فرم فروش آنلاین در جهان تبدیل شده و محصولات خود را به کالاهای دیگری مانند لوازم الکترونیکی، اسباب بازی و لوازم خانگی گسترش داده است. در پایان هزاره، آمازون 17 میلیون مشتری داشت و ارزش سهام آن 50 برابر عرضه اولیه عمومی بود.

جف بزوس حتی در سال 1999 توسط مجله تایم که او را “پادشاه تجارت الکترونیک” نامید، به عنوان شخصیت سال انتخاب شد. با این حال، حتی در سال 2000، با وجود موفقیت قابل توجه آمازون، برخی از مردم در مورد این شرکت شک داشتند. در اخبار شبانه در سال 2000، بنیانگذار آمازون به شوخی به نام مستعاری که منتقدان به شرکتش داده بودند اشاره کرد و به مشکل سودآوری شرکت اشاره کرد.

جرمی واین (مجری برنامه) در آن شب گفت: «با 20 میلیون مشتری، به مهارت نیاز دارد تا به نتیجه برسد. همین جمله بود که باعث خنده یکی از سلبریتی های بزوس شد. بزوس با طنز پاسخ داد: «خب، ما این مهارت را داریم. اما آنچه در اینجا واقعاً اتفاق می افتد سرمایه گذاری است.»

در بحبوحه بی ثباتی فضای دات کام و تجارت الکترونیک، جف بزوس از قبل به گسترش آمازون فکر می کرد. در سال 1999، آمازون حدود 4 میلیون فوت مربع از فضای انبار در سراسر جهان را به دست آورد، از جمله 2 میلیون فوت مربع در بزرگترین مرکز توزیع این شرکت در انگلستان، درست خارج از لندن.

به گفته بزوس، اتخاذ استراتژی «ارائه طیف وسیعی از محصولات با کمترین هزینه ممکن» همچنین منجر به افزایش زیان شرکت در آن زمان شد. بزوس در سال 2000 گفت، اما اولویت اصلی تامین تقاضای فزاینده مشتریان آمازون بود.

بزوس با تکیه بر ضررهای شرکت به دنبال موقعیت بهتری در آینده بازار بود. اگرچه این شرکت در نهایت از رکود دات کام آسیب دید، استراتژی آینده نگر و مشتری مداری آمازون به آن کمک کرد تا از بدترین اثرات آن فرار کند.

حالا در سال 2024، جرمی وین می‌گوید: «فقط یادم می‌آید که بزوس را تماشا می‌کردم که استودیو را ترک می‌کرد و به این فکر می‌کردم: آینده این مرد چیست؟» به تازگی از بدترین سقوط بازار جان سالم به در برده است. حباب دات کام آنقدر وحشتناک بود که قبل از سقوط کل بانکداری در سال 2007 اتفاق افتاد. خیلی بد بود. بسیاری از مردم همه چیز خود را از دست داده اند.

در 24 سال پس از آن مصاحبه، آمازون موقعیت و تسلط خود را در تجارت الکترونیک و رایانش ابری تثبیت کرده است. چند ماه پس از مصاحبه بی بی سی، آمازون بازار خود را راه اندازی کرد که فضایی را برای شرکت های شخص ثالث برای فروش کالاهای خود فراهم می کند. در سال 2005، این شرکت سرویس Amazon Prime را برای مشتریان دائمی خود راه اندازی کرد. در سال 2024، تعداد کاربران پرایم از 180 میلیون نفر فراتر خواهد رفت.

آمازون که انتظار می رود در سال 2023 فروش خالص 574.8 میلیارد دلاری داشته باشد، از دنیای پیچیده خرده فروشی فراتر رفته و شامل یک استودیوی فیلم و تلویزیون، یک سرویس پخش، فروشگاه های مواد غذایی با خدمات کامل و فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است. این شرکت همچنین تعدادی شرکت از جمله Twitch Interactive، Whole Foods و Audible را خریداری و ادغام کرده است.

جرمی واین امروز می گوید: «با خودم فکر کردم: «خب، به همین دلیل است که من یک تاجر نیستم». چون وقتی کسب و کار کتابفروشی ام را شروع کردم، فکر کردم، “خوب، اوضاع اینجا خوب است. ما می توانیم با این کار بازنشسته شویم و بس است.” “میزان دسترسی آمازون به زندگی ما باورنکردنی است.”

در سال 2020، در بحبوحه همه گیری کووید-19، جف بزوس ثروت هنگفتی به دست آورد و به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد.

بزوس در سال 2021 از سمت مدیرعاملی آمازون کناره‌گیری می‌کند و رهبری این شرکت را به اندی جسی، مدیرعامل سابق خدمات وب آمازون (AWS) واگذار می‌کند. از آن زمان، او توجه خود را به “پروژه های پرشور” معطوف کرد، از جمله شرکت فضایی خود Blue Origin و واشنگتن پست که در سال 2013 خریداری کرد.

او همچنین اعلام کرد که قصد دارد بر پروژه های خیریه تمرکز کند و قصد دارد ثروت خود را برای مبارزه با مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی و نابرابری اهدا کند. با این حال، اقدامات خیریه او انتقاداتی را برانگیخته است و برخی با توجه به شرایط کاری و شیوه های مالیاتی آمازون، آنها را ریاکارانه می دانند.

این شرکت همچنان از خدمات خود مانند خدمات وب آمازون برای تأثیرگذاری بر بالاترین سطوح جامعه استفاده می کند. اما صرف نظر از اینکه مردم در مورد شخص پشت این شرکت چه فکر می کنند، نمی توان انکار کرد که آمازون تا چه حد خود را در بیشتر جنبه های زندگی اقتصادی مردم در سراسر جهان جاسازی کرده است.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *