مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

ایران در یکی از سخت‌ترین چالش‌های تصمیم گیری خود قرار گرفته است

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


بعدی-با تایید رسمی خبر شهادت سید حسن نصرالله در جریان حملات شدید هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت، خبر شهادت سردار سرتیپ عباس نیل فروشان در حمله رژیم صهیونیستی به بیروت نیز منتشر شد. حملات هوایی اسرائیل که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان ساکن در منطقه مورد هدف شد، با واکنش های گسترده منطقه ای و بین المللی همراه بود.

به گزارش فردا بررسی آینده منطقه، سناریوهای پیش رو، وضعیت حزب الله و دلایل اقدامات اخیر نتانیاهو از جمله موضوعاتی است که مهدی مثرنیا آینده‌نگر و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با همه در یک به آن پرداخته است.

پیشرفت‌های اخیر در این منطقه ریشه‌ای به سال‌ها قبل دارد

آینده ایران در منطقه پس از ترور سید حسن نصرالله چگونه خواهد بود؟مهدی مثارنیا به همه در یک گفت: وی افزود: تحولاتی که منطقه شاهد آن است، نتیجه رویدادهای غیرمنتظره نیست، بلکه نتیجه نوعی برنامه ریزی استراتژیک با سناریوهای خاص مربوط به آینده نظم نوین جهانی و جایگاه منطقه در آینده جهان جدید است. نظم و اغتشاشاتی که با هدف ساختن نظم منطقه ای و بین المللی و پرداخت هزینه های آن صورت می گیرد، باید اذعان کنیم که پیش بینی نکردن آنچه رخ خواهد داد، منجر به اشتباهات راهبردی و شگفتی های مختلف خواهد شد موضوع هسته ای به یکی از موضوعات مهم منطقه ای تبدیل شد و این وضعیت جایگزین وضعیت اعراب و اسرائیل شد، علائم و نشانه های قوی و قاطعی در متغیرها و تحولات بلندمدت منطقه ای و بین المللی پدیدار شد، اگر 11 سپتامبر را نقطه عطفی ندانیم. پایه و اساس بسیاری از تحولات منطقه ای و تاثیرگذار بر آینده نظم جهانی ما به موضوع هسته ای ایران باز خواهیم گشت.

وی افزود: ایران در قلب همه مسائل موجود در مورد نظم منطقه ای و جهانی قرار دارد و ما فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته ایم و ایران در تحولات اخیر بارها تحت فشار قرار گرفته است واقعه 7 اکتبر است، اگرچه اسرائیل مدتهاست با کاهش همکاری های بین المللی با ایران و تشویق کشورهای مختلف به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، “تئوری جنگ غیرمتعارف” آغاز شد، یعنی از سال 2018 به بعد ایران سعی کرد تهدیدی برای فرضیه خود که نظم بین المللی است ایجاد نکند، همینطور نفرت از ایران در منطقه و نفرت از اسلام در جهان گسترش یافته است و بر این اساس می توان گفت که این مسائل در دوران ترامپ تشدید شد. ریاست جمهوری و تبدیل به جنگ «ترور و عزت» و دکترین تبدیل چالش ایران به تهدید در منطقه شد و نظام بین‌الملل نیز جایگزین طرح‌های قبلی شد به این ترتیب ایران مرکز توجه خاورمیانه محسوب می‌شود. عامل تغییر در نظام منطقه

تصمیم گیری برای ایران در شرایط کنونی بسیار سخت است

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: ایران در دوره اوباما با تکنیک «نرم‌سازی قهرمانانه» سعی در برهم زدن این فضا داشت و با کمک تیم روحانی/ظریف فضای جدیدی ایجاد کرد، اما این تغییر چندان دوام نیاورد زیرا رقابت‌ها و فضای درگیری های داخلی پایه های تداوم این موفقیت را از بین برد و پس از سال 2018 شاهد تلاش های آشکار و مستمر اسرائیلی ها علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم و اکنون اسرائیلی ها در اوج فشارها و حملات خود قرار دارند آقای اسماعیل هنیه در ایران در راستای این فشارهای فزاینده با اسرائیل مرتبط بود. عملیات زمینی در غزه، رفح و گذرگاه فیلادلفیا و حملات به حزب‌الله در دستور کار هماهنگ اسرائیل قرار گرفت و پس از آن، شناخت آمریکا از آن آغاز شد. حملاتی که سال گذشته انجام شد، اکنون شاهد اوج رویارویی اسرائیل با حزب الله لبنان هستیم.

وی افزود: طبیعی است که بگوییم با شهادت یک رهبر، فرد دیگری جایگزین می شود، اما باید این را هم در نظر بگیریم که این میزان خسارت در رده های مختلف (از جمله 7 رده از رهبران ارشد و رهبری) به حزب الله وارد شده است. مدیران، (اعضای حماس و جهاد نمی‌توان آنها را بی‌اهمیت دانست و به همین دلیل تصمیم‌گیری در ایران در مورد حوادث رخ داده بسیار دشوار است. اگر ایران به شیوه بازدارندگی کامل اقدام نکند، بیشتر خواهد شد. اما اگر با نیروی نظامی بیاید و به اسرائیل ضربه بزند، باید هزینه های هنگفتی را انباشته کرده باشید تا بتوانید شرایط موجود را تا حدودی 3 سال پیش بینی کنید پیش از این، اما متأسفانه به نشانه‌ها توجه کافی نمی‌شد از این زاویه متوجه می‌شویم که ایران با یکی از سخت‌ترین چالش‌های تصمیم‌گیری خود مواجه است، یکی از نشانه‌های اعتبار و قدرت ایران در منطقه، لبنان و حزب‌الله است. اسرائیل مانند یک حیوان درنده وارد لبنان شده است شروع به همین دلیل است که می‌گویم فرآیند تصمیم‌گیری بسیار دشوار است.»

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *