مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

اینکه وزیر پیشنهادی صمت بگوید برنامه‌های من همان برنامه هفتم است، خطرناک است

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


آیندهسید مهمت اتابک، وزیر پیشنهادی سیمات، بیشتر سخنرانی خود را بر بخش خودرو متمرکز کرد. با وجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت زیرساخت های زیادی دارد، اما مجموع صحبت های اتابک در راستای تمرکز بیشتر بر حوزه خودرو بود. اتابک در بخشی از سخنان خود به موضوع واردات خودرو پرداخت و گفت: واردات خودرو توسط نمایندگان در قالب قانون صادر شد. اعتقاد من به صنعت خودرو این است که راهی جز رقابتی کردن آن در صنعت خودرو نداریم. قانون رقابت خودرو، ما نیز با واردات خودرو آن را رقابتی می کنیم. در عین حال خودرو باید به سمت خصوصی سازی حرکت کند.

بر اساس این گزارشاتابک در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد که برنامه هفتم توسعه مبنای برنامه ریزی وی بوده است. با توجه به صحبت های اتابک سوالاتی مطرح می شود از جمله اینکه وزارت حراست چگونه مشکلات حوزه خودرو را حل خواهد کرد حتی با درخواست برخی نمایندگان آیا می توانیم در این زمینه به خودکفایی برسیم؟ امیرحسن کاکایی از اعضای هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس حوزه خودرو به سوالات زیر پاسخ داد:

خصوصی سازی همه مشکلات را حل نمی کند

برنامه هفتم نمی تواند مشکلات وزارت حریم خصوصی را حل کند/مشکلات وزارت حریم خصوصی فراتر از یک وزارتخانه است امیرحسین کاکایی به همه در یک گفت: زمانی که در سطح مجلس از قانون گذاری صحبت می کنیم، به گونه ای صحبت می کنیم، زمانی که وزیر می شویم به گونه ای دیگر و اگر معاون وزیر و مدیرعامل یک شرکت بزرگ هستیم، به گونه ای دیگر صحبت می کنیم از وزیر پیشنهادی انتظار نداشته باشید که بگوید برنامه های من همان برنامه هفتم است به نظر من این جمله خطرناک است، زیرا برنامه هفتم و سایر سیاست های کلی بسیار کلی است و اگر بخواهیم همه مشکلات کشور را بر اساس حل کنیم. از این طرح ها اصلاً نیازی به وزیر نداریم که برنامه ها را اجرا کند، بنابراین وزیر ذیصلاح باید راهکارهای خود را برای اجرای طرح ها ارائه کند. بازار و صنعت خودرو رقابتی است، اما حقیقت این است که متأسفانه نمی توان از این طرز تفکر دفاع کرد و اتفاقاً این نوع نگاه، صنعت خودرو را در هم کوبیده است. در روزهای اخیر گفته شد که ایران خودرو بیش از 10 میلیارد دلار جذب کرده است، این طرز فکر توسط ایران خودرو جذب نشده است و هیچ پولی به حساب ایران خودرو نرفت در … تولید؟ آیا مشکل در اقتصاد ما نیست، ای کاش وزیر پیشنهادی توضیح می داد که صنعت خودرو چگونه رقابتی می شود؟ حتی در حوزه واردات نیز باید مشخص می شد که چگونه واردات باکیفیت به دست آوریم؟ مردم پس از واردات درگیر قطعات یدکی و مشکلات خدماتی نشوند. فقط می گویم واردات برای رقابت پذیری کافی نیست.

وی افزود: انتظار می رود وزیر پیشنهادی در مورد چگونگی اصلاح این وزارتخانه نیز توضیح دهد. وزارت صنعت حدود 40 درصد از اقتصاد کشور را تحت کنترل دارد، اگرچه 40 درصد آن در مسیر سقوط قرار دارد. ما با کمبود برق، گاز و ارز و شیوه نادرست قیمت گذاری مواجه هستیم. وزارت امنیت در 7 سال گذشته 7 وزیر و معاون وزیر (ناظر) مختلف داشته است. لذا از درون مفسده است; پس ابتدا باید پرسید وزیر جدید چگونه برای اصلاح 40 درصد اقتصاد کشور تلاش می کند؟ اگر به این نکات توجه نشود، صنعت خودرو و همچنین صنعت لوازم خانگی نابود می شود. متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات ما در وزارتخانه سکوت نیروی انسانی است. این کافی نیست که وزیر پیشنهادی به عنوان ناظر یا مرجع به مشکلات نگاه کرده باشد. با مشاهده آثار نمی توان علل را پی برد و یا راه حلی برای علل آن ارائه کرد. وزارت امنیت متشکل از 3 غول صنعت، معدن و تجارت است. صنعتی که نه تنها خودرو را در بر می گیرد، بلکه شامل صنایع پتروشیمی، کشاورزی و نساجی نیز می شود. با مراجعه به وزارت نمی توان به تفاهم درستی رسید، بلکه باید راهکار اجرایی داد. 20 سال است که از خصوصی سازی صحبت می کنند، اما برنامه های مورد نیاز برای اجرای خصوصی سازی کجاست؟ آیا مشکلات فقط با خصوصی سازی حل می شود؟

بهبود روابط با سایر وزارتخانه ها باید در دستور کار وزارت صمت قرار گیرد

یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: من از نمایندگان انتظار زیادی ندارم و حتی می گویم اشکالی ندارد گاهی اوقات دقیق صحبت نکنند یا انتظار خودکفایی سریع در امور را داشته باشند. ” رشته خودرو. اما آنچه مهم است نوع پاسخی است که وزیر پیشنهاد می کند. وزیر پیشنهادی باید در پاسخ خود بسیار دقیق عمل می کرد تا مشخص شود که آیا تفاوت بین خودکفایی کامل و توسعه بر اساس توانمندی های داخلی را درک می کند یا خیر؟ این نکته مهمی بود که متاسفانه ناشناخته ماند. نکته بعدی که مورد غفلت قرار می گیرد این است که صنعت خودرو به دو نکته بسیار مهم وابسته است: اول سرنوشت تحریم ها و روابط خارجی و نحوه برقراری روابط صحیح و اصولی. حقیقت این است که باید گفت آیا در چنین شرایطی می توان از خودکفایی کامل صحبت کرد؟ حتی آمریکا و چین نیز بعید است در مورد خودکفایی کامل صحبت کنند. آلمان و ژاپن نیز خودکفا نیستند. قطعاً صنعت خودرو جهانی است و خودکفایی فایده ای ندارد. و در سایر صنایع، از جمله فولاد و مس، با وجود اینکه آنها ثروت زیادی دارند، ما از استانداردهای جهانی عقب هستیم، زیرا ما ارتباطات لازم را نداریم.

وی افزود: وزارت حریم خصوصی به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل کند، بسیاری از مشکلات صنعت ما به وزارتخانه های دیگر مرتبط است، به عنوان مثال مشکل کمبود انرژی در حال حاضر به یک موضوع بحرانی برای صنایع تبدیل شده است، این موضوع به وزارتخانه مرتبط است. انرژی ناکافی بودن بنزین یکی دیگر از مشکلاتی است که وزارت امنیت را تحت تأثیر قرار می دهد.» توسعه فناوری اطلاعات و اینترنت نیز بر ارتباطات خودرویی تأثیرگذار است. چگونه قرار است وزیر حریم خصوصی با ایجاد تعامل، وزارت حریم خصوصی را از جزیره بودن و تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین جنبش‌های صنعتی کشور خارج کند؟ برنامه ها باید برای بهبود روابط با سایر وزارتخانه ها باشد اکنون سازمان توسعه تقریباً رها شده و کار به 5 واحد مختلف در زیر مجموعه وزارت صنعت تقسیم شده است. وی افزود: از این قبیل مشکلات زیاد داریم که اصلا به آن توجه نمی شود و به جای ارائه برنامه، آرزوها و آرزوهای وزرا مطرح می شود.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *