مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

باید فشار معیشتی روی دوش مردم کم شود

۱ دقیقه خوانده شده
باید فشار معیشتی روی دوش مردم کم شود

تبلیغات بنری


بعدی- با سپری شدن اولین روزهای تحلیف ریاست جمهوری، کم کم شکل و شمایل دولت چهاردهم مشخص می شود و در این میان به انتخاب دو چهره اقتصادی نیز توجه شده است. علی طیب نیا مشاور ارشد و حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه دو اقتصاددانی هستند که قرار است در دولت چهاردهم حضور داشته باشند.

به گزارش فردا علی طیب نیا در جریان تبلیغات انتخاباتی و برنامه تلویزیونی انتخاباتی در کنار مسعود مازیکیان حضور داشت و حتی گمانه زنی هایی مبنی بر وزیر اقتصاد نیز وجود داشت. حمید پورمحمدی که اکنون به عنوان رئیس سازمان برنامه منصوب شده است، سابقه معاونت امور اقتصادی، هماهنگی برنامه و بودجه و معاونت تولید در سازمان برنامه و بودجه را در دولت حسن روحانی دارد.

با توجه به این دو انتصاب جدید در دولت چهاردهم و با وجود اینکه هنوز تیم اقتصادی دولت به طور کامل تشکیل نشده است، سؤالاتی مطرح می شود از جمله اینکه آیا علی طیب نیا می تواند به افزایش معیشت مردم کمک کند یا خیر و آیا مشاور عالی رئیس جمهور. در … آیا سیاست دولت است؟ اقتصاد کشور نقش دارد؟

باید فشار معیشتی روی دوش مردم کم شود

باید فشار زندگی بر دوش مردم برداشته شود

مرتادا اوفجیه به همه در یک وی گفت: ابتدا معاون اول آقای طیب نیا بود و بعد از اینکه ایشان به دلایل شخصی این عنوان را نپذیرفت به سمت مشاور عالی رئیس جمهور رسید. گویا پزشکیان اصرار داشتند که او را در کنار خود داشته باشند و دوست داشتند مدام یا همیشه در کنارشان باشد. اما هنوز مشخص نیست که دیدگاه او در مورد تیم اقتصادی که آقای طیب نیا انتخاب خواهد کرد چقدر است. همچنین باید دید که آقای طیب نیا تا چه اندازه بر سیاست های دولت آقای طیب نیا تاثیر می گذارد. معمولاً در ایران نقش مشاور را شبیه به یک مقام تشریفاتی می‌دانند، اما با توجه به عناوین و سمت‌هایی که در روزهای ابتدایی برای ایشان اعلام شد، به نظر من مشاور بودن آقای طیب نیا حاشیه‌ای نیست یا ایشان. نظرات در نظر گرفته نمی شود مگر اینکه دیدگاه تیم اقتصادی با دیدگاه آنها مغایرت داشته باشد. با این حال، نظرات آقای طیب نیا در حوزه هایی مانند ارز نیز با منتقدانی مواجه است. به عنوان مثال، اگر او بخواهد به سمت سیاست‌های بازار آزاد حرکت کند، قیمت بنزین را افزایش دهد یا نظراتی را که قبلاً از او شنیده‌ایم مطرح کند، دولت آقای پزشکیان در ابتدا احتمالاً با تنش‌هایی مواجه می‌شود.

وی افزود: اکنون در شرایطی هستیم که باید تلاش کنیم با سیاست هایی که فشارهای معیشتی بر دوش مردم را کاهش می دهد، پیش برویم. افزایش نرخ ارز و حامل های انرژی که توسط برخی اقتصاددانان پیشنهاد شده و حتی توسط برخی بازیگران یا نهادهایی که با کسری بودجه مواجه هستند تایید شده است، می تواند منبع تنش باشد. یکی از اولین توجیهاتی که دولت ها برای افزایش قیمت ها ارائه می کنند، کسری بودجه است. اقتصاددانان همچنین می گویند که باید از پرداخت اجاره به افراد خاص جلوگیری کنیم. در هر صورت همه این توجیهاتی که منجر به افزایش قیمت می شود، با توجه به شرایط کنونی که جامعه بسیار ملتهب و حساس است، به هیچ وجه معتبر نیست.. اکنون دولت باید بر کاهش هزینه ها تمرکز کند. در واقع دولت باید کسری را با کاهش هزینه ها جبران کند نه با افزایش قیمت.

حداقل برای سال آینده باید برنامه ضد تحریم داشته باشیم

این استاد دانشگاه ادامه داد: وضعیت تحریم ها باید پس از یک دوره تشکیل دولت مشخص شود. واقعیت این است که ما نمی توانیم برای مدت طولانی تحت تحریم زندگی کنیم. انسداد در اعمال فشار موثر است و در نهایت 2 تا 3 سال طول می کشد. حدود 7 سال است که تحت فشار تحریم هستیم. ایران کره شمالی نیست. ذهنیت ایرانی ها نه مثل مردم کره شمالی است و نه کشور ما مثل کره شمالی که از توان اقتصادی بالایی برخوردار است. بنابراین کشوری که دوره شکوفایی اقتصادی را تجربه کرده است نمی تواند در درازمدت در فقر به زندگی خود ادامه دهد. به همین دلیل است که انتظار داریم آقای پزشکیان یک دولت اقتصادی بسیار قوی تشکیل دهد تلاش برای رفاه مردم. یکی از اولین اقدامات دولت باید تلاش برای افزایش تولید باشد. در حوزه کسری بودجه یا باید از صندوق توسعه ملی استقراض کند یا هزینه های دولت را کاهش دهد. ردیف های هزینه ای زیادی در بودجه دولت وجود دارد اگر این ردیف ها حذف شود به رفاه مردم آسیبی وارد نمی شود. البته، ردیف های هزینه را نمی توان به طور ناگهانی حذف کرد، زیرا بسیاری از آنها به این درآمدها بستگی دارند، اما اگر دولت چهاردهم از امروز شروع به کار کند و ردیف های موازی هزینه های جمع آوری شده توسط افراد صاحب نفوذ را حذف کند، گام بزرگی در جهت پیشرفت و بهبود اقتصاد کشور برداشته خواهد شد.

وی افزود: دولت دو ابزار برای کنترل بحران‌های اقتصادی دارد که یکی از آن‌ها تورم و تورم معیار است، یکی سیاست‌های پولی و دیگری سیاست‌های مالی توسط وزیر اقتصاد تنظیم می‌شود رئیس سازمان برنامه و بودجه است و این امر معمولاً از طریق مالیات یا سرمایه‌گذاری دولتی انجام می‌شود، بنابراین نقش تنظیم برنامه و بودجه نیز بسیار مهم است. اگر آقای پورمحمدی بتواند به سمت تنظیم بودجه حرکت کند و بودجه کشور را به نحو بهتری کنترل کند و البته سردرگمی در رتبه های ارزی را کنترل کند، می تواند کمک زیادی به وزارت اقتصاد و دارایی کند. بنابراین رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد مسئول سیاست های مالی دولت هستند. این دو مورد از یک طرف سیاست های مالیاتی را برای جمع آوری درآمد تنظیم می کنند و از طرف دیگر سیاست های پرداخت یا همان هزینه ها را تنظیم می کنند که وصول آن به بودجه تبدیل می شود. اگر این موارد متعادل نباشد در نهایت منجر به کسری بودجه می شود و کسری بودجه در شرایط فعلی کشور به معنای استقراض از بانک مرکزی و افزایش تورم است.

این کارشناس اقتصادی گفت:بسیار مهم است که درد اقتصاد یک کشور به درستی اعتراف شود، زیرا وقتی درد اقتصاد یک کشور به درستی اعتراف نشود، منجر به تجویزهای غلط و سپس فرصت های از دست رفته جبران ناپذیر و انبوه می شود. در سه دهه گذشته متأسفانه این چرخه خطا به طور مداوم تکرار شده است. از این به بعد باید حقیقت را بدانیم. در شرایط فعلی دولت نمی تواند به سرعت کاری برای رفع تحریم ها انجام دهد. از یک سو تشکیل دولت و تشکیل دستگاه های اداری و اجرایی در شهرها زمان بر است و از سوی دیگر تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا وضعیت تحریم ها نامشخص خواهد ماند.; لذا آقای پزشکیان باید تمرکز خود را بر تشکیل گروه های بومی توانمند بگذارد تا افراد مجرب بتوانند برخی موانع تولید و کسب و کار را برطرف کرده و هزینه ها را کاهش دهند. حتی اگر کامالا هریس رئیس جمهور می شد، بعید است که او بیش از چند فرصت در فروش نفت ایجاد کند. حتی در این صورت همه چیز تا پایان ژانویه معلق خواهد بود.»

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *