برخی گروههای مافیایی بدنه خودرو اوراقی و تصادفی را با بدنه سالم عوض میکنند
۱ دقیقه خوانده شدهبعدی- «واردات خودروهای دست دوم» یکی از آن بحث های دیرینه تاریخ خودروسازی کشور است که در دولت های سیزدهم نیز مطرح شد و به نتیجه قطعی نرسید، این موضوع دوباره در کانون توجه قرار گرفت.
به گزارش فردا سخنگوی دولت درباره واردات خودرو گفت: اصل بر حمایت از تولید داخلی است اما مردم حق استفاده از خودروهای خارجی را دارند. ما حجم سفارشات وارداتی داریم که این روند را آغاز کرده است. در مورد خودروهای دست دوم، بحث و جدل بزرگی وجود دارد که آیا این موضوع با حیثیت مردم سازگار است یا خیر؟ این تقاضا وجود دارد و دولت در حال رفع موانع واردات است. قانون واردات خودروهای فرسوده برای اجرا در حال بررسی است.
با توجه به گفته های مهاجران، سوالاتی در مورد مزایا یا معایب این واردات وجود دارد. بابک صدرائی کارشناس و فعال حوزه خودرو در گفتگو با همه در یک او به این سوالات پاسخ داد:
وضعیت مبهم تخصیص ارز و استانداردهای خودروهای فرسوده وارداتی
بابک صدرائی به همه در یک گفتاز مهم ترین موانع پیش روی دولت برای واردات خودروهای فرسوده می توان به تخصیص ارز و استانداردهای واردات خودرو به کشور اشاره کرد به عنوان مثال، ورود خودرو به یک بازار دارای یک معیار است و در بازار دیگر معیارهای دیگری دارد که چگونه می توان وضعیت خودروی وارداتی را از نظر مصرف و کیفیت سنجید بدنه، قطعات و… علاوه بر این، خودروی وارداتی نمی تواند در شرایطی باشد که ما را مجبور به واردات قطعات جدید از نظر کیفیت قطعات و وضعیت آنها کند بدنه کاغذی و تصادفی خودروها با خودروهای دیگر و در برخی مواقع قرار دادن پین کدهای جعلی و در نتیجه ورود برخی خودروها دردسرهای زیادی به همراه دارد، بنابراین توجه به تمامی این موارد بسیار مهم است.
وی افزود: بحث دیگر امنیت خودرو است، همچنین بررسی خودروهایی که وارد می شوند برای تعیین وضعیت آن ها از عمان به قطر حائز اهمیت است. و با توجه به عدم تحریم و ارتباط مستقیم با شرکتهای مادر، به راحتی میتوانند ردیابی کنند «اما تا آنجا که به ایران مربوط میشود، هیچ تضمینی وجود ندارد که خودروهایی که وارد کشور میشوند، سابقه مشخص و مشخصی داشته باشند».
واردات خودروی دست دوم نیازمند برنامه ریزی پیچیده است
این کارشناس خودرو ادامه داد: فکر می کنم دولت قبلی و جدید احساس می کنند بازار تحت تاثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و بازار است و بحث خودروهای فرسوده را مطرح می کنند. اما فکر نمیکنم با توجه به ساختار اقتصاد سیاسی ایران و مسائل حاشیهای که بازار خودرو ایران با آن سروکار دارد، واردات خودروهای دست دوم آسان باشد و بتوانیم این کار را انجام دهیم. در بازار خودروهای صفر کیلومتر و 20 یا 30 هزار خودرویی که وارد کرده ایم، با انواع مشکلات و تضادها مواجه هستیم. و در فضای خودروی جانبازان نزدیک به یک سال است که منتظر اتفاقی هستیم و خبری نیست. حتی سیستم توزیع این خودروها هم با مشکل مواجه است و 20 یا 30 هزار خودرو در بازار نمی بینم. این اشتباه بزرگی است که به دنبال حل مشکل دیگری باشیم در حالی که دولت هنوز مشکلات قبلی را حل نکرده است.
وی افزود: در بحث قیمت گذاری وضعیت ساده نیست و عواملی برای بهره برداری وجود دارد. شرکت هایی هستند که خودروهای صفر وارد می کنند و قیمت ها را به شکل واقعی اعلام نمی کنند و اغلب اعلام می کنند که بالا هستند. بنابراین امکان دستکاری قیمت ها وجود دارد. عوارض خودرو نیز موضوع مهمی است و سوال اینجاست که آیا باید بر اساس مدل خودرو عوارض تغییر کرد یا خیر؟ تیم کارشناسی باید برای این مسائل برنامه ریزی کند و سعی کند امکانات را در ابعاد مختلف فروش، بازاریابی، خدمات پس از فروش، تحلیل رفتار مصرف کننده و مواردی از این دست در نظر بگیرد تا با در نظر گرفتن شرایط استفاده و مصرف کننده از این خودروها استفاده شود. بدون هیچ مشکلی دسترسی داشته باشید همه این اقدامات را می توان اقدامات پیچیده ای در نظر گرفت، اما اگر دولت تلاش کند، فکر می کنم ممکن است.