مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

برنج سفید یا قهوه‌ای؟ کدام بهتر است؟

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


برنج سفید یکی از اصلی ترین مواد غذایی است که به عنوان منبع کربوهیدرات برای تامین انرژی مورد استفاده قرار می گیرد، از طرفی برنج قهوه ای به دلیل وجود سبوس، ماده ای مغذی و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی محسوب می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، برنج برای بسیاری از مردم بر سر سفره بسیاری از ایرانیان به عنوان نیروی غالب دیده می شود. این کربوهیدرات های مغذی از انواع مختلف طعم و عطر متفاوتی را به ارمغان می آورند.

اگر شما از افرادی هستید که حوصله خرید برنج را دارید تا بتوانید از یک ماده مغذی و مفید استفاده کنید، احتمالاً علاوه بر برنج سفیدی که مردم عادی استفاده می کنند، نام برنج قهوه ای را نیز شنیده اید. اما سوال اینجاست که تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای چیست؟ آیا این تفاوت رنگ باعث تغییر در میزان مواد مغذی می شود؟ چگونه برنج سفید و قهوه ای بپزیم؟ در ادامه این مقاله به سوالات فوق پاسخ خواهیم داد. سپس به بررسی تفاوت های برنج سفید و قهوه ای از جنبه های مختلف خارجی و داخلی می پردازیم.

برنج سفید چیست؟

برنج سفید یکی از رایج ترین انواع برنج است که حاوی دانه های سفید است. دلیل سفیدی دانه های این برنج جدا شدن پوسته قهوه ای رنگ به نام سبوس از سطح دانه در حین برداشتن سبوس است. علاوه بر افزایش ظاهر برنج، آن را برای استفاده در مجالس و مهمانی ها مناسب می کند و باعث ماندگاری برنج و پخت آسان آن می شود. این مشکل به ویژه برای افرادی که به دلیل ازدحام بیش از حد یا عوامل دیگر برنج را در یک مکان خریداری می کنند، اهمیت بیشتری دارد.

فواید خوردن برنج سفید

وقتی می شنوید که برنج سفید حاصل جدا شدن سبوس از سطح دانه برنج است، ممکن است فکر کنید که برنج سفید بی فایده است. باید گفت که این باور اشتباه است.

مهمترین فواید خوردن برنج سفید به شرح زیر است:

انرژی بگیرید

با خوردن برنج در وعده های غذایی اصلی مانند ناهار و شام، بدن به سرعت انرژی مورد نیاز خود را تامین می کند. دلیل این تامین سریع انرژی، سرعت بالای هضم و دریافت به موقع کربوهیدرات های ضروری است. در واقع با خوردن برنج انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه را دریافت می کنید و در لحظه ضعیف و خسته نمی شوید.

سهولت فعالیت دستگاه گوارش

برنج سفید یک کربوهیدرات ساده است. به همین دلیل هضم آن آسان است. این مشکل می تواند تا حدی از بیماری های گوارشی جلوگیری کند. علاوه بر این با استفاده از برنج سفید و پخت صحیح آن علائمی مانند نفخ، یبوست و سایر بیماری ها تا حد زیادی کاهش می یابد.

کاهش التهاب در بدن

برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن برنج سفید در کاهش التهاب داخلی موثر است. این مشکل می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرده و به دفع سموم از دستگاه گوارش کمک کند.

برنج قهوه ای چیست؟

برنج قهوه ای دانه اصلی برنج است که فقط پوسته بیرونی آن برداشته شده و شامل قسمت هایی مانند سبوس و جوانه است. این برنج ممکن است به زیبایی برنج سفید نباشد. اما سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. معمولا افرادی که به سلامت خود اهمیت می دهند این برنج را در رژیم غذایی خود جایگزین می کنند.

فواید خوردن برنج قهوه ای

اکنون که می دانید برنج قهوه ای چیست، احتمالاً تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای را تا حدودی درک کرده اید. می توان گفت تفاوت اصلی این برنج در مواد مغذی فراوان موجود در آن است.

برخی از فواید برنج قهوه ای عبارتند از:

فواید مرتبط با فیبر

فیبر کربوهیدراتی در نظر گرفته می شود که در بدن انسان تجزیه نمی شود، اما نقش عمده ای در بهبود عملکرد و سلامت بدن دارد. به طور کلی فیبر به عنوان یک فیلتر در دستگاه گوارش عمل می کند و در نتیجه از بیماری هایی مانند یبوست جلوگیری می کند. از طرف دیگر، خوردن برنج قهوه ای با فیبر بیشتر باعث می شود در مدت زمان کوتاه تری احساس سیری کنید. این مشکل تاثیر بسزایی در کنترل وزن دارد. علاوه بر این، مصرف منظم فیبر می تواند از برخی انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ پیشگیری کند.

فواید مرتبط با ویتامین B

برنج قهوه ای سرشار از ویتامین های گروه B است. این به طور کلی انرژی، سیستم عصبی سالم، سیستم ایمنی قوی، پوست و موی سالم و بسیاری از عوامل دیگر را برای بدن فراهم می کند.

قند خون را کنترل کنید

همانطور که گفتیم برنج سفید به سرعت هضم می شود. از طرفی برنج قهوه ای هضم غذا را کاهش می دهد. این باعث می شود که سطح قند خون برای مدت طولانی تری ثابت بماند. بنابراین دیابتی ها می توانند با خوردن برنج سفید به میزان مطلوبی نیاز قندی خود را تامین کنند.

سلامت قلب

عناصری مانند منگنز و منیزیم که برای سلامت قلب و بهبود عملکرد ضروری هستند، در برنج قهوه ای یافت می شوند. در واقع این عناصر با کنترل قند خون و کاهش چربی های اضافی مانند کلسترول، سلامت قلب را تضمین می کنند.

فواید مربوط به آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. برنج قهوه ای سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که تا حدودی از بیماری هایی مانند سرطان پیشگیری می کند. البته خوردن برنج قهوه ای تنها عامل لازم برای پیشگیری از بیماری های جدی مانند سرطان نیست. اما در جلوگیری از وقوع آن بسیار موثر است.

تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای

اکنون که می دانید برنج سفید و قهوه ای چیست، وقت آن است که تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای را بررسی کنید. می توان گفت که تفاوت های اصلی این دو برنج به عواملی مانند ظاهر، ارزش غذایی و روش پخت تقسیم می شود.

در زیر به طور خلاصه به بررسی این تفاوت ها می پردازیم:

تفاوت ظاهری

برنج سفید همانطور که از نامش پیداست دارای دانه های براق و سفید است. اما برنج قهوه ای حاوی دانه هایی است که به دلیل وجود سبوس به رنگ قهوه ای است. از طرف دیگر، جدا کردن سبوس از سطح دانه می تواند باعث شود برنج سفید کمی ظریف تر از برنج قهوه ای به نظر برسد. البته نوع و محل تولید برنج در اندازه و طعم دانه ها موثر است. علاوه بر این، وجود سبوس باعث می شود سطح دانه های برنج کمی ناهموار باشد. در حالی که برنج سفید سطح صاف و صیقلی دارد که در مهمانی ها رویه بهتری نشان می دهد.

ارزش غذایی

به طور کلی، برنج سفید که در طی فرآیند حذف سبوس سبوس خود را از دست می دهد. حاوی کربوهیدرات بیشتری است و بنابراین انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. اما از سوی دیگر، برنج قهوه ای با حفظ سبوس، سطح بالاتری از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را به بدن می رساند و فوایدی مانند سلامت بدن و کنترل وزن را به همراه دارد. البته توجه داشته باشید که سبوس طعم برنج را تغییر می دهد. برنج قهوه ای طعم مغزی دارد، در حالی که برنج سفید طعم ملایمی دارد و با ادویه های مختلف طعم جدیدی پیدا می کند.

کالری برنج سفید و قهوه ای

برنج سفید بافتی صاف دارد. به همین دلیل در زمان کمتری تهیه می شود. معمولا برای پخت این برنج از دو روش استفاده می کنند: برنج صافی یا برنج دمی. اگر می خواهید دانه های برنج به روش پیچیده تری از یکدیگر جدا شوند. روش زهکشی برای شما مناسب است. از طرفی دم کشیدن برنج سفید حالت چسبندگی به آن می دهد که البته حاوی کربوهیدرات بیشتری است.

اما برنج قهوه ای به دلیل وجود سبوس به زمان پخت بیشتری نیاز دارد. به دلیل سفت بودن دانه های این برنج به صورت دانه پخته می شود و احتمال چسبندگی یا چسبندگی آن کمتر است. به هر حال، برای پختن برنج قهوه ای، بهتر است آن را از قبل خیس کنید.

برنج قهوه ای بهتر است یا سفید؟

اکنون که تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای را می دانید، ممکن است از خود بپرسید که کدام بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که همه چیز به هدف شما از پخت برنج بستگی دارد. اگر به سلامت برنج خود اهمیت می دهید، برنج قهوه ای بهترین انتخاب است. اما اگر به دنبال آشپزی آسان و طعم دلپذیرتر برنج هستید، برنج سفید را انتخاب کنید.

معمولا افرادی که به دنبال زندگی سالم هستند، برنج قهوه ای را که سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی، منیزیم و منگنز است، به برنج سفید ترجیح می دهند. اما از طرف دیگر افرادی که خواهان بافت نرم، رنگ خوب، عطر خوب و پخت سریع برنج هستند، برنج سفید را ترجیح می دهند.

حرف آخر

برنج سفید یکی از اصلی ترین غذاهایی است که به عنوان منبع کربوهیدرات برای تامین انرژی مورد استفاده قرار می گیرد و میهمان سفره های بسیاری از ایرانیان است. این محصول خوراکی خصلت جشنی دارد و در ترکیب با انواع کباب ها و خورش ها جلوه زیبایی به سفره می دهد. از طرفی برنج قهوه ای به دلیل داشتن سبوس مغذی و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. این باعث می شود که دوستداران تغذیه سالم به برنج قهوه ای روی بیاورند. در این مقاله به بررسی تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای پرداختیم. سپس توضیح دادیم که بهترین انتخاب بین دو نوع برنج به بودجه، ترجیحات غذایی و مواد مغذی مورد نظر شما بستگی دارد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *