مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

تاسیس نخستین ایستگاه آتش‌نشانی تهران در سرزمین اموات

۱ دقیقه خوانده شده
تاسیس نخستین ایستگاه آتش‌نشانی تهران در سرزمین اموات

تبلیغات بنری


اولین ایستگاه آتش نشانی تهران به منظور اطفای حریق و جلوگیری از حوادث احتمالی در کاخ مرمر در میدان حسن آباد راه اندازی شد. روز گذشته آتش نشانی و اولین ایستگاه آتش نشانی امروز در حدود سال 1304 تا 1306 در فضایی اجاره ای در گاراژ الحسینی در خیابان ری و خیابان امیر کبیر شرقی شروع به کار کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، نصرالله حدادی، کارشناس تهران درباره این مکان و اولین ایستگاه آتش نشانی تهران می گوید: رضاشاه پس از مدتی فعالیت این دو مرکز اجاره ای، قبرستانی را که در منطقه شمال غربی شهر قرار داشت تخریب کرد. میدان حسن آباد و در سال 1311 سازمان آتش نشانی تهران تشکیل و تحت نظارت شهرداری بود که در آن زمان کاخ مرمر کمی بیرون از گورستان قرار داشت و ساخت چنین مرکزی امنیت خانه شاه را تامین می کرد در ساخت این ایستگاه، جمجمه‌ها و استخوان‌های زیادی از این ایستگاه آتش‌نشانی در این مکان پیدا شد.»

تاسیس نخستین ایستگاه آتش‌نشانی تهران در سرزمین اموات

در سالهای اولیه تأسیس سازمان آتش نشانی، یک آلمانی به نام «هنری فردریش دویل» به عنوان مدیر فنی و یک افسر روسی به نام «سرهنگ وربا» به عنوان مدیر نظامی سازمان آتش نشانی انتخاب شدند.

جالب است بدانید که شهرداری در آذرماه 1307 پنج کپسول آتش نشانی، یک آب پاش بزرگ و چهار آبپاش کوچک از آلمان خریداری و در آتش نشانی قرار داد. فعالیت این ایستگاه تا پایان سال 1392 ادامه داشت و با موافقت شهرداری چهار ایستگاه آتش نشانی دیگر در شمیران، خیابان شهباز، شوش و خیابان باهر ایجاد شد و به مرور زمان بر تعداد آنها افزوده شد.

علاوه بر تابلوی بالای این ایستگاه، پس از آتش سوزی ساختمان پلاسکو در دی ماه 1393، به پاس قدردانی از زحمات و جانفشانی های آتش نشانان و شهادت تعدادی از آنان در حین اطفای حریق، مجسمه ای به نام “برد سهم” به نمایش گذاشته شد. در مقابل ایستگاه آتش نشانی حسن آباد نصب شد و تابلویی با تصاویر شهدا در صحن آن نصب شد.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *