تحریم دوبل با FATF؛ عواقب توقف در لیست سیاه
۱ دقیقه خوانده شدهچندین کشور از جمله روسیه، سوریه، لبنان و عراق در حال حاضر تحریم ها را به چالش می کشند. اما آنها سعی می کنند از قرار گرفتن در لیست سیاه FATF اجتناب کنند تا بتوانند در جریان تجارت بین المللی باقی بمانند.
بر اساس گزارش جهانی اقتصاد، حدود 5 سال از ورود ایران به لیست سیاه FATF می گذرد و با وجود تحریم ها، اقتصاد زیان بزرگی را به ثبت رساند. می توان فکر کرد که دو راه برای خروج از لیست سیاه این سازمان وجود دارد. بدون حل تحریم آمریکا، این موضوع فایده ای ندارد، اما برخی معتقدند; ماندن در لیست سیاه بر شدت تحریم ها افزود و تاثیر تحریم ها را قوی تر از قبل کرد.
در ماه های اخیر و همزمان با روی کار آمدن دولت چهاردهم، تلاش ها برای رفع تحریم ها و خروج از لیست سیاه FATF دوباره آغاز شد. به گفته عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، وقتی با پولشویی و آیین نامه اجرایی مبارزه می کنیم، درست نیست به دلیل حضور در لیست سیاه FATF متهم به پولشویی شویم.
می توان گفت؛ در سالهای گذشته، تحریمها و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF یکی از موانع اصلی توسعه تجارت و اقتصادی بوده است. اگرچه این دو مانع از نظر ظاهری شبیه به هم به نظر می رسند، اما تفاوت های اساسی با هم دارند و حل هر کدام به استراتژی جداگانه ای نیاز دارد. در مجموع، حضور آن در لیست سیاه FATF باعث می شود بسیاری از بانک های خارجی خطرات همکاری با ایران را حتی بدون تحریم های بین المللی بالا بدانند. تحریم ها دسترسی ایران به سیستم بانکی بین المللی را مسدود کرده است. این تحریم ها حتی اگر ایران از لیست سیاه FATF خارج شود، باز هم محدودیت های سختی را برای تراکنش های بانکی اعمال می کند. به گفته ولی الله سیف، مدیرعامل سابق بانک مرکزی، خروج از لیست سیاه FATF به همسایگان ما مانند عراق این امکان را می دهد که حتی در صورت ادامه تحریم ها، رسما بدهی های خود را تسویه کنند. در حال حاضر کارشناسان معتقدند؛ رفع هر یک از این موانع راه حل های جداگانه ای می طلبد و دولت به دنبال رفع این موانع است.
دو مانع عمده برای معاملات مالی
اگرچه تحریم ها و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF موانع مهمی برای اقتصاد ایران هستند، اما تفاوت های اساسی بین این دو وجود دارد. می توان گفت؛ تحریم های بانکی ابزارهای سیاسی و اقتصادی هستند که توسط کشورها یا سازمان های بین المللی برای اعمال فشار بر یک کشور اعمال می شود.
این تحریمها معمولاً با هدف محدود کردن دسترسی کشور هدف به منابع مالی و تجاری اعمال میشوند و تأثیر مستقیم و فوری بر اقتصاد دارند. به عنوان مثال، قطع دسترسی ایران به شبکه سوئیفت، مسدود کردن دارایی ها و ممنوعیت همکاری با بانک های بین المللی از پیامدهای مستقیم تحریم های بانکی است. لغو تحریم ها نیز به تغییرات سیاسی و دیپلماتیک بستگی دارد و معمولاً نیازمند توافقات بین المللی مانند برنامه جامع اقدام مشترک است.
از سوی دیگر، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) یک نهاد بین المللی است که توصیه هایی را ارائه می دهد و کشورها را ملزم به تصویب و اجرای قوانین و مقررات برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم می کند. قرار گرفتن در لیست سیاه FATF به این معنی است که کشوری به دلیل عدم شفافیت مالی و عدم رعایت استانداردهای بین المللی، خطرناک تلقی می شود.
این موضوع باعث می شود که بانک ها و موسسات مالی خارجی حتی در صورت نبود تحریم ها تمایلی به همکاری با آن کشور نداشته باشند. تفاوت مهم دیگر این است که رفع موانع FATF به اقدامات داخلی دولت بستگی دارد. اصلاح قوانین، شفاف سازی مبادلات مالی و اجرای استانداردهای بین المللی می تواند منجر به خروج از لیست سیاه FATF شود، اما در شرایط تحریم معمولاً کشور هدف به تنهایی نمی تواند آن را حل کند و این موضوع به مذاکرات و تغییر در سیاست خارجی بستگی دارد.
تلاش برای تسهیل مبادلات مالی
دولت چهاردهم در ماه های اخیر تلاش کرده است تا در راستای رفع تحریم ها و خروج از لیست سیاه FATF قدم بردارد. به عنوان مثال عبدالناصر همتی درباره قرار گرفتن در لیست سیاه FATF گفت: وقتی با پولشویی مبارزه می کنیم و مقرراتی را اجرا می کنیم، درست نیست به دلیل حضور در لیست سیاه FATF متهم به پولشویی شویم. وی ادامه داد: حضور شما در لیست سیاه FATF به تحریم های آمریکا مشروعیت می بخشد. چرا باید به این تحریم ها مشروعیت بدهیم؟
خروج از لیست سیاه FATF می تواند سیگنال مثبتی به جامعه بین المللی ارسال کند مبنی بر اینکه ایران آماده انجام اصلاحات اقتصادی است. حتی کشورهایی مانند روسیه و ونزوئلا که در معرض تحریم های شدید قرار دارند نیز تلاش می کنند از ورود به لیست سیاه FATF خودداری کنند. دلیل این امر روشن است. قرار گرفتن در لیست سیاه نه تنها تراکنش های بانکی را دشوارتر می کند، بلکه پیامدهای بلندمدتی بر اعتماد جهانی به سیستم مالی آن کشور دارد. حل مشکل FATF یک فرآیند طولانی مدت است.
از تصویب قوانین محلی گرفته تا اجرای دقیق آنها و جلب اعتماد جامعه جهانی، زمان، منابع و اراده سیاسی لازم است. دولت ایران از مدت ها قبل برخی از اقدامات لازم را برای رفع موانع FATF آغاز کرده است.
هزینه قرار گرفتن در لیست سیاه
می توان گفت؛ در حال حاضر تقابل ایران با FATF یکی از موضوعات مهم در سیاست های اقتصادی و دیپلماتیک کشور است. عدم همکاری با این سازمان بین المللی کشور را در شرایطی قرار می دهد که هزینه های اقتصادی و تجاری قابل توجهی را به دنبال دارد. به دلیل ریسک بالای همکاری با ایران، بانک ها و تجار خارجی مجبور به اتخاذ تدابیر سخت گیرانه و افزایش هزینه ها هستند. این اقدامات نه تنها تجارت خارجی را دشوارتر می کند، بلکه باعث می شود تا تجار ایرانی اطلاعات بیشتری در مورد منشا ملک و مالکان واقعی ارائه دهند.
علاوه بر این، حضور ایران در لیست سیاه FATF دسترسی ایران به سیستم مالی جهانی را محدود کرده و انزوای این کشور را افزایش می دهد. برای جلوگیری از این پیامدها و کاهش فشارهای سیاسی، رویکرد تعامل فعال و دیپلماسی ضروری به نظر می رسد. یکی از راه حل های موثر، بهره برداری از روابط ایران با کشورهایی مانند چین و روسیه است که نقش برجسته ای در FATF دارند. همکاری با این کشورها می تواند فشار سیاسی بر ایران را کاهش دهد و وضعیت کشور را بهبود بخشد. پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک، برخی از فعالان سیاسی ایران بر افزایش سطح مبادلات تجاری با کشورهای شرق تاکید کردند. در عین حال، قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF منجر به مذاکرات مالی ایران با کشورهایی مانند چین و روسیه شده است که با چالش های بزرگی روبرو هستند.
گامی مثبت و موثر
ولی الله سیف، مدیرکل سابق بانک مرکزی درباره وضعیت روابط بانکی بین المللی ایران گفت: در حال حاضر روابط بانکی بین المللی ما به طور کامل قطع شده است. کشورهای دوست یا کشورهایی که ما با آنها رابطه داریم، اگر مشکلی از سوی FATF وجود نداشته باشد، می توانند برخی از معاملات بین المللی ما را تسویه کنند. با این حال، این راه حل ایده آل نیست و نمی تواند به طور کامل مشکل را حل کند. با این حال، این یک گام مثبت با اثرات مثبت است. برای عادی سازی روابط بانکی خود در سطح بین المللی به اقدامات اساسی نیاز داریم. یکی از این اقدامات رعایت استانداردهای گزارشگری مالی و دیگری استانداردهای حاکمیت شرکتی در بانک ها است.
این اقدامات باید به تدریج و مرحله به مرحله اجرا شود. حتی اگر همه تحریم ها برداشته شود، بدون اجرای این اصلاحات، مشکلات بانکی پابرجاست. وی درباره وضعیت مبادلات ایران در صورت خروج ایران از لیست سیاه FATF بدون لغو تحریمهای بینالمللی، گفت: در این صورت مبادلات ما با کشورهایی مانند چین، روسیه یا کشورهای مشابه آسانتر میشود و روابط با کشورهای همسایه نیز بهبود مییابد. البته ممکن است کشورهایی که از تحریمهای آمریکا تبعیت میکنند، حتی پس از لغو تحریمها نیز رفتار خود را با ما تغییر ندهند، اما به عنوان مثال در مورد عراق، اگر روابط فعالی داشته باشیم، امکان انجام مبادلات بین ما وجود دارد. اینها تفاوت هایی است که در این شرایط به وجود می آید».
با کاهش هزینه معاملات تجاری
در چنین حالتی می توان گفت: تقویت نظام اقتصادی داخلی با تدوین و اجرای قوانین شفاف و موثر در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، عزم جدی ایران را برای پایبندی به استانداردهای بین المللی نشان خواهد داد. علاوه بر این، استفاده از ظرفیت قانونی، مانند حق شرط بندی، می تواند به تصویب لوایح مربوط به FATF کمک کند. رویکرد ایران در پذیرش قراردادهایی مانند مریدا. به طور خلاصه، رویکرد مبتنی بر تعامل داخلی و اصلاحات، علاوه بر کاهش هزینه های تجاری و بهبود روابط اقتصادی با سایر کشورها، می تواند شفافیت اقتصادی داخلی را افزایش داده و جایگاه ایران را در نظام مالی جهانی تقویت کند. این تصمیم یک انتخاب راهبردی است که می تواند توسعه اقتصادی کشور را تسهیل کند.