مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

(تصاویر) «تادِ» آمریکایی در برابر فتاح!

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


پس از عملیات صادق 2، رژیم اسرائیل برای مقابله با موشک های ایران دست به دامان آمریکا شد، در حالی که خود آمریکایی ها سامانه دفاعی برای مقابله با موشک های مافوق صوت ندارند.

به گزارش تسنیم، گزارشی از استقرار سامانه ضد موشکی تاد در سرزمین های اشغالی در رسانه ها منتشر شد.

روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از کانال 12 وابسته به این رژیم مدعی شد که آمریکا در حال برنامه ریزی برای استقرار سامانه ضد موشکی تاد در سرزمین های اشغالی به منظور تقویت پدافند هوایی رژیم صهیونیستی است.

این خبر در حالی منتشر می شود که موشک های سپاه پاسداران ایران در جریان عملیات ادیه صادق 2 حدود 12 روز پیش موفق شدند از سد سامانه های پدافند موشکی رژیم صهیونیستی عبور کرده و بر اساس برآوردها خسارات قابل توجهی به پایگاه های هوایی وارد کنند. و رادارهای رژیم صهیونیستی.

حال به نظر می‌رسد در نتیجه این عملیات خسارات قابل توجهی به شبکه راداری و پدافندی رژیم صهیونیستی وارد شده است که آمریکایی‌ها از آن برای تقویت شبکه پدافند هوایی در برابر موشک‌های ایرانی استفاده می‌کنند، اما این تقویت وجود ندارد. برای اسرائیلی ها بسیار مفید است چون آمریکایی ها هم سیستم دفاعی دارند و توانایی مقابله با موشک های بالستیک مافوق صوت را ندارند.

رادار باند ایکس سیستم تاد معروف به TPY-2

سامانه TOD یک سامانه دفاع ضد موشکی ساخت کارخانه لاکهید مارتین است که به طور رسمی توسط ارتش آمریکا در سال 2008 به بهره برداری رسید.این سامانه از چهار جزء اصلی شامل رادار TPY-2، مرکز فرماندهی و کنترل تشکیل شده است. پرتابگرها و موشک های رهگیر. رادار این سامانه قابلیت شناسایی اهداف را از فاصله 1000 کیلومتری دارد و برد موشک این سامانه به 200 کیلومتر می رسد که از موتور موشک سوخت جامد با نازل متحرک استفاده می کند که سرعت این موشک را به حدوداً افزایش می دهد 8 ماخ.

پرتاب کننده سیستم وزغ

هر پرتابگر تاد معمولاً از شش تا هشت پرتابگر تشکیل شده است که هر کدام قادر به پرتاب 8 موشک است، بنابراین یک پرتابگر تاد ظرفیت پرتاب 64 موشک را دارد و بارگیری مجدد هر پرتابگر حدود 30 دقیقه زمان می برد.

عملکرد سامانه تاد نیز مانند سایر سامانه های پدافندی است، یعنی پس از شناسایی هدف و محاسبه مکان مناسب برای مقابله با آن بر اساس سرعت، ارتفاع و جهت حرکت، رادار، اطلاعات را به فرمان می دهد. و مرکز کنترل سامانه و همچنین این مرکز بهترین سکوی پرتاب را برای مقابله با موشک مهاجم انتخاب می کند و مسائل مربوط به آن را نیز ارسال می کند. فرماندهی پرتاب نیز اطلاعات لازم برای هدایت موشک را تا لحظه برخورد مخابره می کند.

سیستم TOD چگونه کار می کند؟

اما نکته ای که در این بین وجود دارد این است که این سامانه زمانی که موشک از مرحله میانی حرکت خود عبور می کند قابلیت رهگیری هدف را دارد و در صورت تغییر در اجزای حرکت موشک، سامانه از کار می افتد.

برای جبران این خطا، سیستم باید یک بار دیگر موفق به شناسایی و ردیابی موشک مهاجم شود، در صورتی که موشک مهاجم مجدداً جهت خود را تغییر دهد، قفل احتمالی رادار شکسته شده و این فرآیند باید دوباره تکرار شود.

موشک فتح از فاصله 1400 کیلومتری به سمت هدف پرتاب می شود و زمانی که در مرحله میانی حرکت قرار دارد توسط رادار سامانه تاد رصد می شود. این سامانه بسته به برد موشک‌های تاد، زمانی که هدف در مرحله میانی حرکت قرار دارد، موشک را ردیابی می‌کند و زمانی که موشک در مرحله پایانی حرکت قرار دارد، می‌تواند شلیک کند. اگر موشک در این مرحله قادر به انجام مانورهای سنگین و رسیدن به سرعتی فراتر از سرعت صوت باشد. رهگیری آن برای سیستم دفاعی تقریبا غیرممکن خواهد بود.

البته برای پوشاندن بدنه موشک فتاح از مواد جذب کننده امواج راداری استفاده شده است که باعث کاهش برد موثر و خطا در محاسبات می شود، اما به عنوان فرضی که به تعادل مشکل کمک می کند، فرض بر این است که فتاح در حداکثر برد سیستم دشمن شناسایی خواهد شد.

اگرچه این رادارها هدف را به صورت بلادرنگ رصد می کنند و تغییرات مسیر پرواز موشک مهاجم را به موشک دفاعی مخابره می کنند، اما اگر این تغییرات از برد سرعتی که رادار می تواند تشخیص دهد یا سرعت موشک دفاعی فراتر رود، این سیستم ها دیگر قادر نیستند. برای رهگیری و انهدام موشک.

اگر موشک دفاعی پرتاب شود، امکان تغییر مسیر آن موشک – زیرا انرژی پیشرانه را برای غلبه بر گرانش زمین و دستیابی به سرعت در کنار هم صرف می کند – با انجام دو یا سه مانور سنگین با موشک وجود ندارد. موشک مافوق صوت در واقع توانایی مانور دارد و پدافند انرژی کافی برای ادامه تعقیب و حرکت به سمت مختصات جدیدی که اعتبار آنها در چند لحظه مشخص نیست، نخواهد داشت، چیزی که در طراحی موشک به دقت رعایت شد. موشک فتح المنوور. موشک

سرجنگی موشک فتح مجهز به موتور کروی پیشران جامد

از زمان پرتاب موشک، موشک فتح تا فاصله 500 کیلومتری از هدف (دو سوم مسیر موشک) در یک جهت و با سرعت مشخصی حرکت می کند، اما تنها در یک سوم آخر مسیر خود، زمانی که موشک پرتاب می شود موتور سوخت جامد با نازل متحرک راه اندازی می شود، سرعت آن به طور ناگهانی افزایش می یابد، حدود سه برابر سرعت اولیه و شروع به مانور و تغییر جهت می کند و این باعث خطا در محاسبات سیستم های دفاعی می شود.

همچنین سرعت موشک های تاد به 8 ماخ می رسد در حالی که سرعت موشک فتح در مرحله نهایی به 13 تا 15 ماخ می رسد. به این ترتیب قبل از اینکه موشک سامانه های پدافندی به محل برخورد با موشک فتح برسد، این موشک از آن محل عبور کرده و شما نمی توانید این موشک را منهدم کنید.

سال گذشته، دیفنس نیوز در گزارشی گزارش داد که وزارت دفاع ایالات متحده به کنگره این کشور اطلاع داد که توسعه موشک های مافوق صوت چین یک تهدید جدی است و درخواست بودجه بیشتر برای توسعه سیستم دفاع موشکی ضد بالستیک کرده است. طبق برآورد پنتاگون، آنها تا سال 2034 قادر به توسعه سیستم دفاعی برای مقابله با موشک های مافوق صوت نخواهند بود.

اکنون به نظر می رسد تا سال 2034 هیچ سامانه دفاعی با قابلیت مقاومت در برابر موشک های مافوق صوت وجود نخواهد داشت و استقرار سامانه تاد در اسرائیل هیچ کمکی به رژیم صهیونیستی در مقابله با موشک های بالستیک ایران نخواهد کرد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *