(تصاویر) ماجرای سرقت F-۸۶ آمریکایی توسط شوروی در طول جنگ کره
۱ دقیقه خوانده شدهF-86 Saber اولین جنگنده بال زاویه ای بود که برای نیروی هوایی آمریکا به آسمان رفت. این جنگنده توسط شرکت آمریکای شمالی ساخته شد و به نماد نبرد هوایی در جنگ کره تبدیل شد.
به گفته روسیاتو، نبرد برای برتری هوایی از روز آغاز جنگ کره آغاز شد و تنها سه سال بعد با آتش بس پایان یافت. هنگامی که شوک تهاجم کره شمالی از بین رفت، دیری نپایید که نیروی هوایی ایالات متحده با کمک سایر نیروهای هوایی سازمان ملل متحد برای نابودی نیروی هوایی کره شمالی حرکت کرد.
معرفی MiG-15 در نوامبر 1950 و ورود آن به جنگ کره که اغلب توسط خلبانان شوروی انجام می شد، وضعیت را به طرز چشمگیری تغییر داد. در بقیه دوران جنگ کره، نبردهای هوایی سنگین تقریباً هر روز انجام می شد. با وجود برتری عددی ثابت شده در جنگنده های جت، نیروهای هوایی کمونیست کره شمالی، چین و اتحاد جماهیر شوروی هرگز به برتری هوایی دست پیدا نکردند.
این دستاوردی بود که گواه مهارت و آموزش خلبانان سازمان ملل بود. خلبانان جنگنده کهنه کار نیروی هوایی آمریکا بسیار ماهر و به خوبی آموزش دیده بودند. ترکیبی از مهارت های بالای این خلبانان با تجربه و فناوری به سرعت در حال پیشرفت که با آن F-86 به طور مداوم به روز می شد به متفقین این امکان را داد که از امواج مداوم حملات هوایی کمونیست ها جلوگیری کنند.
طلوع عصر جت مصادف با اوج جاسوسی جنگ سرد در تاریخ بود
مشخصات جنگنده اف 86 سابر
سلاح: شش مسلسل کالیبر 50
موتور: موتور جنرال الکتریک J47 با نیروی رانش 5200 پوند فوت
حداکثر سرعت: 1102 کیلومتر بر ساعت
برد: 1930 کیلومتر
سقف پرواز: 49000 فوت
عرض: 11.3 متر
طول: 11.4 متر
ارتفاع: 4.3 متر
وزن: 6255 کیلوگرم با بار کامل
مشخصات جنگنده MiG-15
تسلیحات: دو توپ 23 میلی متری و یک توپ 37 میلی متری به اضافه موشک یا بمب با وزن کل 900 کیلوگرم.
موتور: موتور Klimov VK-1 9000 پوند فوت (ساخته شده از موتور رولزرویس بریتانیایی “ننه”)
حداکثر سرعت: 1078 کیلومتر بر ساعت
برد: 800 کیلومتر
سقف پرواز: 51000 فوت
عرض: 10 متر
طول: 10 متر
ارتفاع: 3.3 متر
وزن: حداکثر 5112 کیلوگرم
کوچه مگ
اولین جنگنده سابر از دست رفت F-86A بود که به دلیل آسیب درگیری با میگ 15 شوروی مجبور به فرود در آب شد. خلبان توسط نیروی دریایی ایالات متحده نجات یافت، اما پس از یک نبرد هوایی 3 ساعته که منجر به از دست دادن 7 فروند میگ 15 شد، تلاش مشترک بین چین و اتحاد جماهیر شوروی به آنها اجازه داد تا جنگنده را از آب خارج کرده و آن را به مقصد بازگردانند. بازرسی انتقال به مسکو.
دومین شمشیری که به دست شوروی افتاد یک F-86E بود که به دلیل آسیب دیدگی در نبرد مجبور به فرود آمدن روی زمین شد. این بار روی زمین در کره شمالی. خلبان مجروح شد اما زنده ماند و اسیر جنگی شد. او در نهایت پس از آتش بس به ایالات متحده بازگردانده شد.
میگ 17 زمانی به تولید انبوه نزدیک می شد که اولین سابرهای آمریکایی در اتحاد جماهیر شوروی مهندسی معکوس شدند. تنها پیشرفت مهم برای شوروی از این مهندسی معکوس، اختراع گیرنده هشدار تشخیص راداری بود که در صورت خاموش شدن هدف تفنگ سابر به خلبان هشدار می داد. این اصلاح در هواپیماهای MiG-15 مستقر در کره شمالی نیز مورد استفاده قرار گرفت و پس از اثبات کارایی آن، تمامی مدل های بعدی جنگنده های شوروی نسخه هایی از این سامانه را دریافت کردند. دستاوردهای این مهندسی معکوس برای شوروی هدف گیری راداری، هدف گیری خودکار توپ، تثبیت کننده افقی متحرک و از همه مهمتر سیستم G-suit بود.
F-86E که بعداً در جنگ به دست شوروی افتاد، دارای یک تثبیت کننده افقی عرشه کاملا متحرک بود. مهندسان شوروی یک هواپیمای آزمایشی MiG-17 با طراحی مشابه ساختند و خلبانان آزمایشی آزمایشهای هندلینگ متعددی را انجام دادند تا اینکه متوجه شدند این هواپیما میتواند قدرت مانور هواپیما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این عملکرد آنقدر چشمگیر بود که میگ 19 و نسل های بعدی از طراحی افقی تمام چرخ متحرک استفاده کردند.
بزرگترین دستاورد شمشیرهای شوروی کپی کردن سیستم G-suit بود. افزایش عملکرد خلبان تحت بارهای G منجر به افزایش بسیار بیشتر در کشندگی نسلهای آینده میگها نسبت به هر پیشرفتی در آیرودینامیک یا سیستمهای تسلیحاتی شد.
مرز جنگ سرد: رودخانه یالو
ماهیت پر هرج و مرج جنگ در جنگ کره، همراه با ابهام جنگ که بسیاری از حقایق را در طول جنگ سرد پنهان کرد، به این معنی است که ممکن است هرگز دقیقاً مشخص نشود که F-86 و MiG-15 چگونه در آسمان این کشور پرواز کردند. دو کره تمام شد.
منابع مختلف پس از جنگ ادعا کردند که در پایان جنگ، جنگنده های آمریکایی ممکن است بیش از آنچه که سوابق رسمی نشان می دهد، پیروزی داشته باشند. از زمان آتش بس بین کره شمالی و جنوبی، تلاش های زیادی برای روشن شدن اسناد تاریخی مرتبط با بسیاری از وقایع جنگ صورت گرفته است. این پیروزی ها معمولاً در کنار رودخانه یالو در منچوری به دست می آمد. اگرچه عبور از رودخانه ممنوع بود، اما در بحبوحه نبرد، حملات تصادفی رخ داد.
با این حال، برخی منابع ادعا میکنند که بسیاری از مأموریتها عمداً بر فراز رودخانه یالو انجام شده است تا میگها در ضعیفترین حالت خود، در الگوهای ترافیکی یا روی زمین در فرودگاههای کمونیستی به دام بیفتند.
در حالی که ممکن است اسرار زیادی در مورد جنگ کره همچنان باقی بماند، و در حالی که آتش بس پابرجاست و شبه جزیره کره تقسیم شده است، خلبانان جنگنده شجاع در هر دو طرف با سرعتی بی سابقه در حال عبور از نبردهای هوایی دشوار خود با پیشرفت عصر جت هستند. جنگنده های نسل پنجم امروزی ثمره دانه هایی هستند که توسط خلبانان شجاعی که برای دفاع از هدف خود به کوچه میگ پرواز کردند.