(تصاویر) مقایسه جنگندههای چند منظوره نسل چهارم JAS ۳۹ Gripen و F-۱۶ Fighting Falcon
۱ دقیقه خوانده شدهF-16 فایتینگ فالکون یکی از موفق ترین هواپیماهای جنگنده نسل چهارم است. در حالی که این هواپیما از Saab JAS 39 Gripen قدیمی تر است (اولین بار در سال 1974 پرواز کرد در حالی که Gripen در سال 1988 پرواز کرد)، به طور مداوم به روز شده است.
به گفته روسیاتو، نسخه جدید F-16 Block 70/72 حتی از نظر ظاهری شباهت چندانی به اولین فالکون ها ندارد. گریپن E سوئدی نقش مورد نظر خود را به عنوان یک هواپیمای جنگنده بسیار موثر انجام می دهد و مرتباً با F-16، Eurofighter Typhoon و Mirage مقایسه می شود.
ساب گریپن: شاهین جنگی سوئدی
Saab Gripen E و F-16 Block 70/72 هواپیماهای فوق العاده ای هستند. هر دو جنگنده نسل 4.5 هستند که با طیف گسترده ای از تسلیحات هوایی استاندارد ناتو سازگار شده اند. هر دو جنگنده مدرن، جمع و جور، تک موتوره و چند منظوره هستند که قادر به انجام ماموریت های مختلف هستند (گریپن به قابلیت های جنگ الکترونیک قدرتمند نیز مجهز است).
گریپن اولین بار در سال 1996 وارد خدمت شد و برای پاسخگویی به نیاز سوئد به یک جنگنده چند منظوره سبک وزن، بسیار قابل مانور، نگهداری آسان و مقرون به صرفه طراحی شد. به طور کلی، گریپن به اندازه F-16 Block 70/72 بزرگ یا قدرتمند نیست، اما دارای برخی قابلیت های پنهان است که آن را برای خریداران جذاب می کند. طبق گزارش Kyiv Post، این هواپیما نسبت به F-16 پیچیدگی کمتری دارد و نسبت به همتای آمریکایی خود ارزان تر و راحت تر نگهداری می شود.
در حالی که اکثر جت های جنگنده حداقل چند قطعه خارجی دارند، گریپن مملو از قطعات خارجی ساخته شده در چندین کشور غربی است. اکثر قطعات این جنگنده ساخت انگلستان است. این جنگنده سوئدی از موتور توربوجت Reaktionsmotor 12 تولید شده توسط ساب بهره می برد. با این حال، این یک کپی از موتور جنرال الکتریک F404 است که تحت لیسانس در سوئد تولید شده است. بنابراین برخی ممکن است بگویند که گریپن سوئدی آنقدر سوئدی نیست.
برای جنگ های مختلف طراحی شده است
برای حدود 250 سال، سوئد یک کشور بی طرف بوده است (این در سال 2024 با پیوستن به ناتو تغییر کرد). این امر سوئد را وادار کرد تا استراتژی نظامی مستقل تری را دنبال کند و گریپن بخش اساسی این استراتژی بود.
سوئد جنگی را متصور بود که در آن مجبور بود نیروهای هوایی خود را متفرق کند، بنابراین گریپن به عنوان یک ماشین محکم و محکم ساخته شد که میتوانست در باندها و بزرگراههای ناآماده بلند شود و فرود بیاید. این امر مخفی شدن هواپیما را برای کشورهایی که ضعیفتر از رقیب بودند (مانند جنگ اوکراین با روسیه) آسانتر کرد و شانس بیشتری برای ماندن روی زمین داشتند.
به طور خلاصه، گریپن برای جنگی بسیار متفاوت از جنگی که توسط نیروی هوایی ایالات متحده دیده می شود طراحی شده است. در مقابل، ایالات متحده در موقعیتی بود که هواپیمای خود را با این فرض طراحی کرد که در هر جنگی از برتری هوایی یا تسلط هوایی برخوردار باشد. بنابراین، فرض USAF این است که بتواند هواپیماهای خود را از باندهای آماده و استاندارد با پشتیبانی کامل لجستیکی به پرواز درآورد.
همانطور که ساب می گوید، Gripen E از ابتدا برای سهولت در تعمیر و نگهداری طراحی شده است و اطمینان حاصل می کند که نسبت به رقبای خود در دسترس تر است. این جنگنده می تواند در شرایط نامساعد جوی غیر فعال باشد و از جاده های بد و غیر مجهز بلند شود.
ساب همچنین بیان می کند که این جنگنده کمتر از 20 دقیقه زمان می برد تا برای پرواز آماده شود و فقط تعداد محدودی خدمه زمینی و تجهیزات لازم برای سوخت گیری و تسلیح مجدد آن برای ماموریت هوایی بعدی است. Gripen E طوری طراحی شده است که تعمیر و نگهداری پایینی داشته باشد تا بتوانید به سرعت به مبارزه بازگردید.
مزایای تعداد خودروهای تولید شده
خرید هواپیماهای جنگنده یک تجارت بسیار پیچیده است. این معامله نوعی ازدواج با کشوری است که این هواپیماها را تامین می کند. اکثر کشورها قادر به استفاده کاملا مستقل از آنها نیستند و برای آموزش خلبانان و نگهبانان به کمک های مداوم یا حداقل یک دوره انتقال طولانی نیاز دارند.
F-16 برای مدت طولانی توسط بسیاری از نیروهای هوایی جهان مورد استفاده قرار گرفته است و بسیاری از این نیروهای هوایی اکنون بازنشسته شده اند یا در حال بازنشستگی هواپیما هستند. این بدان معناست که دانش، تخصص تعمیر و نگهداری، قطعات یدکی و زیرساخت های دیگر برای پشتیبانی از این هواپیماها وجود دارد. در حالی که تعدادی از کشورها در حال خرید گریپن هستند، سطح پشتیبانی زیرساختی موجود احتمالا هرگز نمی تواند با فالکون رقابت کند.
نیروی هوایی برزیل حدود 40 فروند ساب گریپون سفارش داده است (و در حال دریافت است) و انتظار می رود 36 فروند دیگر نیز سفارش دهد. با این حال، بنا بر گزارشها، برزیل در حال برنامهریزی برای سفارش F-16های مستعمل نیز است. این جنگنده ها بسیار ارزان تر از گریپن های جدید خواهند بود و احتمالا زودتر تحویل خواهند شد.
fararu به نقل از همه در یک