مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

(تصاویر) چرا جت‌های جنگنده روسی دیگر جذابیتی برای خریداران ندارند؟

۱ دقیقه خوانده شده
(تصاویر) چرا جت‌های جنگنده روسی دیگر جذابیتی برای خریداران ندارند؟

تبلیغات بنری


روسیه از دیرباز به خاطر جت‌های جنگنده‌اش شناخته می‌شود که اغلب به‌عنوان ارزان‌تر و ارزان‌تر از همتایان غربی‌شان شناخته می‌شوند.

به گزارش روزیاتو، روسیه صنعت هوانوردی نظامی بزرگی را از اتحاد جماهیر شوروی به ارث برد و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همچنان یکی از صادرکنندگان اصلی هواپیماهای جنگی باقی ماند. هواپیمای جنگنده پیشرو روسیه، خانواده سوخو سو-27 فلانکر (شامل نسخه های سوخو-30، سو-34 و سو-35) است.

در حالی که تحریم ها نقش زیادی در کاهش تولید هواپیماهای روسیه ایفا کردند، اما تنها بخشی از داستان کاهش صادرات هواپیماهای جنگی روسیه است.

طوفان کامل

در سال های اخیر صادرات هواپیماهای روسیه کاهش یافته است. در حالی که جنگ در اوکراین و تحریم های غرب بدون شک اوضاع را برای روسیه در این زمینه بدتر کرده است، همه چیز قبل از سال 2022 آغاز شد.

در سال های اخیر تقریباً هیچ سفارش جدیدی برای هواپیماهای جنگی روسیه وجود نداشته است. روی کاغذ برخی از کشورها مانند هند هواپیماهای روسی خریداری کرده اند. با این حال، اگر کمی عمیق‌تر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این هواپیماهای روسی تحت لیسانس تولید شده‌اند و طبق یک قرارداد قدیمی در هند ساخته شده‌اند. میانمار در سال 2023 تعدادی سوخو 30 دریافت کرد، اما آنها نیز تکمیل کننده یک سفارش قدیمی از سال 2018 بودند. برخی کشورها نیز در چند سال گذشته سفارشات خود را برای هواپیماهای روسی لغو کرده اند.

روسیه در مورد صادرات جت های جنگنده خود با طوفانی کامل روبرو است. برخی از این عوامل عبارتند از:

تحریم های آمریکا در آستانه سال 2022 بر صادرات دفاعی روسیه

تحریم های غرب پس از حمله به اوکراین در سال 2022

بلوغ هواپیماهای جنگی بومی در چین و هند

آسیب احتمالی به اعتبار جت های جنگنده روسی ناشی از عملکرد ضعیف در اوکراین

کمبود جنگنده های نسل جدید

روسیه احتمالاً نیازهای تولیدی خود در زمان جنگ را در اولویت قرار می دهد

روسیه سال هاست که می تواند Su-27 Flanker را ارتقا دهد و آن را به عنوان جایگزینی برای هواپیماهای غربی (مانند F-16) عرضه کند. با این حال، یک هواپیما را فقط می توان چندین بار ارتقا داد، قبل از اینکه جذابیت خود را از دست بدهد. در این مدت، ایالات متحده جنگنده کاملاً جدید نسل پنجم F-35 را برای صادرات توسعه داد (و همچنین F-16 محبوب را ارتقا داد). روسیه از این موضوع آگاه است و در تلاش برای توسعه هواپیماهای جایگزین است. با این حال، Su-57 Felon در بهترین حالت یک شرکت هواپیمایی مبهم است (و هند از سرمایه گذاری مشترک خود خارج شده است)، در حالی که Su-75 “Checkmate” بیشتر به عنوان یک ترفند بازاریابی تلقی می شود تا یک جت واقعی در حال توسعه. برخی ادعاها درباره جنگنده جدید روسی پروژه نسل ششم میگ-41 حدس و گمان هایی است که وارد عرصه خیال پردازی شده است.

(تصاویر) چرا جت‌های جنگنده روسی دیگر جذابیتی برای خریداران ندارند؟

از دست دادن دو بازار بزرگ

از لحاظ تاریخی، چین و هند واردکنندگان اصلی هواپیماهای جنگنده روسی بوده اند. اما این کشورها اکنون جنگنده های خود را توسعه داده اند یا به دنبال تنوع بخشیدن به ناوگان هوایی خود هستند. به عنوان مثال، چینی ها اکنون در حال ساخت جنگنده J-20 Mighty Dragon (که از هواپیماهای روسی پیشرفته تر است) هستند. هند صنعت هوانوردی خود را دارد و در حال خرید هواپیمای فرانسوی رافال است. فرانسه یکی از کشورهایی است که از کشورهایی که به طور سنتی هواپیماهای روسی را خریداری کرده اند، سفارش می گیرد (فرانسه پس از دریافت این سفارش ها، اکنون تولید جت های جنگنده رافال خود را افزایش داده است).

چرا هواپیماهای جنگی روسی دیگر برای خریداران خارجی جذاب نیستند؟

برای بدتر شدن اوضاع برای روسیه، چین و هند در تلاش هستند تا وابستگی خود را به موتورهای جت روسی کاهش دهند. به نظر می رسد چینی ها اکنون موتور بومی خود را برای J-20 ساخته اند (موتورهای Emei Woshan-15 شیان (武扇-15 یا WS-15)) در حالی که هند به تلاش طولانی خود برای توسعه ادامه می دهد. موتور اصلی هواپیما ادامه دارد اگر این روند ادامه یابد (و هواپیماهای چینی سریعتر از هواپیماهای روسی به توسعه خود ادامه دهند)، ضرر چین به عنوان یک مقصد صادراتی می تواند دائمی شود. هند همچنین ممکن است برای همیشه از خرید هواپیماهای روسی منصرف شود (اگرچه هنوز در حال ساخت Su-30MKI تحت مجوز در خاک خود است).

چرا هواپیماهای جنگی روسی دیگر برای خریداران خارجی جذاب نیستند؟

جریمه بر جریمه

دیفنس بلاگ ادعا می کند که «دولت های مصر، الجزایر و اندونزی در حال بررسی امکان خرید جنگنده های مدرن سوخو-35 روسیه در بحبوحه تحریم های اقتصادی علیه روسیه، هدف قرار دادن نفت، دفاع، کالاهای با کاربرد دوگانه و فناوری های حساسی هستند که این کشور رد کرده است». اما آنچه قابل توجه است این است که این مقاله در ژانویه 2022 نوشته شده است، یک ماه قبل از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین و تحریم های مرتبط با آن. ایالات متحده سال هاست (با موفقیت) تلاش می کند صادرات تسلیحات روسیه را ممنوع کند و کشورهای ثالث را از خرید هواپیماهای روسی (و سایر تجهیزات) منصرف کند.

چرا هواپیماهای جنگی روسی دیگر برای خریداران خارجی جذاب نیستند؟

چند سال پیش، مصر قرارداد خرید 30 فروند جنگنده روسی سوخو 35 را به حالت تعلیق درآورد، اکنون ایران در حال مذاکره برای خرید هواپیماهای جنگنده از روسیه است. این امر ایران را شاید تنها کشور جهان (خارج از حوزه نفوذ روسیه، مانند قزاقستان و بلاروس) در جهان به دنبال خرید جنگنده های جدید روسیه می کند. ایران نیز یک مورد خاص است، زیرا در حال حاضر تحت تحریم های شدید قرار دارد و گزینه دیگری برای خرید یک جت جنگنده مدرن ندارد. وضعیت الجزایر در خرید هواپیماهای روسی تا حدودی مبهم است.

چرا هواپیماهای جنگی روسی دیگر برای خریداران خارجی جذاب نیستند؟

وقتی صحبت از دفاع به میان می آید، ریسک بالاست. کشورهایی که امروز به روسیه تسلیحات نظامی سفارش می‌دهند می‌دانند که مشمول تحریم‌های غرب خواهند شد، علاوه بر این که هواپیماهایی که دریافت می‌کنند احتمالاً با قطعات تحریم‌شده غربی بارگیری می‌شوند (روسیه در حال ساخت خانواده سوخو سو با فناوری آمریکایی است. ). فعال باقی ماند).

با توجه به اینکه روسیه در حال جنگ با اوکراین است، مشخص نیست که این کشور چه زمانی می‌تواند درخواست‌های احتمالی را ارسال کند یا اینکه آیا اصلاً می‌تواند درخواست‌های احتمالی را ارسال کند. به گزارش نشنال اینترست، روسیه اعلام کرده است که تحویل سامانه های S-400 SAM به هند را به تاخیر می اندازد. روسیه احتمالاً نیازهای خود در زمان جنگ را در اولویت قرار خواهد داد، بنابراین هرگونه سیستم اس-400 ساخته شده برای هند ممکن است توسط روسیه مورد استفاده قرار گیرد، که روسیه را به یک شریک دفاعی غیرجذاب تبدیل می کند.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *