(تصاویر) چطور بریتانیا باعث تولید جنگنده میگ-۱۵ شد؟
۱ دقیقه خوانده شدهشوروی از موتور جت رولزرویس نینا بریتانیا کپی کرد و از آن برای تامین انرژی جنگنده پیشرفته میگ 15 در یکی از بزرگترین اشتباهات در فناوری نظامی مدرن بریتانیا استفاده کرد.
به گفته روزیاتو، ارتشها همیشه از یکدیگر کپی میکردند، و در حالی که شورویها طرحهای جالبی ارائه میکردند، به دلیل کپیبرداری از فناوری غربی شهرت داشتند.
در یک مثال معروف، توپولف Tu-4 نسخه مهندسی معکوس بمب افکن B-29 Superfortress بوئینگ بود، در حالی که Sukhoi Su-24 مشابه F-111 Aardvark و میراژ G8 فرانسوی بود.
موتورهای جت شوروی-آلمانی کافی نبودند
در حالی که همه ما می دانیم که شوروی و آمریکایی دانشمندان آلمانی اسیر شده را پس از جنگ جهانی دوم به کشورهای خود بازگرداندند، آنچه کمتر شناخته شده است این است که انگلیسی ها در فناوری جت نیز رهبران جهانی بودند. وقتی جنگ تمام شد، فقط آلمانی ها و انگلیسی ها از موتور جت در جنگ استفاده کرده بودند (آمریکایی ها و ژاپنی ها نزدیک شدند، اما موفق به انجام این کار نشدند). در میان قدرت های بزرگ، اتحاد جماهیر شوروی به طور قابل توجهی از سایر قدرت ها عقب بود.
ارتش سرخ دانشمندان آلمانی، تأسیسات تحقیقاتی و نمونه های اولیه هواپیماهای جت مانند جومو 004 و بی ام و 003 (طراحی شده برای جت های جنگنده Me-262 و He-162) را به خاک شوروی برد. سپس روس ها کار ساخت هواپیما با موتورهای آلمانی را آغاز کردند.
در سال 1946، یک سال پس از جنگ جهانی دوم، آنها Yak-15 با موتور Jumo و MiG-9 با موتور BMW را توسعه دادند (دومی سریعتر بود). اما برخلاف تصور عموم، موتورهای جت آلمانی از عمر بسیار کوتاهی رنج می بردند و قادر به تولید نیروی رانش مورد نیاز برای هواپیماهای جنگنده نسل بعدی نبودند.
اشتباه باورنکردنی از سوی انگلیسی ها
مهندسان شوروی اعلام کردند که برای توسعه نسل جدیدی از جنگنده ها نیاز به دستیابی به موتورهای جت سانتریفیوژ کمپرسور گریز از مرکز رولز رویس ننه (که می توانند 5000 پوند نیروی رانش تولید کنند) دارند. به گزارش نشنال اینترست، گفته می شود که جوزف استالین به این درخواست پاسخ داده است: “کدام احمقی اسرار خود را به ما می فروشد؟”
یک طراح نظامی شوروی به نام ویکتور کیلموف در سال 1946 از بریتانیا دیدن کرد و به طور باورنکردنی انگلیسی ها موافقت کردند که موتورهای جت پیشرفته خود را به شوروی بفروشند، به شرطی که از آنها تقلید یا برای اهداف نظامی استفاده نشود. شوروی ها موافقت کردند و بلافاصله مهندسی معکوس ده ها موتور ننه را که در سال های 1946 و 1947 به اتحاد جماهیر شوروی فروخته شد، آغاز کردند.
با این حال، به نظر می رسد که انگلیسی ها در آن زمان تا حدودی ساده لوح بودند. در حالی که وینستون چرچیل همیشه به اتحاد جماهیر شوروی بی اعتماد بود، تا سال 1946، او از قدرت کنار گذاشته شد و حزب کارگر کشور را اداره می کرد. پیش از آن، انگلیسی ها سال ها به اتحاد جماهیر شوروی کمک نظامی می کردند تا اتحاد جماهیر شوروی را در جنگ علیه آلمان نازی فعال نگه دارند.
در طول جنگ، نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا کاروانهای بیشماری از کشتیها را از طریق آبهای خطرناک آلوده به زیردریاییهای آلمانی به اتحاد جماهیر شوروی فرستاد تا کمکهای بسیار مورد نیاز را تحویل دهند. شاید تا اوایل سال 1946، انگلیسی ها متوجه نبودند که جنگ سرد تازه شروع شده است و متحد سابق آنها علیه آنها کار می کند. بریتانیایی ها نیز در بند پول نقد بودند و در آن زمان در تلاش بودند تا جایگزینی برای سیاست قرض دادن و اجاره آمریکا در زمان جنگ بیابند.
تولد هواپیمای جنگنده میگ 15
شوروی ها میگ 15 را ساختند (که در ناتو به آن فاگوت می گفتند) که مجهز به نسخه مهندسی معکوس موتورهای انگلیسی بود. این هواپیما در زمان خود سریعتر از F-80 آمریکایی و F8 بریتانیایی Meteor بود و با سرعت 1085 کیلومتر در ساعت پرواز می کرد.
MiG-15 بسیار قابل مانور بود و سرعت صعود بسیار بالایی داشت. اتحاد جماهیر شوروی حدود 12000 عدد از آنها را ساخت. این جنگنده ها به زودی در طول جنگ داخلی چین پس از جنگ جهانی دوم برای حمایت از کمونیست های چینی علیه ملی گرایان در آن کشور مورد استفاده قرار گرفتند. مدت کوتاهی بعد این جنگنده ها در جنگ کره با شمشیربازان آمریکایی به نبرد تن به تن پرداختند.
در اوایل جنگ کره، MiG-15 ها نه تنها توسط کورسیرها و موستانگ های قدیمی، بلکه توسط F-80 های آمریکایی نیز شکست خوردند، و این امر حفاظت از بمب افکن های B-29 را برای نیروهای تحت امر ایالات متحده دشوار می کرد. ایالات متحده به زودی با F-86 Saber جدید خود وارد معارضه شد و این دو هواپیما در درگیری های بی شماری بر فراز کوچه MiG در امتداد مرز چین با یکدیگر روبرو شدند.
MiG-15 و Saber بسیار مساوی بودند، و در پایان جنگ، USAF ادعا کرد که 84 F-86 (به همه دلایل) از دست داده است، در حالی که تلفات شوروی، چین و کره شمالی در مجموع حدود 650 (به همه) بود. علل). مشخص نیست که چه تعداد سابر و میگ 15 توسط یکدیگر سرنگون شده اند.
MiG-15 به MiG-17 و MiG-19 (که به زودی ایالات متحده را در ویتنام درگیر کردند) تکامل یافت. با کمال تعجب، کره شمالی هنوز F-5 و F-6 (نسخه چینی MiG-17 و MiG-19) را در اختیار دارد. مهندسی معکوس موتور جت ننه بریتانیا، اتحاد جماهیر شوروی را قادر ساخت تا رقابت تولید اولین موتورهای جت را پشت سر بگذارد و با ایالات متحده و اروپای غربی در طول جنگ سرد تا زمان فروپاشی آن در سال 1991 رقابت کند.
fararu به نقل از همه در یک