مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

تفاوت سردرد خوشه‌ای و میگرن: علائم، علل و روش درمان

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


هنگام صحبت در مورد سردردهای شدید، تأثیر آنها و درمان های موجود، مهم است که بین سردردهای خوشه ای و میگرن تمایز قائل شوید.

اگرچه هر دو بیماری با سردرد مرتبط هستند و کیفیت زندگی شما را بسیار تحت تأثیر قرار می دهند، اما اساساً متفاوت هستند. هرچه بهتر بدانید چه نوع سردردی دارید، بهتر می توانید آن را درمان کنید.

آیا سردردهای خوشه ای و میگرن متفاوت هستند؟

سردردهای خوشه ای و میگرن باعث درد می شوند، اما در علائم، علل و درمان متفاوت هستند. به عنوان مثال، سردردهای خوشه ای چندین بار در روز اتفاق می افتند، در حالی که میگرن یک اتفاق معمول روزانه نیست و اگر رخ دهد، فقط یک بار رخ می دهد. هم میگرن و هم سردردهای خوشه ای اغلب در یک طرف سر ظاهر می شوند. با این حال، میگرن می تواند حواس دیگر مانند بینایی را تحت تاثیر قرار دهد، که سردردهای خوشه ای تاثیری بر آن ندارند.

سردرد خوشه ای سردردی است که چندین بار در روز بروز می کند و کوتاه و بسیار دردناک است. این سردرد ممکن است تنها یک طرف سر را درگیر کند و درد معمولاً در اطراف چشم احساس می شود. سردردهای خوشه ای از هر 1000 نفر 1 نفر را مبتلا می کند و در مردان شایع تر از زنان است. میگرن می تواند باعث سردردهای شدید و علائمی مانند تهوع، استفراغ، از دست دادن موقت بینایی، درد پشت چشم، حساسیت به نور و صدا و درد در شقیقه ها شود. درک تفاوت بین سردردهای خوشه ای و میگرن می تواند به شما در ایجاد یک برنامه درمانی موثرتر برای کنترل آنها کمک کند.

تفاوت در تعریف بیماری

داشتن تعریفی برای هر دو بیماری زمینه لازم برای شناخت آنها را فراهم می کند. در زیر این دو نوع سردرد ناتوان کننده را تعریف می کنیم تا بتوانید تفاوت بین سردردهای خوشه ای و میگرن را بهتر درک کنید.

جدول تفاوت های سردرد خوشه ای و میگرن

سردرد خوشه ای چیست؟

سردردهای خوشه‌ای معمولاً کوتاه‌تر هستند و از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند، اما شدیدتر و دردناک‌تر هستند و معمولاً طی هفته‌ها یا ماه‌ها عود می‌کنند. در حالی که میگرن مداوم است و باعث ناراحتی شدید می شود، سردردهای خوشه ای شدید اما گذرا هستند و معمولاً با درد خنجری در یک طرف سر مشخص می شوند. درد گاهی آنقدر غیرقابل تحمل است که سردردهای خوشه ای را به عنوان “سردرد خودکشی” توصیف می کنند.

میگرن چیست؟

میگرن یک وضعیت ناتوان کننده است که معمولاً با سردردهای متوسط ​​تا شدید همراه است. معمولاً احساس تهوع و حساسیت به نور و صدا دارید و به این علائم هاله می گویند. میگرن ممکن است یک بار رخ دهد یا ممکن است یک مشکل عود کننده (مزمن) باشد و حملات از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. میگرن مزمن می تواند زندگی روزمره شما را مختل کند و شما را قادر به انجام کارهای ساده مانند برقراری تماس تلفنی یا تماشای تلویزیون نکند.

تفاوت در علائم بیماری

علائم و نشانه های مختلفی را تجربه می کنید. بنابراین، با بررسی نوع علائم، می توانید درک بهتری از تفاوت بین سردردهای خوشه ای و میگرن به دست آورید.

علائم سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه ای همیشه در یک طرف سر، معمولا در اطراف شقیقه یا چشم اتفاق می افتد. افراد مبتلا به این نوع سردرد اغلب قرمزی چشم، اشک و احتقان بینی را تجربه می کنند، اما این علائم فقط در یک طرف صورت ظاهر می شود.

در اینجا علائم کلی سردرد خوشه ای وجود دارد:

درد عمیق در اطراف شقیقه یا چشم

گرفتگی یا آبریزش بینی

اشک، چشم قرمز

چشمان پر آب

افتادگی پلک

علائم میگرن

میگرن می تواند باعث درد در قسمت های مختلف سر، از جمله کناره های سر، پشت چشم ها، پشت سر، جلوی سر و یا در کل سر شود. میگرن با حالت تهوع و استفراغ نیز همراه است. مبتلایان به میگرن اغلب متوجه می شوند که اتاق های تاریک و ساکت می توانند سردردشان را تسکین دهند.

علائم کلی میگرن به شرح زیر است:

سردرد ضربانی متوسط ​​تا شدید

درد نزدیک چشم

درد با فعالیت بدنی بدتر می شود

حساسیت به نور یا صدا

حالت تهوع یا استفراغ

تفاوت در علت بیماری

علت سردرد نیز بسیار مهم است زیرا به درمان موثر کمک می کند. در زیر به تفاوت بین سردردهای خوشه ای و میگرن از نظر علت می پردازیم.

علل سردردهای خوشه ای

علت دقیق سردردهای خوشه ای به طور کامل شناخته نشده است. برخی از متخصصان مغز و اعصاب معتقدند که این به دلیل افزایش فعالیت در هیپوتالاموس رخ می دهد. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که دما، گرسنگی و تشنگی را کنترل می کند. این ناحیه از مغز همچنین ممکن است مسئول گشاد شدن رگ های خونی باشد که جریان خون را به مغز افزایش می دهد و باعث سردرد می شود.

با این حال، عوامل خطر برای سردردهای خوشه ای عبارتند از:

جنسیت مرد

پیری

سیگار کشیدن

آفریقایی تبار بودن

مصرف الکل

ژنتیک

عواملی که ممکن است باعث سردرد خوشه ای شوند عبارتند از:

نیتروگلیسیرین

الکل بنوشید

هیدروکربن ها مانند حلال های نفتی و عطرها

گرما و چرت زدن

کمبود خواب

خواب حرکت سریع چشم (REM).

علل میگرن

علت دقیق میگرن نیز ناشناخته است. عواملی که ممکن است باعث میگرن شوند عبارتند از:

واکنش های آلرژیک

نورهای روشن، صداهای بلند، و بوها یا بوهای خاص

تغییر در الگوهای خواب

قرار گرفتن در معرض سیگار کشیدن

حذف وعده های غذایی

الکل بنوشید

نوسانات چرخه قاعدگی

قرص های ضد بارداری مصرف کنید

غذاهای حاوی تیرامین (پنیر کهنه، ماهی دودی، جگر مرغ، انجیر و برخی حبوبات).

غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات (MSG) یا نیترات (بیکن، هات داگ، سالامی)

سایر غذاها مانند شکلات، آجیل، کره بادام زمینی، آووکادو، موز، مرکبات، پیاز، محصولات لبنی و غذاهای تخمیر شده یا ترشی

تفاوت در روش های درمان

در حالی که طیف گسترده ای از درمان ها برای میگرن در دسترس است، سردردهای خوشه ای اغلب نیاز به درمان تخصصی دارند. در زیر به تفاوت سردرد خوشه ای و میگرن از نظر درمان اشاره می کنیم:

درمان سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای درمان های خاصی دارند که عمدتاً بر کاهش درد شدید در طول حملات و در صورت امکان از بروز آنها در آینده (پیشگیرانه) جلوگیری می کند. دارویی که به نام وراپامیل شناخته می شود یک دوره پیشگیرانه برای سردردهای خوشه ای است. با این حال، نشان داده شده است که این دارو باعث ریتم غیر طبیعی قلب در برخی افراد می شود و به نظارت منظم قلب (ECG) نیاز دارد.

تریپتان ها گاهی اوقات در درمان سردردهای خوشه ای زمانی که با تزریق یا اسپری بینی تجویز می شوند، موثر هستند. تحویل اکسیژن خالص از طریق ماسک به مدت 15 تا 20 دقیقه به بیمار روش دیگری است که برای تسکین درد حاد سردردهای خوشه ای استفاده می شود. از سوی دیگر، کورتیکواستروئیدها باعث تسکین درد کوتاه مدت می شوند، اما برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند. این داروها اغلب به عنوان یک درمان موقت استفاده می شوند تا زمانی که دارو یا درمان دیگری پیدا شود.

درمان های کمتر رایج برای سردردهای خوشه ای عبارتند از:

تحریک الکتریکی با استفاده از دستگاهی به نام Gammacore انجام می شود. این دستگاه برای همه مناسب نیست.

بلوک عصب پس سری بزرگتر (GON) به عنوان تزریق در اطراف اعصاب در پشت سر انجام می شود. این درمان به طور متوسط ​​50٪ موثر است و تسکین طولانی مدتی را ارائه می دهد.

لیتیوم، ملاتونین و یک روش پزشکی به نام تحریک گانگلیون اسفنوپالاتین می توانند مؤثر باشند، اما معمولاً تجویز نمی شوند.

مسکن هایی مانند پاراستامول و ایبوپروفن به طور کلی در درمان سردردهای خوشه ای بی تاثیر هستند.

درمان میگرن

وقتی وارد بحث درمان می شویم، تفاوت بین سردردهای خوشه ای و میگرن منجر به رویکرد درمانی متفاوتی برای هر کدام می شود. درمان سردردهای خوشه ای را توضیح داده ایم و حالا نوبت درمان میگرن است.

دارویی به نام تریپتان اغلب در درمان میگرن های شدیدتر بسیار موثر است و به اشکال مختلف از جمله قرص، اسپری بینی و تزریقی موجود است. سوماتریپتان و ریزاتریپتان رایج ترین درمان های تجویز شده برای میگرن هستند.

تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، کاهش مصرف سیگار و الکل و اجتناب از محرک های احتمالی مانند استرس و سر و صدا می تواند به کاهش شدت و منظم بودن میگرن کمک کند.

تکنیک های تمدد اعصاب، خواب کافی و نوشیدن آب فراوان اغلب به عنوان بخشی از یک رویکرد جامع برای مدیریت میگرن توصیه می شود.

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا پاراستامول می توانند در برخی موارد به تسکین درد میگرن کمک کنند.

نحوه تشخیص سردرد خوشه ای و میگرن

سردردهای خوشه ای و میگرن عمدتاً از طریق ارزیابی بالینی تشخیص داده می شوند، زیرا هیچ آزمایش تشخیصی قطعی وجود ندارد. یک تاریخچه پزشکی کامل با تمرکز بر الگوی سردرد، مدت زمان، شدت و علت گرفته خواهد شد. در تفاوت سردردهای خوشه ای و میگرن باید بگوییم که سردردهای خوشه ای با درد شدید و یک طرفه اغلب در اطراف چشم همراه است که به صورت گروهی یا دوره ای از هفته ها تا ماه ها به طول می انجامد.

میگرن با درد ضربان دار متوسط ​​تا شدید مشخص می شود که اغلب در یک طرف سر ایجاد می شود. در واقع سابقه سردردهایی که گزارش می کنید به پزشک کمک می کند تا نوع سردرد را تشخیص دهد. معاینه عصبی توسط پزشک می تواند به رد سایر شرایط کمک کند و تکنیک های تصویربرداری مانند MRI یا سی تی اسکن ممکن است برای رد علل ثانویه مانند تومورهای مغزی یا آنوریسم استفاده شود. معیارهای تشخیصی از طبقه بندی بین المللی اختلالات سردرد (ICHD) نیز برای تایید نوع سردرد استفاده می شود.

چگونه از سردرد خوشه ای جلوگیری کنیم؟

سردردهای خوشه ای را می توان از طریق ترکیبی از سبک زندگی سالم (رژیم غذایی خوب، ورزش، و اجتناب از استرس) و مداخلات پزشکی مدیریت کرد. برای جلوگیری از حملات، اجتناب از محرک های رایج مانند الکل، تنباکو، بوی تند و استرس مهم است. ایجاد الگوهای خواب منظم، نوشیدن آب زیاد یا ماساژ سر برای کاهش عود سردردهای خوشه ای ضروری است. داروهای تجویزی مانند وراپامیل، لیتیوم و کورتیکواستروئیدها اغلب برای جلوگیری از چرخه سردرد تجویز می شوند. در برخی موارد، اکسیژن درمانی یا درمان های تحریک عصبی نیز ممکن است در مدیریت این سردردها موثر باشد.

چگونه از میگرن پیشگیری کنیم؟

نحوه پیشگیری از این بیماری نیز می تواند تفاوت بین سردردهای خوشه ای و میگرن را نشان دهد. پیشگیری از میگرن نیز به شناسایی و اجتناب از محرک ها بستگی دارد. محرک های رایج شامل غذاهای خاصی مانند شکلات، کافئین یا پنیر کهنه، تغییرات هورمونی، استرس و اختلالات خواب است. داشتن دفترچه خاطرات سردرد می تواند به شناسایی محرک های خاص کمک کند.

ورزش منظم، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و مدیریت استرس از طریق تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند یوگا یا مدیتیشن می‌تواند بروز میگرن را کاهش دهد. علاوه بر تغییر شیوه زندگی، داروهای پیشگیرانه مانند مسدودکننده های بتا، ضد تشنج ها و مهارکننده های CGRP ممکن است برای کاهش شدت میگرن تجویز شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، توصیه می کنیم به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید:

سردردهای شما با گذشت زمان بدتر یا بدتر شده اند.

شما از یک سردرد ناگهانی و شدید رنج می برید، بر خلاف قبل.

سردرد شما با گیجی، تب، سفتی گردن یا تشنج همراه است.

پس از ضربه سر از سردردهای مداوم رنج می برید.

سردرد زندگی روزمره، کار یا خواب شما را مختل می کند.

از مشکلات عصبی و استرس کاری رنج می برید.

حرف آخر

در حالی که میگرن و سردردهای خوشه ای می توانند شدید و ناتوان کننده باشند، اما بسیار متفاوت هستند و برای مدیریت موثر به درمان های متفاوتی نیاز دارند. درک تفاوت بین سردردهای خوشه ای و میگرن می تواند زمینه ای را برای مدیریت و کنترل این شرایط فراهم کند. استفاده از اقدامات پیشگیرانه اغلب بهترین درمان است. شما برای همیشه با این وضعیت دست و پنجه نرم خواهید کرد، بنابراین بهتر است آن را به خوبی مدیریت کنید تا تعداد سردردها کاهش یابد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *