مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

تلسکوپ «جیمز وب» پدیده‌ای هرگز دیده نشده را رصد کرد

۱ دقیقه خوانده شده
تلسکوپ «جیمز وب» پدیده‌ای هرگز دیده نشده را رصد کرد

تبلیغات بنری


تصویری از سحابی مار که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا (JWST) گرفته شده است، نه تنها مسحورکننده به نظر می رسد، بلکه پدیده ای را نیز به تصویر می کشد که قبلاً دیده نشده بود.

به گزارش ایسنا، «جریان‌های پیش‌ستاره‌ای» موازی و گسترده که در قسمت سمت چپ بالای تصویر قابل مشاهده است، از یک نظریه قدیمی حمایت می‌کند. همانطور که انتظار می‌رفت، جریان‌ها به صورت هم‌تراز از دیسک‌های در حال چرخش ماده خارج می‌شوند و شواهدی برای این نظریه فراهم می‌کنند که خوشه‌های ستاره‌ای در حال شکل‌گیری در یک جهت می‌چرخند.

به گفته ناسا، خطوط روشن و توده‌ای در قسمت بالای سمت چپ تصویر، امواج ضربه‌ای از جت‌های پرتاب‌شده را نشان می‌دهند که هنگام فروپاشی ابر گاز بین‌ستاره‌ای به سمت داخل ظاهر می‌شوند. همانطور که ستارگان در حال شکل گیری متراکم می شوند و سریعتر می چرخند، مقداری از مواد به صورت عمود بر دیسک به بیرون پرتاب می شود.

کلاوس پونتوپیدان از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا می گوید: ستاره شناسان مدت ها تصور می کردند که با فروپاشی ابرها و تشکیل ستاره ها، ستارگان تمایل به چرخش در یک جهت دارند. با این حال، هیچ چیزی مانند این هرگز به طور مستقیم دیده نشده است. این ساختارهای کشیده و هم تراز، یک رکورد تاریخی از روش اساسی تولد ستاره ها هستند.

تلسکوپ «جیمز وب» پدیده‌ای هرگز دیده نشده را رصد کرد

سحابی مار تنها یک یا دو میلیون سال سن دارد و در فاصله 1300 سال نوری از زمین قرار دارد. ناسا می گوید که خوشه متراکم از پیش ستاره ها در مرکز تصویر شامل ستارگانی است که کمتر از 100000 سال قدمت دارند. سحابی مار یک سحابی انعکاسی است، یعنی ابری از گاز و غبار که آن را تشکیل می دهد با بازتاب نور ستارگان در داخل یا نزدیک آن می درخشد.

دوربین مادون قرمز نزدیک جیمز وب (NIRCam) این تصویر را با مسافت 16 تریلیون مایل در 11 تریلیون مایل ثبت کرده است. مستطیل های سیاه در پایین سمت چپ و سمت راست بالای تصویر نشان دهنده داده های از دست رفته هستند. ناسا می گوید گام بعدی آن استفاده از طیف سنج فروسرخ نزدیک جیمز وب (NIRSpec) برای تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی سحابی مار است.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *