تپههای شگفتانگیز کره با گنجینههای طلایی
۱ دقیقه خوانده شدهپادشاهی سیلا (57 قبل از میلاد تا 935 پس از میلاد) در کره، که یکی از طولانیترین سلسلههای تاریخ محسوب میشود، هنوز به دلیل تپههای پراکندهاش به یاد میآید.
به گزارش فرادید، این تپه ها اسرار تاریخ کره را برای نسل های متوالی حفظ کرده و گنجینه های ارزشمندی را پنهان کرده اند. از تاجها گرفته تا کمربندها و گوشوارهها، یافتههای باستانشناسی در این تپهها نشاندهنده نام پایتخت سیلا، گئومسانگ (گیونگجوی امروزی)، یا «شهر طلا» است و چیزهای زیادی را در مورد جامعه سیلا در آن زمان، از جمله روابط تجاری، آشکار میکند. و باورهای مذهبی و بیشتر و پویایی قدرت.
دوره سه پادشاهی
ظرف سفالی به شکل اسب، قرن ششم
در طول دوره به اصطلاح “سه پادشاهی” کره (57 قبل از میلاد تا 935 بعد از میلاد)، شبه جزیره کره تحت سلطه سه ایالت بود: گوگوریو در شمال، باکجه در جنوب غربی و سیلا در جنوب شرقی. این سه گروه برای تسلط بر منطقه با یکدیگر رقابت کردند و بین خود و با چین و ژاپن ائتلاف و اتحاد کردند. درگیریهای دائمی بین گروهها وجود داشت و مرزهای هر پادشاهی در طول زمان در مکان نوسان داشت.
علیرغم تفاوتهایشان، پادشاهیها از نظر زبان و فرهنگ مشابه بودند و مذهب بودایی و ساختار قدرت حول طبقهی جنگجو را داشتند. آنها همچنین از چین و ژاپن الهام گرفتند، به عنوان مثال، سیستم نوشتاری چینی را که در آن زمان خط کلاسیک چینی بود، اتخاذ کردند.
سرانجام پادشاهی سیلا توانست بر دیگر قدرت ها غلبه کند و در سال 668 پس از میلاد کنترل کامل شبه جزیره را به دست گرفت و کشور را متحد کرد. سیلا با جذب سایر ایالت ها توانست به ثروت و قدرت جدیدی دست یابد که با شیوه های تدفین مجلل همراه بود.
تپه های مرموز سیلا
مقبره سلطنتی اورنج، جیانگ سو
امروز، هنگامی که از پایتخت باستانی شیلا، جئونجو بازدید می کنید، از اندازه و کمیت تپه های پراکنده در سراسر چشم انداز شگفت زده خواهید شد. بزرگترین این مقبرهها متعلق به پادشاهان قدرتمند و دیگر خانوادههای سلطنتی است و مقبرههای کوچکتر متعلق به اعضای طبقه اشراف است. مجلل و طبیعت مجلل آن ما را به یاد قدرت و ثروت ساکنانش می اندازد.
گورتپه شاه شینمون; حدود سال 690 پس از میلاد، جیانگژو
درون این تپههای سنگی و خاکی، قبرهای چوبی وجود دارد که با خشت مهر و موم شدهاند و قبر را به ساختاری تقریباً غیرقابل نفوذ تبدیل کردهاند که نیروی جاذبه و وزن خاک به مرور زمان و به نحوی به عمق زمین فشار میآورد. قبر را از دزدان حفظ کن
یک خنجر خاتم کاری شده در یکی از گورهای باستانی در شهر سیلا کشف شد
این مقبره ها نه تنها شامل بقایای متوفیان، بلکه گنجینه های متعددی است که بسیاری از آنها به طور خاص برای همراهی مردگان در خانه جدیدشان ساخته شده اند. بسیاری از این گنجینه ها از طلا ساخته شده اند. تاجها، کمربندها، جواهرات و سایر وسایل تدفین در این مقبرهها یافت شده و گواه رونق و سرمایهگذاری پادشاهی در هنر و فرهنگ است.
تاج های طلایی
تاج طلایی در Siobhanchang پیدا شد
تاج های روی تپه ها، مانند بسیاری از مکان های دیگر، نشانه هایی از سلطنت است. از طلا ساخته شده و با یشم تزئین شده است و دارای دو شاخ و سه شکل درخت است که از روبان بیرون زده است. شاخ ها، درختان و تاج ها با جادو همراه هستند و بر قدرت حاکمان تأکید می کنند.
یک کلاه طلایی در یکی از گورهای باستانی در سیلا کشف شد
جذابیت طلا با روابط تجاری با چین آغاز شد، جایی که طلا از آنجا وارد می شد. بعدها، طلا به وفور در پایتخت، جیانگ سو، واقع در شنهای رودخانههای محلی، یافت شد. همچنین کار با آن آسان بود و آن را به یک ماده عالی برای ایجاد تاج های ظریف تبدیل می کرد. خود تاج ها از یک لایه نازک طلا ساخته شده اند که پوشیدن آن غیرممکن است. این باعث شده است که بسیاری بر این باور باشند که این تاج ها فقط برای مقاصد دفن بوده اند.
جادوی کره ای
مودانگ کره ای (یا شعبده باز-شمن)، قرن نوزدهم
همانطور که اشاره کردیم، طرح تاج ها نشان دهنده رابطه حاکمان و جادو است. در آن زمان جوجیری کره ای بر شبه جزیره تسلط داشت. همانطور که خواهیم دید، بعید است که تاج ها در طول زندگی حاکمان بر سر گذاشته شده باشند، یعنی فقط برای استفاده در زندگی پس از مرگ در نظر گرفته شده باشند. از فرمانروایان انتظار می رفت که قدرت معنوی خاصی داشته باشند و طلایی که برای ساختن تاج ها استفاده می شد به عنوان هاله عمل می کرد و نشانه اقتدار معنوی آنها بود.
درختان به درخت زندگی پیوند دارند، که رابط بین سه جهان معنوی است: جهان پایین، جهان زمین و جهان بالا. دانه های یشم منحنی روی تاج ها معمولاً از عصر برنز به بعد به عنوان نماد قدرت معنوی در شبه جزیره استفاده می شد. گفته شده است که آنها شبیه دندان ها یا چنگال های حیوانات وحشی هستند و این تشبیه باعث می شود تاج ها بیشتر با جادو پیوند بخورند.
گردنبند آویز پرنده طلا; در یکی از گورهای باستانی در سیلا کشف شد
جادوگری یا شمنیسم ارتباط قوی با آنیمیسم یا معنویت دارد. هر دوی آنها معتقدند که پیروان منتخب می توانند با ارواح نامرئی که جهان مادی را کنترل می کنند ارتباط برقرار کنند.
اعمال آنها شامل آواز خواندن و رقصیدن و همچنین نوشیدن شراب برنج بود. اعتقاد بر این بود که جادوگران می توانند آینده را بر اساس ظاهر طبیعت ببینند. همچنین شایان ذکر است که با ورود بودیسم در اواسط قرن ششم پس از میلاد، جادو از بین نرفت و این باورها در کره به قوت خود باقی ماند.
سکس و عتیقه
گوشواره شیلا، قرن ششم
جانشینی از طریق دو نسل زن و مرد ادامه یافت و ملکه ها به طور مساوی با پادشاهان سیلا حکومت کردند. برابری جنسیتی به بقیه افراد جامعه نیز سرایت کرد. آنها بر اساس یک سیستم کاست به نام “رده های اسکلتی” عمل می کردند که افراد را بر اساس تولد به جای جنسیت (به ویژه در طبقه اشراف) از هم جدا می کرد. به عنوان مثال، ملکه جین سونگ آخرین حاکم سیلا بود. او به اتحاد پادشاهی با سلسله تانگ چین (618-907 میلادی) ادامه داد و تجارت دوجانبه را تشویق کرد. اما در طول سلطنت او، جناحها شروع به شورش کردند که چند دهه بعد منجر به فروپاشی جامعه شیلی شد.
گوشواره طلای دوره شیلا
باستان شناسان از آثار یافت شده در گوردخمه ها برای تعیین جنسیت حاکم درون مقبره استفاده می کنند. در مقبره شماره 98 (از سال 155)، یک کمربند طلایی که عبارت «کمربند تولد» روی آن نوشته شده بود، در میان سایر آثاری که گمان میرود متعلق به خانواده سلطنتی است، از جمله تاجها پیدا شد. باستان شناسان از این یافته ها و سایر یافته های مشابه به این نتیجه رسیده اند که زنان می توانند به اندازه مردان قدرت بگیرند.
نتایج جالب دیگر
گردنبند، قرن چهارم پس از میلاد، طلا، مهره های شیشه ای، یشم
گوشواره های طلای زیادی در مقبره سیلا یافت شده است. آنها در سبک متفاوت هستند اما به دو دسته تقسیم می شوند: یک گروه با حلقه های مرکزی ضخیم و گروه دیگر با حلقه های نازک. برخی کوچک و ساده هستند، برخی دیگر بزرگ و پیچیده هستند. ماهیت ظریف و پرجزئیات آن نشان از مهارت بسیار به کار رفته در ساخت آن دارد. زیبایی گوشواره های شیلا که با سنگریزه، مهره های طلا و حکاکی تزئین شده است غیر قابل انکار است.
یافته های باستان شناسی در گورتپه به طلا و یشم محدود نمی شود. آویزهایی که روی سینه و پشت پوشیده می شوند، بسیار لوکس هستند، همانطور که سایر لوازم جانبی نیز در آن گنجانده شده است. زیور آلات یشم آویزان با مهره های طلا و شیشه پیوند خورده است.
کمربند، انگشتر، ظروف و شمشیر نیز در داخل قبرها یافت شد. همچنین شواهدی دال بر قربانی کردن انسان از طریق بقایای انسان های مختلف یافت شده در سایت های جیانگ سو وجود دارد. این داستانها همراه با داستانهای محلی کرهای در مورد عمل انجو (کشتن آیینی مردم برای جلب رضایت خدایان)، نشان میدهد که این امر در این دوره رایج بوده است.
آرامگاه سلطنتی شاه مشو، سیلا
مقبرههای اسرارآمیز دوره سیلا گنجینههای شگفتانگیزی دارند و داستانهای زیادی درباره این دوره دگرگونکننده در تاریخ کره برای گفتن دارند. جنسیت، معنویت و قدرت تنها برخی از عناصر جامعه سیلا هستند که می توانیم با بررسی مقبره ها در مورد آنها اطلاعاتی به دست آوریم.
با ورود بودیسم به پادشاهی سیلا در اواسط قرن ششم پس از میلاد، سوزاندن مردگان جایگزین رسم دفن فرمانروایان در تپه ها شد. در نتیجه، صنایع دستی سیلا از این دوره را می توان بیشتر در گنجینه های یافت شده در معابد مشاهده کرد. با وجود این تغییرات، اشیاء یافت شده در تپه ها نشانه های غیرقابل انکاری از مهارت فلزکاران دوره سیلا است. کشف آن کمک زیادی به میراث فرهنگی کره کرده است، و با توجه به اینکه برخی مکانها هنوز کشف نشدهاند، هنوز چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد.