جهان از نگاه یک امپرسیونیست آمریکایی (تصاویر)
۱ دقیقه خوانده شدهفردریک چایلد حسام هنرمند امپرسیونیست آمریکایی است که بیشتر به خاطر نقاشیهایش که بوستون، نیویورک و پاریس را به تصویر میکشد، شهرت دارد. او حرفه ای غنی را پشت سر گذاشت و بیش از 3000 نقاشی، آبرنگ و طراحی خلق کرد.
به گزارش ایسنا، «بیبی حسام» ژانرهای مختلفی از مناظر ساحلی گرفته تا نقاشی هایی با مضامین اساطیری، صحنه های معمولی و خانگی و طبیعت بی جان را تجربه کرد. این نقاش در زمان حیات خود به شهرت رسید و آثار هنری او در مجموعه های معتبری مانند موزه هنر متروپولیتن گنجانده شد. در زیر با گزیده ای از آثار او آشنا می شوید:
“نمای ساحل، جزایر شولز”
چایلد حسام مجذوب جزیرههای شولز، گروهی از جزایر صخرهای در خلیج من واقع در پورتسموث بود. این صحنه ساحلی یکی از نقاشی هایی است که او در این مکان کشیده است. در سال 2016، موزه پی بادی اسکس، موزه هنر کارولینای شمالی و آزمایشگاه دریایی شولز نمایشگاهی را با عنوان «امپرسیونیست آمریکایی: چایلد حسام و جزایر شولز» برگزار کردند. از زمان حضور حسام در این نمایشگاه بیش از 39 نقاشی و آبرنگ گردآوری شده است.
“شانز لیزه”
حسام نیز مانند بسیاری از هنرمندان آمریکایی برای تکمیل استعداد و سبک هنری خود به پاریس سفر کرد. امپرسیونیسم فرانسوی، نقاشی صحنه های زندگی روزمره در شهر را بیاموزید. علاقه او به صحنه های بارانی در چندین نقاشی مانند شانزه لیزه ظاهر می شود. صرف نظر از موضوع، سبک او نیز نشان دهنده تأثیر امپرسیونیست های معروف است. نحوه استفاده از حرکات قلم موی خاص و نحوه عکاسی از عکاسی خیابانی مرطوب.
“باران شدید، خیابان بناپارت.”
ما اغلب در مورد مشکلات امپرسیونیست ها در ابتدای شهرت انتقادی خود می شنیدیم، اما حسام با چنین مشکلاتی مواجه نشد. او افتخارات و جوایز زیادی دریافت کرد. تابلوی “باران شدید، خیابان بناپارت” در نمایشگاه رسمی “سالون” پاریس در سال 1887 به نمایش گذاشته شد. هوسم با کشیدن این تابلو بار دیگر صحنه ای بارانی را خلق کرد که در آن می توان زندگی در پاریس و مردمی از طبقات مختلف را دید. جامعه در حال عبور از خیابان گل آلود.
“بداهه نوازی”
صحنه های روزمره یا صحنه های روزمره موضوعی محبوب برای هنرمندان امپرسیونیست بود که می خواستند زندگی روزمره مردم عادی را به تصویر بکشند. کودک حسام، مانند بسیاری از هنرمندان، بر لذت بردن زنان از زندگی روزمره تمرکز داشت. تابلوی “بداهه” زنی جوان را در حال نواختن پیانو در کنار پنجره به تصویر می کشد. نبود نت و عنوان اثر به ما می گوید که او قطعه خاصی را نمی نوازد. در پیش زمینه میزی را با چندین گلدان شیشه ای می بینیم که حاوی یک گل است. هویت پیانیست یا زنی که عکسش روی دیوار آویزان است مشخص نیست.
“در غروب آفتاب”
امپرسیونیسم با نگاه کردن به صحنه های روزمره، محیط های شهری و زندگی طبقه متوسط مشخص می شد. «بچه حسام» هم همین مسیر را طی کرد و نقاشی تاریخی را رها کرد. “در غروب” (بوستون در گرگ و میش)، مربوط به 1885-86، دقیقا همان چیزی است که عنوان می گوید. یک روز معمولی در بوستون کامن.
میتوانیم ببینیم که حسام چگونه با پوشاندن بوم با لایهای نارنجی و گذاشتن جزئیات آبی در بالا، بر تصویر نور تسلط یافت. ساختمان ها و درختان به تصویر عمق می بخشند. علاوه بر این، این مکان خاص در شهر از ویژگی دیگری از امپرسیونیسم صحبت می کند. Modernity Boston Common یک منطقه تجاری جدید پر از سروصدا و ترافیک کالسکه بود. همچنین می بینیم که ضربات قلم مو در این نقاشی نسبت به کارهای قبلی او نرم تر است.
“پله های اسپانیایی، رم”
«چایلد حسام» یکی از اعضای گروه «ده نقاش آمریکایی» بود. حسام یکی از این سه موسس بود.
بر اساس کاتالوگ باقی مانده از سال 1889، «پله های اسپانیایی» یکی از نقاشی های حسام بود که در اولین نمایشگاه این گروه به نمایش درآمد. او این تابلو را در سفرش به رم در سال 1897 کشید و در واقع پله های معروف اسپانیایی را سه بار در ساعات مختلف روز کشید.
“پونت رویال، پاریس”
علاوه بر جوایزی که حسام به خاطر استعداد هنری اش دریافت کرد، موزه های مختلف نیز آثار هنری او را در زمان حیاتش خریداری کردند. «پونت رویال، پاریس» اولین نقاشی این هنرمند بود که وارد موزه (موزه هنر سینسیناتی) شد.
این نقاشی رنگ روغن روی بوم با سبک نشان داده شده در نقاشی های قبلی حسام متفاوت است. این نقاشی سرزنده تر است، اما ویژگی های امپرسیونیستی خود را حفظ کرده است. برای این کار، او “مدال معبد طلایی” را از آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا دریافت کرد.
“طبیعت بی جان اورگان”.
آخرین نقاشی در این فهرست Still Life است. حسام در سال 1904 به اورگان سفر کرد و از این نقاشی با موضوع میوه های محلی عکاسی کرد. میوه های آبی رنگ روی میز هلوهای اورگان هستند.