مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

جهش ریالی‏‏‌ها برای صدرنشینی

۱ دقیقه خوانده شده
جهش ریالی‏‏‌ها برای صدرنشینی

تبلیغات بنری


اما بورس وزن زیادی به حضور یک چهره معتدل در پست ریاست جمهوری داد. اما شنبه یک روز سرنوشت ساز برای بورس خواهد بود. اولین روز کاری هفته جاری احتمالاً روزهای هیجان انگیزی خواهد بود و آشفتگی بازار می تواند باعث ناراحتی کارگران بورس تهران شود. اما در بلندمدت، سیاست های رئیس جمهور چهاردهم می تواند مسیر آینده بورس را رقم بزند. شاخص کل همگن طی هفته دوم تیرماه با رشد ضعیف تری 0.26 درصد افزایش را به ثبت رساند. در بین صنایع ذکر شده، بخش حمل و نقل کالای زمینی با بازدهی 16 درصدی در هفته گذشته توانست پیشرو در درآمد باشد. رتبه دوم صنایع نیز متعلق به پیمانکاری صنعتی با راندمان 8 درصد است. پس از آن صنعت لاستیک و پلاستیک با 7 درصد افزایش شاخص در بین سه صنعت برتر بازار قرار دارد. به نظر می رسد بازار واکنش مثبتی به سهام ایران و ریال نشان داد.

بورس از انتخابات استقبال می کند

به گزارش دنیای اقتصاد، شاخص کل بورس با بازدهی 0.74 درصدی و شاخص متعادل با بازدهی 0.26 درصدی به نوعی از انتخابات استقبال کردند. لازم است کل شاخص بورس از شاخص متعادل فراتر رود تا جو هیجانی مثبتی ایجاد شود. اما در نهایت، محرک بازار می تواند جهت هر اندیکاتور را تعیین کند. اگر یک عدد متوسط ​​ظاهر شود، احتمالاً بازار با آرامش بیشتری عمل می کند و سهام کوچکتر به حالت صعودی باز می گردند. در غیر این صورت، زیرشاخص‌ها در بالا و شاخص کل در بالا قرار خواهند گرفت. بررسی ها نشان می دهد که بازار سهام در روزهای پایانی هفته گذشته روند هیجانی مثبتی را آغاز کرد. شاید بورس به رقم معتدل تری وزن داد. اما در بلندمدت، هیجانات کوتاه مدت بازار زودگذر است و سیاست های عمومی دولت جدید بر قیمت سهام تأثیر می گذارد.

جهش ریالی‏‏‌ها برای صدرنشینی

بازگشت رئال مادرید به اوج

پس از چند هفته، صنایع واقعی بالاخره به روزهای اوج خود بازگشت و صنعت حمل و نقل جاده ای با رشد 16 درصدی بازده هفتگی را پیشتاز کرد. پس از آن پیمانکاری صنعتی، لاستیک و پلاستیک با بازدهی بیش از 7 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. شایان ذکر است در ادامه فهرست، صنایع ریالی بازدهی بهتری نسبت به شاخص کل به ثبت رساندند. بنادر، کشتیرانی، کاشی، سرامیک، محصولات غذایی، سیمان، کاغذ و شیرینی به کارایی بالایی دست یافتند و بخشی از عقب ماندگی هفته های اخیر را جبران کردند. پس از آن، قطعات خودرو با رشد یک درصدی شاخص، بخشی از افت بیش از 23 درصدی خود را در سال 1403 احیا کرد و پس از چند هفته متوالی توانست در بین بهترین صنایع بازار قرار گیرد. از ابتدای سال تاکنون در بورس، شاخص کل بورس 4 درصد و شاخص کل هم وزن بیش از 9 درصد کاهش داشته است. بنابراین، شاخص ها توانستند از پرتفوی سهامداران حمایت بیشتری کنند. در همین حال، سبد متوازن بازار به کاهش قابل توجهی ادامه داد. از ابتدای سال تاکنون صنایع بنادر، کشتیرانی و صنایع لاستیک و پلاستیک مقام های اول و سوم را به خود اختصاص داده اند. نام مواد شیمیایی و آهن و فولاد نیز در میان ۱۴۰۳ صنعت برتر قرار دارد و برخی کدهای خاص در این دو صنعت در صدر شاخص کل قرار گرفتند.

صعود رئال مادرید به عنوان رهبر

واکنش صندوق‌های سهام به تحولات بازار سهام

با رشد بازار سهام از اواسط خردادماه و تعادل فضای معاملاتی بورس، صندوق های بورسی نیز تعامل خوبی از خود نشان داده اند که از جمله آنها می توان به هامون، اکسیژن، افق مذاب، آوا، بادا» و «آسام» «شش صندوق وجود داشت که بیش از 2 درصد بازدهی داشتند. این در حالی است که از آغاز روند صعودی در دو هفته اخیر، درکام و پالش پیشتاز این دو صندوق در بورس بودند. با این حال، طی هفته گذشته، صندوق های اهرمی عملکرد ضعیفی را ثبت کرده اند. صندوق توان با بیش از 4 درصد کاهش و صندوق جاهیش با افت 3.2 درصدی بدترین عملکرد را در بین صندوق های اهرمی داشتند. با این حال، معاملات دو صندوق جدید با پشتوانه بازار بر عملکرد سایر صندوق ها نیز تأثیر گذاشت.

اما با عملکرد صنایع بورس به ویژه عملکرد چشمگیر ریال، احتمالاً عملکرد صندوق های بخش قابل توجهی خواهد بود. عملکرد خوب صنعت فلزات اساسی نسبت به شاخص کل بورس باعث شد صندوق های این صنعت به عملکرد قابل قبولی دست یابند به طوری که صندوق رویین توانست بازدهی 3 درصدی را کسب کند. صندوق های صنایع شیمیایی از صندوق های خوبی در بازار سرمایه محسوب می شوند که بازدهی پتروما در هفته گذشته به حدود 2 درصد رسید. در این میان، صندوق‌های خودرو از جمله گروه‌هایی بودند که عملکرد نامطلوبی داشتند، به طوری که صندوق خضران با افت 4 درصدی و صندوق بحرین با افت 3 درصدی مواجه شدند.

صندوق های سیمانی که در گرایش های مختلف بازار عملکرد خوبی داشته اند، اکنون کارنامه سبزی در بازار دارند. به نظر می رسد که تمام صندوق های بخش، گزینه های سرمایه گذاری مطمئنی هستند و در طی فراز و نشیب های بازار به دست سرمایه گذاران می رسند. اما متأسفانه، صندوق‌های خودکار، صندوق‌های فراری هستند و مانند توکن‌های خودکار رفتار می‌کنند که ذاتاً مخاطره‌آمیز هستند. این در حالی است که رویین، پتروما، سیمان و سیمانو چهار صندوق برتر بازار در هفته گذشته بودند که به این معناست که صندوق‌های سیمان، پتروشیمی و فولاد از محبوبیت بیشتری در بین سهامداران برخوردار بودند.

سهام کوچک یا بزرگ؟

در بازار سهام رایج است که سهام های بزرگ و دلاری ریسک سرمایه گذاری کمتری دارند. به طور کلی، این سهام به دلیل نوسانات پایین قیمت، از جایگاه خوبی در بین مردم برخوردار هستند. اما سهام بازار کوچک هیچ محدودیتی برای نوسانات بیشتر ندارند. بنابراین شاید در ابتدای روند صعودی، سهام شاخص، فولاد، خودرو یا پتروشیمی شرایط بهتری داشته باشند. اگر محرک بازار قیمت ارز باشد، سهام بزرگ دلار جهت حرکت بهتری خواهند داشت. اما اگر دلار حرکت نکند، سمت و سوی بازار را نیروی محرکه خودروها مشخص می کند. به عبارت دیگر، سهام بزرگتر در ابتدای روند رشد خوبی خواهند داشت و سپس با توقف رشد دلار، ریال و صنایع کوچک به رشد خود ادامه می دهند. همه اینها به سیاست های کلی دولت بعدی مرتبط است. رویکرد باثباتی که دولت بعدی دنبال می کند، قطعاً بازار را به رونق نسبی باز می گرداند.

علی قاسمی

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *