مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی و هسته‌ای ایران مساوی با جنگ بزرگ موشکی است / جنگ بزرگ، ایران و روسیه را به هم نزدیک می‌کند

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


بعدی- در بحبوحه شرایط حساس خاورمیانه و احتمال پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران به سایت‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل عصر سه‌شنبه به یوآو گالانت وزیر دفاع دستور داد تا سفر برنامه‌ریزی شده به واشنگتن را متوقف کند.

به گزارش فردا دستور نتانیاهو که ساعاتی پیش از پرواز گالانت به واشنگتن صادر شد، با واکنش هایی همراه بود، به ویژه اینکه انتظار می رفت تصمیمات نهایی در خصوص واکنش اسرائیل به ایران و نوع گفت و گوی مستقیمی که در این سفر بین مقامات ارشد صورت می گرفت اتخاذ شود. مقامات آمریکایی و UAF Gallant.

با توجه به شرایط حساس منطقه. عبدالرضا فرجی راد، استاد جغرافیای سیاسی و تحلیلگر ارشد سیاسی در گفتگو با همه در یک من تحلیل کردم که وضعیت بین اسرائیل و ایالات متحده و سناریوهای آینده چگونه خواهد بود:

اقدامات اخیر اسرائیل با سیاست های آمریکا همخوانی ندارد

حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی و هسته ای ایران معادل یک جنگ موشکی بزرگ است/ جنگ بزرگ ایران و روسیه را به هم نزدیکتر می کند.عبدالرضا فرجیراد به همه در یک گفت: وی افزود: روابط نتانیاهو با کاخ سفید و بایدن پرتنش است، حزب دموکرات به دلیل مسائل داخلی آمریکا همواره از اسرائیل حمایت کرده است، اما در دهه های اخیر هر رئیس جمهور دموکرات با نتانیاهو با مشکلاتی مواجه بوده است. وضعیت بین کلینتون و نتانیاهو به حدی رسیده است. به این نکته اشاره کرد که آنها بر سر مسئله فلسطین از دست یکدیگر عصبانی بودند و تا زمانی که کلینتون از قدرت خارج شد، با یکدیگر صحبت نکردند. حمایت لابی‌های یهودی در کنگره، علیه کاخ سفید و سیاست‌های اوباما سخنرانی کرد و این نشان‌دهنده نفوذ اسرائیل در آمریکاست، علی‌رغم اینکه بایدن بیشتر از کلینتون و اوباما از اسرائیل حمایت کرده و تلاش کرده است برای کنار آمدن بیشتر با اسرائیل، قبل از عملیات 7 اکتبر هنوز اختلافات جدی وجود دارد.

وی افزود: در مجموع حقیقت این است که برای اینکه موجودیت اسرائیل به خطر نیفتد، آمریکا موظف است از هر نظر پشت سر اسرائیل بایستد. اما در عین حال سیاست های نتانیاهو در قبال جنگ غزه مشکلات زیادی را برای آمریکا در سطح بین المللی و منطقه ای و حتی در داخل آمریکا ایجاد کرد. این اختلافات در ماه های گذشته ادامه داشت زیرا آمریکایی ها می خواستند به هر شکل ممکن در غزه به توافق و آتش بس برسند و گروگان های اسرائیلی را آزاد کنند. اما نتانیاهو به هیچ وجه تحت فشار نبوده و هنوز هم تحت فشار نیست، بلکه با سیاست دو دولت آمریکا مخالف است. در لبنان، زمانی که جنگ آغاز شد، اقدامات نتانیاهو با سیاست های آمریکا سازگار نبود. در عین حال آمریکا می خواست به حزب الله ضربه بزند، رهبران آن را نابود کند و آنها را تضعیف کند. وقتی بحث درگیری با ایران مطرح شد، موضوع حادتر شد. این موضوع احتمال جنگ را در منطقه بسیار افزایش داد و آمریکا را در موقعیت حساسی قرار داد.

آمریکا نگران نیروهای خود در منطقه است

این استاد جغرافیای سیاسی ادامه داد: این موضوع روشن و معادله روشنی است که اگر اسرائیل به تاسیسات نفتی و هسته ای ایران حمله کند، ایران پاسخ سنگینی خواهد داد و خطر جنگ موشکی گسترده ای وجود دارد. علاوه بر این، با توجه به نزدیک بودن به انتخابات آمریکا، بایدن باید برای حمایت از اسرائیل اقدام کند. آمریکا نگران است که نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه مورد حمله تبرهای مقاومت قرار گیرند و سربازان آمریکایی کشته شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، خطر درگیری در مقیاس بزرگ افزایش می یابد. همچنین احتمال نزدیک شدن ایران به روسیه در صورت وقوع جنگ وجود دارد. همچنین اگر اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند، اصلا بعید نیست که ایران تعهدات خود در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی را زیر پا بگذارد و فعالیت های خود را به سمت غنی سازی 90 درصدی سوق دهد. همه اینها ملاحظاتی است که آمریکایی ها دارند و بالاخره با مشکل احتمال افزایش قیمت نفت نیز دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود: اکنون در نظرسنجی‌ها، ترامپ و هریس بسیار به هم نزدیک هستند و هر اتفاق جدیدی در خاورمیانه می‌تواند شانس یکی از آنها را کاهش دهد و با وجود همه این شرایط، به نظر می‌رسد که بایدن در تلاش است برای توقف حمله به نتانیاهو امتیاز بدهند در عین حال بایدن در وضعیت خاصی قرار دارد و نمی تواند کمک های مادی و معنوی یهودیان و لابی های یهودی در کنگره و دولت آمریکا را نادیده بگیرد قرار بود به منطقه سفر کند، اما نتانیاهو ترجیح داد به جای سفر گالانت به منطقه، از تماس تلفنی با بایدن استفاده کند فکر می کنید سفر آقای عراقچی به عربستان دور از این مسائل نیست، به ویژه با توجه به اینکه قرار است اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز در شرایط کنونی مذاکره کنند. به راحتی سقوط می کند و اجازه نمی دهد اسرائیل به راحتی به اهداف مورد نظر خود برسد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *