مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

حیواناتی که توانایی شگفت‌انگیز بازسازی اندام‌های بریده خود را دارند

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


می دانیم که اگر ناخن های خود را بشکنیم، دوباره رشد می کنند، اما اگر عضوی از بدنمان را از دست بدهیم چه؟ حقیقت این است که اگرچه سلول های ما بازسازی می شوند، برخلاف بسیاری از حیوانات، ما توانایی بازسازی کل اعضای بدن را نداریم. اما طبیعت واقعا شگفت انگیز است و در زیر نگاهی داریم به برخی از موجودات شگفت انگیز که توانایی بازسازی و جوان سازی اعضای بدن خود را دارند.

خارپشت دریایی

سمندرهای مکزیکی یا خارپشت های دریایی نه تنها می توانند اندام های خود را بازسازی کنند، بلکه توانایی رشد مجدد نخاع و اندام ها از جمله قلب خود را نیز دارند.

عزیز من

آهوها اعضای منحصر به فرد این لیست هستند زیرا آنها پستانداران هستند. اگرچه آنها نمی توانند اندامی مانند پا را بازسازی کنند، اما توانایی رشد مجدد شاخ خود را دارند.

ستاره دریایی

3

برخی از ستاره های دریایی قادر به بازسازی اندام های بریده شده هستند. این به این دلیل است که تمام اعضای حیاتی بدن آنها در بازوهای آنها قرار دارد. آنها همچنین فاقد خون هستند، که احتمالا کمک خواهد کرد.

سوسک

سوسک ها همچنین می توانند اندام های خود را بازسازی کنند. در واقع آنها می توانند روزها بدون سر زنده بمانند! اگرچه آنها قادر به رشد مجدد آن نخواهند بود.

ایگوانای سبز

4

این حیوانات شگفت انگیز می توانند در صورت احساس خطر، دم خود را قطع کنند. فرآیندی به نام کالبد شکافی. دم آنها می تواند بعداً دوباره رشد کند.

تمساح

در حالی که این خزندگان غول پیکر قادر به بازسازی استخوان یا ماهیچه های اسکلتی نیستند، می توانند غضروف، بافت همبند و پوست را بازسازی کنند. دانشمندان حتی کشف کرده اند که بچه کروکودیل ها قادر به رشد دم تا 23 سانتی متر هستند.

سمندر

5

سمندرها می توانند تعدادی از اعضای بدن از جمله نخاع، قلب و چشم ها را بازسازی کنند.

سمندر

این دوزیستان توانایی بازسازی اندام های از دست رفته را دارند. هنگامی که آسیب رخ می دهد، سلول های آنها توسط ژنوم دوباره برنامه ریزی می شوند تا جایگزین اندام از دست رفته شوند.

چتر دریایی

6

چتر دریایی خواص احیا کنندگی شگفت انگیزی دارد. این به ویژه در مورد Turritopsis dohrnii که به عنوان “چتر دریایی جاودانه” نیز شناخته می شود، صادق است. این موجود دریایی در صورت مجروح شدن یا گرسنگی می تواند خود را به حالت کوچکتری احیا کند.

آخوندک

اگر آخوندک یک پای خود را در طول پوست اندازی از دست بدهد، می تواند آن را بازسازی کند.

گسترده سخاوتمندانه

7

این موجودات می توانند کل بدن خود را از قطعات بریده شده بازسازی کنند. کرم‌های نواری دارای این سلول‌های بنیادی قدرتمند هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از این طریق تولید مثل کنند.

واقعیت جالب این است که انسان نیز این سلول ها را دارد، اما فقط به صورت جنین. ما آنها را قبل از تولد از دست می دهیم.

آفتاب پرست

این خزندگان نه تنها می توانند تغییر رنگ دهند، بلکه می توانند اندام و دم خود را نیز بازسازی کنند. همه اینها به لطف سلول های بنیادی قدرتمند آن است.

مارمولک

8

30 روز طول می کشد تا مارمولک دوباره دم خود را رشد دهد. آنها فقط یک بار می توانند دم خود را بازسازی کنند.

خیار دریایی

این موجودات دریایی ساده مزیت شگفت انگیزی دارند که می توانند اندام های خود را بازسازی کنند. آنها سلول های خاصی به نام تیموسیت دارند که به آنها اجازه می دهد هر بافت آسیب دیده را ترمیم و دوباره رشد دهند.

اختاپوس

9

اختاپوس ها نه تنها حیوانات بسیار باهوشی هستند، بلکه توانایی رشد مجدد شاخک های خود را نیز دارند. آنها می توانند این کار را در حدود 100 روز انجام دهند.

بچه قورباغه

قورباغه ها با تبدیل شدن به قورباغه دم خود را از دست می دهند، اما حتی اگر دم خود را قبل از رسیدن به آن حالت از دست بدهند، می توانند آنها را دوباره رشد دهند.

حلزون دریایی

10

تمام حلزون های دریایی که نیاز به بازسازی کل بدن خود دارند سر آنهاست. اما همه چیز عجیب تر است: حلزون های دریایی گاهی اوقات می توانند سر خود را از بدن خود جدا کنند و بدن به تنهایی می تواند چندین ماه زنده بماند!

عنکبوت

عنکبوت ها می توانند هر اندام از دست رفته را در طی فرآیند پوست اندازی مجدداً رشد دهند. آنها معمولا کوچکتر و ضعیفتر از اعضای اصلی بدن هستند.

صدف حلزونی

11

فقط چند هفته طول می کشد تا حلزون های دریایی چشم های خود را بازسازی کنند.

خرچنگ

این بندپایان می توانند پنجه های خود را تجدید کنند.

گربه ماهی

12

گربه ماهی به خاطر سبیل هایش معروف است. این موها قسمت های مهمی از بدن آن هستند که به تشخیص غذا کمک می کنند و گربه ماهی نیز قادر به بازسازی آن است.

گورخرماهی

این ماهی ها قادرند بافت قلب را بازسازی کنند، حتی زمانی که قسمت هایی از بطن ها قطع شده باشد.

منبع: روزیاتو

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *