مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

داستان ثبت تصویری از سوراخ مرموز مریخ و ارتباط آن با بیگانگان

۱ دقیقه خوانده شده
داستان ثبت تصویری از سوراخ مرموز مریخ و ارتباط آن با بیگانگان

تبلیغات بنری


این تصویر که توسط دوربین HiRISE مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده و توسط آزمایشگاه قمری و سیاره‌ای دانشگاه آریزونا منتشر شده است، حفره‌ای دایره‌ای را روی یک سطح سفید نشان می‌دهد.

به گزارش یورونیوز، این حفره تنها در نوع خود در سطح مریخ نیست. اما آنها چه هستند؟

این حفره های تاریک در کنار بزرگترین منطقه آتشفشانی سیاره سرخ و کوه المپ، بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی قرار دارند.

ارتفاع کوه المپ باستانی 27000 متر (تقریباً 3 برابر اورست) و قطر 600 کیلومتر است.

تا آنجا که دانشمندان می توانند بگویند، مریخ دیگر از نظر آتشفشانی فعال نیست، بنابراین هیچ خطری برای فوران کوه المپ و آتشفشان های غول پیکر اطراف آن وجود ندارد. اما ممکن است جریان های گدازه زیرزمینی همچنان در این منطقه وجود داشته باشد.

داستان ثبت تصویری از سوراخ مرموز مریخ و ارتباط آن با بیگانگان

کوه المپ در مریخ، بزرگترین آتشفشان در منظومه شمسی: ناسا

براندون جانسون، ژئوفیزیکدان دانشگاه پوردو در ایالات متحده که به مطالعه دهانه های آتشفشانی در سراسر منظومه شمسی می پردازد، دانشمندان بر این باورند که این حفره ها “نور سقفی” یا مکان هایی هستند که زمین بالای لوله های گدازه فرو ریخته و سوراخی در سطح باقی می ماند. .

این دهانه‌های مریخ می‌توانند حدود 3 متر عرض داشته باشند و اگر این لوله‌های گدازه شبیه همتایان خود در زمین باشند، می‌توانند مکان مناسبی برای بازدید فضانوردان در طول اقامت در مریخ باشند.

دکتر جانسون می‌گوید: «تا جایی که ما دیده‌ایم، بیش از یکی از آنها وجود دارد. [گودال‌ها]در مریخ است. آنها واقعا جالب هستند زیرا مکان هایی هستند که فضانوردان ممکن است بتوانند به آنجا بروند و از تشعشعات در امان باشند.

او افزود: «اما مشخص نیست این حفره‌ها چقدر عمیق هستند یا به کجا منتهی می‌شوند، ما فقط می‌توانیم از دهانه‌های مشابه در سیارات دیگر، مانند سیاره خودمان حدس بزنیم.»

راس بیر، دانشمند سیاره‌شناسی در موسسه SETI، می‌گوید: «روی زمین، لوله‌های گدازه می‌توانند به اندازه‌ای بزرگ باشند که بتوان از میان آنها عبور کرد، اما همچنین می‌توانند کوچک یا مجزا و ناپیوسته باشند، بنابراین دهانه‌هایی که می‌بینیم می‌توانند باز شوند». در غارهای بزرگتر یا فقط گودال های جدا شده.»

آقای بیر افزود: “تا زمانی که جزئیات بیشتری به دست نیاوردیم، هیچ راهی برای دانستن محتوای این گودال ها وجود ندارد.”

داستان ثبت تصویری از سوراخ مرموز مریخ و ارتباط آن با بیگانگان

حفره روی مریخ ناسا، JPL، آریزونا

علاوه بر ماموریت های فرضی انسان که ممکن است به زودی انجام شوند یا ممکن است انجام نشوند، دلیل مهم تری برای کشف محتویات این حفره ها وجود دارد که جستجوی حیات فرازمینی است.

این دهانه ها در واقع می توانند یکی از بهترین مکان ها برای جستجوی شواهدی از حیات فرازمینی در مریخ باشند، زیرا ممکن است پناهگاهی گرم، راحت و بکر از سیاره سرخ بوده باشند.

به عنوان مثال، لوله های گدازه در ماه می توانند تا 17 درجه سانتیگراد گرم شوند. این دما برای پذیرش حیات در داخل کافی است.

مشخص نیست که آیا لوله‌های گدازه‌ای در مریخ نیز داغ می‌شوند، زیرا تنها اطلاعاتی که دانشمندان در حال حاضر درباره دهانه‌ها می‌دانند همان چیزی است که از طریق کاوشگرهای فضایی دیده‌اند.

داستان ثبت تصویری از سوراخ مرموز مریخ و ارتباط آن با بیگانگان

تصویر مجازی از دوربین “Highrise” در مریخ نورد که از سیاره قرمز تصویربرداری می کند NASA/JPL

هنگامی که دوربین بلند بلند با مدارگرد شناسایی مریخ ناسا در سال 2005 به فضا پرتاب شد، این تلسکوپ قدرتمندترین تلسکوپی بود که تاکنون از مدار زمین خارج شده است.

از آن زمان، این دوربین درک ما را از سیاره سرخ تغییر داده و بیش از 80000 عکس گرفته است. با این حال، این دوربین همچنان محدودیت هایی دارد.

دکتر بیر می‌گوید: «متاسفانه زاویه دید محدودی برای نگاه کردن به این سوراخ‌ها وجود دارد، بنابراین گاهی اوقات می‌توانیم دیوارها را ببینیم و گاهی اوقات نمی‌توانیم».

دانشمندان می گویند بهترین راه برای کاوش در زیر سطح مریخ ارسال یک مریخ نورد و ورود به یکی از نورگیرها است.

به گفته آنها، تا زمانی که این ماموریت محقق شود، دوربین های Highrise و سایر فضاپیماهای موجود در مدار مریخ به عکاسی از مناطق آتشفشانی برای شناسایی بهتر آنها ادامه خواهند داد.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *