مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

در شرایطی بیش از حد حساس قرار داریم

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


بعدی- تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب الله به مرحله ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و برخی از رهبران ارشد این حزب رسید. سطح تنش در خاورمیانه که از اکتبر سال گذشته و حمله اسرائیل به غزه افزایش یافته بود، پس از یک دوره فرسایش به مرحله با ثباتی رسیده بود، اما اکنون با عملیات هوایی جدید اسرائیل در لبنان، موج جدیدی از درگیری ها ایجاد شده است. شکسته شد تنش در منطقه ایجاد شده است

به گزارش فردا همزمان با وقوع این اتفاقات، کارشناسان از منظرهای مختلف به وضعیت موجود می نگرند. اخیراً یک کارشناس مهمان در SEMA 3 در مورد خروج ایران از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و حرکت به سمت ایجاد یک بازدارندگی کامل هسته ای یا در آینده صحبت کرده است. به عبارت ساده تر، ساخت بمب اتمی. این اظهارات در شرایطی است که اخیرا گروه هفت در بیانیه ای قوی خواستار همکاری بیشتر ایران و آژانس شد و رافائل گروسی، دبیرکل آژانس نیز ابراز امیدواری کرد که با دولت مسعود پزشکیان به نتیجه برسد.

با توجه به اهمیت بحث هسته ای در شکل گیری برنامه جامع اقدام مشترک و شرایط خاص کشور در حوزه ها سپس علی بیگدلی، کارشناس ارشد سیاست خارجی و تحلیلگر روابط بین الملل برای پاسخ به این پرسش ها بحث کنید:

با افراط گرایی هسته ای، ما در واقع به اسرائیل امتیاز می دهیمعلی بیگدیلی به همه در یک گفت: وی افزود: متأسفانه اکثر کسانی که معتقد به جنگ یا استفاده از انرژی اتمی به عنوان سلاح جنگی یا ابزاری برای فشار به غرب هستند افرادی هستند که متخصص نیستند و بر اساس احساسات مستقیم خود صحبت می کنند. در شرایط کنونی کشور قرار می گیرد و تاکید می کنم در شرایط فعلی باید سیاست خویشتنداری را در پیش بگیریم و درک کنیم که جامعه ما در شرایط بسیار حساسی قرار دارد فشارهای جدید جامعه ما به ثبات، امنیت و صلح نیاز دارد و تشویق به فعال شدن افراط گرایی در حوزه پرونده هسته ای به نفع کشور و مردم نیست و اتفاقاً به نفع اسرائیل نیز خواهد بود به هر بهانه ای وارد شدن به جنگ هزینه های هنگفتی را به دنبال خواهد داشت و افزود: اکنون باید بر توسعه روابط خود با کشورهای موفق جهان تمرکز کنیم نه دشمنی و لجاجت با اتحادیه اروپا و غرب.

وی افزود: در حال حاضر کشور ما نیازی به اظهارنظرهای غیرکارشناسی ندارد و این اظهارنظرها آفت است. سفر آقای مزیکیان به نیویورک و تلاش ایشان برای احیای روابط که قطعا مورد تایید رهبری قرار گرفت، بیانگر این است که شرایط کشور ما مستلزم توسعه روابط و عدم تضاد با دیگران است. فراموش نکنیم که هر نوع رفتار بی پروا، صرف نظر از شرایط دیپلماتیک، می تواند نتایج بسیار زیانباری داشته باشد و این را نیز در نظر بگیریم که نتانیاهو به دلیل فشارهای داخلی فراوانی که برای پوشاندن نقاط ضعف داخلی خود با آن مواجه بود، به دنبال برگ برنده بود. از طریق این برگ برنده از این رو با این حمله و ترور سید حسن نصرالله سعی در کسب این برگ برنده داشت. وی افزود: موضع نتانیاهو از 7 اکتبر تا همین اواخر بسیار شکننده و متزلزل بود و به همین دلیل او تلاش کرد جنگ جدیدی ایجاد کند.

این تحلیلگر سیاست خارجی در ادامه گفت: نتانیاهو اکنون احساس پیروزی می کند و فوریت بیشتری پیدا کرده است و به همین دلیل مستقیماً ایران را درگیر مناقشه یا هر نوع رفتار تنش زا از سوی ایران از جمله مانورهای خطرناک در منطقه می کند. پرونده هسته ای.» در میدان می توان آن را یک موفقیت تلقی کرد.” نتانیاهو باید در رسیدن به اهدافش مورد توجه قرار گیرد. ما نباید امتیاز اسرائیل را به دست خودمان بدهیم. برخی از تندروها هم می گویند که اگر اقدام نکنیم و وارد یک توافق نشویم. درگیری مستقیم اسرائیل برای پاسخ به این موارد باید بگوییم که چرا در آن زمان که حوثی ها وارد درگیری شدند از ابزارهای دیپلماتیک مختلف برای گرفتن امتیاز استفاده نکردیم با ایالات متحده می توانستیم از طریق رایزنی های دوجانبه و کنترل حوثی ها امتیازاتی را از ایالات متحده کسب کنیم. نه الان خیلی دیر نیست و ما هنوز می توانیم به ابزار دیپلماسی امیدوار باشیم.

وی افزود: سیاست یک بازی تک نفره نیست و ما باید از ابزارهای دیپلماتیک در بازی بین المللی خود برای کسب امتیاز استفاده کنیم و همچنان در مذاکرات منطقه ای دست بالا را دارد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *