مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

دولت سیزدهم با آیین نامه جدید، دولت چهاردهم را آچمز کرد!

۱ دقیقه خوانده شده
دولت سیزدهم با آیین نامه جدید، دولت چهاردهم را آچمز کرد!

تبلیغات بنری


بعدی- حدود یک سال از ارسال لایحه قانون الحاق موادی به قانون مقررات صنعت خودرو توسط دولت می گذرد و اکنون در روزهای پایانی دولت سیزدهم آیین نامه واردات خودروهای فرسوده منتشر شده است. آیین نامه ای که اجرای آن به اما و اگرها مرتبط است.

به گزارش فردا بر اساس این قانون، خودروهای فرسوده برای همه ایرانیان بدون نیاز به منابع ارزی بانک مرکزی و با ارز حاصل از صادرات افراد و ارز ایرانیان خارج از کشور قابل واردات است. طبیعتا خودروهای کمتر از پنج سال و با استانداردهای روز دنیا وارد کشور می شود.

انتشار این خبر با واکنش های متفاوتی همراه بود. برخی کارشناسان بر این باورند که این اقدام می تواند بازار خودرو را بهبود بخشد، اما برخی دیگر با تردید به این آیین نامه می نگرند و معتقدند اجرای آن بدون چالش نمی تواند بگذرد. این مبحث با پرسش هایی از جمله مهم ترین پیامدهای مقررات جدید خودرویی دولت سیزدهم چیست و دولت چهاردهم چگونه می تواند این آیین نامه را اجرا کند؟ امیرحسن کاکایی عضو هیأت علمی دانشکده علم و صنعت خودرو دانشگاه و کارشناس حوزه خودرو است. وی به سوالات زیر پاسخ داد:

سیزدهمین ابلاغیه دولت در زمینه واردات خودرو

دولت سیزدهم با آیین نامه جدید، دولت چهاردهم را آچمز کرد!امیرحسین کاکایی به همه در یک گفت: برخی خبرگزاری ها خبر آیین نامه جدید را با این عنوان ضمیمه کردند که قیمت خودرو کاهش یافته است در حالی که کاهش قیمت خودرو از حدود یک ماه پیش یعنی زمانی که قیمت دلار شروع به کاهش کرد آغاز شد. و از حدود 64 تومان به 62 تومان رسید و امروز در بازار آزاد اندکی کمتر از 58 تومان است و حتی کلمه افت قیمت در اینجا صدق نمی کند، اما باید گفت که قیمت ها به تناسب کاهش یافته است قیمت دلار مدت هاست که بازار خودرو راکد مانده است، یعنی این حرف ها لزوماً به این معنا نیست که اتفاق خاصی در بازار افتاده است.

وی افزود: حقیقت این است این اقدام دولت سیزدهم نوعی «خبر درمانی» یا نوعی «وداع شیرین» است.. یعنی دولت سیزدهم در روزهای اخیر به دنبال خداحافظی با مردم با خبر و خاطره خوب است. اما حقیقت این است که برای اجرای این آیین نامه شرایط زیادی وجود دارد. اما باید بپرسیم که چرا از ابتدا واردات ممنوع شد؟ دلیل آن مدیریت مصرف ارز است و بانک مرکزی از این امر جلوگیری می کند. الان هم همینطوره با توجه به شرایط و ضوابط، متوجه می شویم که تا زمانی که وضعیت ارز در کشور حل نشود، امکان اجرای اقدامات وعده داده شده وجود ندارد.. البته این آیین نامه دارای شرایط دیگری نیز می باشد که از جمله آن می توان به اخذ تعهد افراد از شرکت دریافت کننده خدمات پس از تولید برای امکان واردات خودرو اشاره کرد. مرجع ارز باید خارج از کشور و واضح باشد. بنابراین این خبر ارزشمند است و می تواند منجر به رکود بازار شود

وضعیت فعلی خودرو در کشور یک بازی بازنده از هر دو طرف است

یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: «همچنین در مورد خودروهای خارجی. شاید به دلیل رکود فعلی قیمت ها پایین بیاید اما در مجموع فکر نمی کنم این واردات اتفاق بیفتد و تاثیر زیادی داشته باشد. اما برعکس در صورت روان شدن واردات، طبق انتظارات مسئولان، تقاضا برای ارز افزایش می یابد که به معنای افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش قیمت عمومی کالاها است. اگر دولت در مقابل این موضوع بایستد باز هم مردم ناراحت می شوند چون به هر حال قیمت خودرو افزایش می یابد. پس این یک بازی دو باخت است که دولت فعلی به دولت بعدی وصیت می کند باعث ایجاد تنش در بازار می شود.

بعید است آینده این خودرو تجربه مثبتی با این روش داشته باشد. ضمن اینکه اگر به هر دلیلی این واردات به مقدار زیاد انجام شود، بازار خودرو برای مدت طولانی به کما می رود و با چالش های جدی تری مواجه خواهیم شد. این بدان معنی است که هزینه تولید کاهش نمی یابد، اما مقدار فروش کاهش می یابد.

وی افزود: باید دید رئیس جمهور جدید در روزهای آینده چه نظری در این خصوص خواهد داشت، عجیب ترین قسمت ماجرا این است که رئیس جمهور از دولت سیزدهم خواست در روزهای اخیر اطلاعیه و آیین نامه جدیدی ارائه نکند. ما یکی دو بحران اقتصادی نداریم، از تولید گرفته تا واردات، صادرات و ارز چالش داریم. در میان همه این چالش ها، یکی از چالش ها بحث خودرو است. بنابراین آقای پزشکیان با کوله باری از چالش ها مواجه است و باید در انتخاب وزرا و تیم خود بسیار دقت کند. مشکل فقط مربوط به وزارت حریم خصوصی نیست، بلکه کل اقتصاد کشور با چالش مواجه است و باید همزمان به همه ابعاد رسیدگی شود. کشور ما در شرایطی قرار دارد که نیاز به چندین عمل جراحی همزمان اقتصادی دارد. در این جراحی های همزمان به تیم های منسجم و هوشمند نیاز داریم. تیم هایی که می توانند یک ملت را با خود حمل کنند. مردم ایران خسته و استرس دارند، بنابراین فرصت جلب نظر مردم بسیار محدود است. وی افزود: آقای پزشکیان باید با ترکیبی از انتخاب و انتصاب افراد شایسته و مدیریت اقتصادی مناسب اقدام کند.

این کارشناس حوزه خودرو تایید کرد: مردم در زمینه واردات خودرو بسیار حساس شده اند تا جایی که اگر دولت جلوی واردات را بگیرد عده ای ناراحت می شوند و اگر واردات آزاد شود عده ای ناراحت می شوند. وضعیت فعلی خودرو یک بازی دو باخت است و در واقع دولت ما را فریب داد.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *