مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

رازی که «پراید» بر ملا می‌کند!

۱ دقیقه خوانده شده
رازی که «پراید» بر ملا می‌کند!

تبلیغات بنری


پراید، ارزان ترین خودروی تولید داخل ایران، سال هاست که به دلیل کیفیت پایین و عدم ایمنی مورد انتقاد قرار گرفته است. اما اکنون این خودرو به شاخصی برای به تصویر کشیدن مشکلات اقتصادی مردم ایران و چالش های پیش روی دولت تبدیل شده است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، انتخابات ریاست جمهوری ایران نزدیک است و مردم ایران در آستانه انتخابات جدید هستند. ایرانی ها قیمت غرور را با حداقل دستمزد مقایسه می کنند. پراید که قبلا خودرویی ارزان قیمت محسوب می شد و سایپا تولید آن را از سال 1372 آغاز کرد. تولید پراید که پرطرفدارترین خودرو در ایران بود در سال 2020 متوقف شد اما مدل های باقی مانده همچنان در بازار هستند. 10 سال پیش یک کارگر حداقل دستمزد با خانواده 4 نفره (حداقل دستمزد بستگی به تعداد اعضای خانواده دارد) برای خرید پراید به 1.6 برابر حقوق سالانه نیاز داشت. اما حالا برای خرید همین ماشین باید 3 برابر حقوق سالانه خود را رها کند. تورم و دستمزدهای پایین آنقدر سطح زندگی را کاهش داده است که خرید ارزان ترین مدل داخلی، پراید که در بازار آزاد حدود 6000 دلار قیمت دارد، برای بسیاری به یک کالای لوکس دور از دسترس تبدیل شده است. مشکل مردم ایران در خرید پراید یکی از نشانه هایی است که چرا این انتخابات در شرایط نامساعد درآمدی برای مردم برگزار شد.

معضل انتخابات

به گزارش «دنیای اقتصاد»، این استاندارد که توسط روزنامه فایننشال تایمز تهیه شده است، میزان رفاه مردم در دهه گذشته را به صورت ساده توضیح می دهد. برخی از کاندیداها در سخنان خود بر کاهش رفاه خانواده های ایرانی به دلیل تحریم ها، تورم و رشد اقتصادی تاکید کردند. اما نکته قابل توجه این است که چه سیاستی می تواند رونق را به خانواده های ایرانی بازگرداند؟ آیا رئیس جمهور بعدی می تواند این روند را تغییر دهد؟ به نظر می رسد دو دیدگاه در آینده اقتصاد کشور نقش تعیین کننده ای دارند. گروهی از کاندیداها معتقدند این شرایط متاثر از تحریم ها و انزوای اقتصاد ایران است و باید به سمت رفع تحریم ها حرکت کرد. گروهی نیز بر لزوم بهره برداری از قابلیت های اقتصاد محلی برای احیای اقتصاد تاکید می کنند. آنچه واضح است این است که باید در فرآیند سیاست گذاری اتفاقی بیفتد تا رونق از دست رفته را بازگرداند.

رازی که «پراید» بر ملا می‌کند!

چالش های رئیس جمهور جدید

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، برنده انتخابات با چالش های اقتصادی جدی روبرو خواهد شد که از سال 2018 با تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز شد و تا کنون ادامه دارد. از جمله مشکلات پیش روی رئیس جمهور بعدی می توان به کمبود کالا و افزایش فقر و افزایش شدید تورم و کاهش ارزش ریال اشاره کرد. تورم سال‌هاست در اطراف یا بالاتر از 40 درصد بوده است، اگرچه در ماه‌های اخیر اندکی کاهش یافته است. این امر بر همه جنبه های اقتصادی تأثیر منفی گذاشته است. امضای توافق هسته ای ایران در سال 2015 با قدرت های جهانی گام مثبتی در جهت لغو تحریم ها بود. این امر پایه های رونق تجارت، سرمایه گذاری و گردشگری را در کشور ایجاد کرد و در نتیجه شاهد کاهش قابل توجه نرخ تورم به کمتر از 10 درصد در دو سال بعد بودیم. اما خروج آمریکا از توافق در دوران ریاست جمهوری ترامپ، دوباره این روند را معکوس کرد و نرخ تورم را به سطوحی نزدیک به رکوردهای قبلی خود رساند. افزایش شدید تورم عمدتاً ناشی از عوامل مختلفی از جمله تحریم ها، کاهش متعاقب آن درآمدهای نفتی، افزایش تقاضا برای کالاهای کمیاب و کاهش ارزش ریال در برابر دلار آمریکا است. علاوه بر این، برخی از منتقدان مقامات ایران را به تشدید تورم از طریق چاپ پول در مواجهه با کاهش درآمدهای نفتی متهم می کنند. افزایش قیمت اقلام اساسی مانند غذا، مسکن، درمان و حمل و نقل در حالی که دستمزدها در سطح پایینی باقی مانده بود، موجی از فقر را در بین مردم ایجاد کرد. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات شورا، در سال منتهی به مارس 2022، بیش از 30 درصد از جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می کردند.

احیای اقتصاد با نفت

در سال‌های اخیر، فروش نفت بار دیگر به چراغ امیدی برای دولت ایران تبدیل شده است: صادرات نفت این کشور در ماه آوریل به بالاترین سطح خود در شش سال گذشته رسید. رشد تولید ناخالص داخلی ایران در این سال ها عمدتاً ناشی از افزایش فروش نفت به چین به عنوان خریدار اصلی آن است. ایران اقتصاد نسبتاً متنوعی دارد، اما درآمدهای نفتی بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی و همچنین منبع اصلی ارز خارجی است. این وابستگی ایران را در برابر مشوق هایی مانند تحریم های بین المللی آسیب پذیر می کند. ایران همچنان از عدم سختگیری دولت بایدن در اعمال تحریم ها علیه خود سود می برد. تحریم ها و نبود ذخایر ارزی کافی چالش های بزرگی را برای بخش های کلیدی مانند کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات ایجاد کرده است و بر اساس این گزارش، ایرانی ها برای ارزیابی وضعیت اقتصادی خود، نرخ دلار را در بازار آزاد رصد می کنند. طی دهه گذشته ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در نتیجه قیمت کالاهای وارداتی افزایش یافته و قدرت خرید مردم کاهش یافته است. تحولات نظامی و سیاسی جهانی و منطقه ای از جمله جنگ اسرائیل و حماس به افزایش قیمت دلار منجر شده و اقتصاد ایران را بیشتر تحت فشار قرار داده است. بانک مرکزی ایران نرخ بازار آزاد را به رسمیت نمی شناسد و با اجرای سیستم چند نرخی، ارزهای خارجی را با نرخ های مختلف در اختیار شرکت های داخلی قرار می دهد.

هدف از این سیاست حمایت از واردات کالاهای اساسی و کنترل قیمت آنها در بازار داخلی است. اما منتقدان می گویند که این موضوع به حدس و گمان منجر شده است. از آنجایی که برخی از تجار کالاهای یارانه ای را به قیمت بازار آزاد می فروشند، مقامات دولتی یارانه کالاهای اساسی مانند غذا، سوخت و دارو را به عنوان راه حلی برای محافظت از مردم عادی از عواقب قیمت های بالای بازار آزاد در نظر می گیرند. اما منتقدان معتقدند که این حمایت ناکافی است و توانایی مقابله با همه چالش های ناشی از نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار را ندارد. تداوم ضعف ریال بسیاری را بر آن داشته تا برای حفظ ارزش دارایی های خود، پس اندازهای خود را به ارز خارجی تبدیل کنند. تخمین زده می شود که خانواده های ایرانی بین 20 تا 60 میلیارد دلار ارز خارجی در خانه های خود نگهداری می کنند.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *