رتبه ایران در هوش مصنوعی در قعر جدول منطقه!
شاخص آمادگی هوش مصنوعی دولتی در سال 2023 در بین 193 کشور جهان و منطقه مورد مطالعه قرار گرفت. ایران رتبه 94 جهان را دارد که از امارات، عربستان، قطر، عمان، کویت و لبنان پایین تر است!
به گزارش تسنیم، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن وابسته به این مرکز در گزارشی با عنوان «توسعه و تنظیم هوش مصنوعی (2): شاخص آمادگی هوش مصنوعی دولت» توضیح داد که فناوری های محاسباتی مرتبط با هوش مصنوعی نقطه تلاقی بین تمام روندهای فناوری آینده
از این رو کشورها این موضوع را موضوعی مهم برای آینده می دانند و توجه ویژه ای به تدوین و اجرای سیاست های توسعه هوش مصنوعی دارند. در کشور ما از سال 1400 تاکنون رویکرد توجه و برنامه ریزی به توسعه هوش مصنوعی با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر قرار گرفتن در بین 10 کشور برتر در زمینه هوش مصنوعی در جهان و ضرورت استفاده از ابزارهای مناسب زمان مخصوصاً در عصر هوش مصنوعی، کوانتومی و اینترنت بر شدت آن افزوده شده است.
در این گزارش آمده است که در این میان نهادهای مختلف جهانی در حال شناسایی مؤلفه های مرتبط با توسعه و تنظیم هوش مصنوعی، سنجش اثربخشی سیاست ها و قوانین و تعیین جایگاه و رتبه بندی کشورها در جهان هستند. یکی از این شاخص ها که میزان توسعه هوش مصنوعی و سیاست ها و مقررات اتخاذ شده را ارزیابی می کند، شاخص آمادگی هوش مصنوعی در دولت ها و سازمان ها است. سوال اصلی این است که این موسسات تا چه اندازه آمادگی پذیرش و اجرای این فناوری در بخشهای مختلف را دارند و بر اساس جایگاهی که در هر بعد مورد علاقه از نظر آمادگی پذیرش دارند، به رفع نقاط ضعف و تدوین سیاستهای مناسب میپردازند.
این گزارش حاکی از آن است که نهادهای بین المللی مانند صندوق بین المللی پول یا موسسه آکسفورد این سایت با همکاری بانک جهانی و سازمان ملل شاخص هایی را در این زمینه معرفی و اندازه گیری کرده اند. این تحقیق شاخص آمادگی هوش مصنوعی موسسه آکسفورد را به دلیل تمرکز بر آمادگی دولت و همچنین تاریخچه جامع تر و طولانی مدت آن بررسی کرد.
این گزارش توضیح میدهد که شاخص آمادگی هوش مصنوعی دولت چارچوب و ابزاری برای سنجش میزان آمادگی دولتها برای پذیرش و پیادهسازی فناوریهای هوش مصنوعی است و عمدتاً دارای ابعاد مختلفی از جمله: 1. چارچوب سیاست، 2. زیرساخت، 3. دسترسی است. به اطلاعات با کیفیت بالا، 4. سرمایه انسانی رئیس، 5. تحقیق و نوآوری 6. شامل ملاحظات اخلاقی و اجتماعی است. به عبارت دیگر، هدف از این شاخص ارائه دیدگاهی به دولت ها در مورد وضعیت پذیرش هوش مصنوعی در ساختارهای خود نسبت به سایر کشورها و شناسایی زمینه های بهبود برای استفاده مؤثر از پتانسیل اجتماعی و اقتصادی هوش مصنوعی است. .
رتبه بندی کشورها در شاخص آمادگی هوش مصنوعی
شاخص آمادگی هوش مصنوعی دولتی در سال 2023 در بین 193 کشور جهان و منطقه مورد مطالعه قرار گرفت. تلاش اصلی این طبقه بندی به دست آوردن تصویری از سیاست های ملی و منطقه ای در زمینه هوش مصنوعی در بین کشورهای مورد مطالعه است.
این رتبه در سال 2022 و در گزارش قبلی موسسه آکسفورد در بین 183 کشور بود، در حالی که در سال 2023 این رتبه در بین 193 کشور بود. همانطور که قبلا ذکر شد، طبقه بندی کشورها در این مطالعه بر اساس 9 منطقه مورد استفاده توسط سازمان ملل متحد و بانک جهانی در گروه بندی منطقه ای کشورها است.
جدول 5 رتبه بندی جهانی و امتیاز هر یک از ارکان را در کشورهای منتخب شامل سه کشور پیشرو هوش مصنوعی جهان، اعضای بریکس و کشورهای منطقه سند چشم انداز ایران ارائه می کند. همانطور که از داده های جدول نشان می دهد، ایالات متحده آمریکا، سنگاپور و بریتانیا به ترتیب از نظر شاخص آمادگی دولت در مقایسه با سایر کشورها پیشتاز هستند و چین در رتبه شانزدهم این شاخص قرار دارد. در اکثر کشورها رکن فناوری با ابعادی مانند سرمایه انسانی، ظرفیت نوآوری و بلوغ و توسعه فناوری کمترین امتیاز را کسب کرده است. در این میان کشورهای عربی منطقه خاورمیانه با توجه به سرمایه گذاری در تقویت زیرساخت ها و تدوین اسناد و راهبردهای مربوط به ایجاد هوش مصنوعی، توانسته اند پیشرفت چشمگیری در ایجاد آمادگی هوش مصنوعی و نقاط استقبال از آن داشته باشند. ایجاد می کند. قرار گرفتن در بین 50 کشور برتر جهان در این شاخص
نمودار رتبه بندی شاخص آمادگی هوش مصنوعی در میان برخی از کشورهای خاورمیانه در سال 2023
این گزارش ادامه می دهد که هدف از بررسی این شاخص، تایید یا ترویج آن نیست. زیرا برخی از زیرشاخصهای امتیازدهی در عناصر آمادگی هوش مصنوعی دولت، شامل پاسخگویی و شفافیت از نظر ماهیت سیاسی و سوگیری منفی یا مثبت نسبت به برخی کشورها (مثلاً امتیازات منفی برای ایران و امتیازات مثبت برای کشورهای عربی)، مشکوک و بی اعتبار هستند. علاوه بر این، برخی از زیرشاخصها به دلیل نداشتن دادهها و اطلاعات کافی فاقد امتیاز در نظر گرفته میشوند و در نتیجه امتیاز کلی شاخص کاهش مییابد، اما در هر صورت، در ارائه نمای کلی از وضعیت هوش مصنوعی. شاخص در کشور و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان از دیدگاه دولت و حاکمیت، زیرساخت های داده و اطلاعات، قابلیت های نوآوری و فناوری حائز اهمیت است.
این گزارش می گوید که بررسی شاخص آمادگی هوش مصنوعی دولتی ارائه شده توسط موسسه آکسفورد برای این وب سایت و بر اساس سه مؤلفه دولت، بخش فناوری، داده ها و زیرساخت ها، نشان می دهد که در سال 2023، ایالات متحده و سنگاپور وارد خواهند شد. و انگلستان به ترتیب جلوتر از سایر کشورها و چین در رتبه شانزدهم این شاخص قرار خواهند گرفت.
این گزارش حاکی از آن است که رتبه جهانی ایران در سال 2023 برای شاخص آمادگی هوش مصنوعی 94 بوده است. ضعیف ترین رتبه ایران در این شاخص مربوط به ستون دولتی است که امتیاز 31.56 را دریافت کرده است. یکی از دلایل پایین بودن رتبه ایران ممکن است عدم وجود سند ملی معتبر و تایید شده در مورد هوش مصنوعی در زمان این رتبه بندی باشد. در تیرماه 1403 هجری شمسی سند ملی هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شد که احتمالاً امتیاز ایران در زیرشاخصهای محور دولتی (استراتژیهای هوش مصنوعی مصوب) توسط این نهاد درج خواهد شد و ما در گزارش سال آینده شاهد بهبود رتبه کشور باشیم.
این گزارش ادامه می دهد که هنوز نیاز به تدوین دستورالعمل ها و اسناد مربوط به اخلاق هوش مصنوعی وجود دارد. از نظر امتیاز زیرساختها و دادهها، ایران در وضعیت نسبتاً بهتری قرار دارد، اگرچه نسبت به سایر کشورهای مورد مطالعه عقبتر است. در رکن نوآوری که زیرشاخص هایی مانند سرمایه انسانی، ظرفیت نوآوری و بلوغ فناوری را در نظر می گیرد، میانگین امتیاز کشور پایین و با جایگاه مطلوب فاصله دارد.
بر اساس این گزارش و بر اساس آخرین آمار تا اواسط سال 2024، 32 کشور جهان دارای مقررات و قوانینی در زمینه هوش مصنوعی هستند. تا به امروز، جامع ترین رویکرد توسط اتحادیه اروپا با تصویب قانون جامع هوش مصنوعی در سال 2024 گنجانده شده است. همسایگان عرب ایران از جمله امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر، و همچنین چین، روسیه و ترکیه بودند. در گام اول با تدوین و تصویب استراتژی های هوش مصنوعی و تقویت زیرساخت های داده و اطلاعات و همزمان با تمرکز بر انتقال فناوری و افزایش حجم سرمایه گذاری و مشارکت بین المللی به دنبال ارتقای آمادگی سازمانی ساختارهای خود در این زمینه است. از هوش مصنوعی
این گزارش حاکی از آن است که حوزه های اولویت دار برای توسعه هوش مصنوعی در اکثر کشورها، بهبود ارائه خدمات عمومی با کمک هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی، حمل و نقل، تحرک و شهرهای هوشمند است و سایر حوزه های اولویت دار توسط هر کشور با توجه به آن انتخاب می شود. الزامات کاربری اراضی و تأسیسات در هر منطقه در سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران، 10 حوزه اولویت دار برای توسعه و کاربرد هوش مصنوعی ارائه شده است که شامل آموزش و پژوهش، پزشکی و درمان، حاکمیت دولتی و مردم هوشمند است. خدمات، دفاع و امنیت. امور نظامی جزو چهار حوزه اول است.
در این گزارش آمده است که تا به امروز بخش بزرگی از اقدامات قانونی و نظارتی در این حوزه در کشور با هدف ایجاد ساختارهای حاکمیتی و تعیین متولیان و در گام آخر بر اساس مصوبه شورای عالی است. برای انقلاب فرهنگی، سازمان هوش مصنوعی به عنوان «سازمان مستقل» زیر نظر رئیس جمهور تأسیس شد. با این حال، روش تعامل و نقش این ساختارها در موضوع حکمرانی هوش مصنوعی همچنان با هاله ای از ابهام احاطه شده است.
این گزارش توضیح می دهد که بر اساس رسالت سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، مفاد و برنامه های مرتبط با هوش مصنوعی باید به تصویب کمیته عالی تنظیم فضای مجازی و از سوی دیگر، شورای ملی برسد. اجرای طرح های اجرایی مرتبط با هوش مصنوعی و کاربردهای آن و تدوین آن در چارچوب سند ملی و ارائه به ستاد بخشنامه اجرای طرح جامع علمی کشور به سازمان هوش مصنوعی موظف شد. ابلاغ و وضعیت تصویب اسناد قانونی این حوزه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیته عالی تنظیم فضای مجازی مبهم است یا به درستی تشکیل و اجرا نشده است. همچنین باید حدود وظایف و اختیارات قانونی و حوزه فعالیت شورای راهبری کشور و سازمان ملی هوش مصنوعی مشخص شود.
این گزارش حاکی از آن است که مفاد مربوط به هوش مصنوعی در برنامه هفتم مترقی، اگرچه با ورود صریح به موضوع هوش مصنوعی در هوش، یکی از اولین سیاست های رسمی مصوب دولت و گامی مهم در این راستا محسوب می شود. هنوز نتوانسته اند ابهامات موجود در سطح نهاد متولی را با وظایف خود برطرف کنند.
این گزارش با اشاره به اینکه چارچوب سند ملی هوش مصنوعی شامل اهداف، استراتژیهای کلان، معیارها و شاخصها است و نه برنامهای، پیشنهاد میکند بر اساس این سند، طرحهای ملی برای کاربرد هوش مصنوعی در حوزههای کاربردی اولویتدار نیز انجام شود. به عنوان نقشه راه برای اجرای سند که شامل برنامه های عملیاتی به منظور اجرای اقدامات است، سند، شناسایی نهادهای مسئول و همکار برای اجرای برنامه ها، جدول زمانی اجرای برنامه ها و جدول زمانی اجرای آنها تدوین شده است. بودجه لازم برای اجرای آن باید ظرف 6 ماه پس از ابلاغ سند توسط سازمان ملی هوش مصنوعی تهیه شود. بنابراین در حال حاضر نقشه راه رسمی و مصوبی به نام «برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی» وجود ندارد که قرار است با توجه به مأموریت برنامه هفتم مترقی، ظرف مدت 6 ماه پس از صدور قانون اجرایی شود.
در این گزارش اشاره شده است که اگرچه کشورمان در تولید دانش و انتشار مقالات علمی در شاخههای مختلف هوش مصنوعی جزو 20 کشور برتر جهان است، اما در زمینه هوش مصنوعی جزو 10 کشور برتر جهان است. زیرا یکی از چشم انداز های توسعه و به کارگیری این فناوری است، قطعاً نمی تواند صرفاً تولید دانش در این زمینه باشد. یکی از ویژگی های آمادگی دولت ها در زمینه هوش مصنوعی، به هم پیوستگی سه دولت زیرساخت، فناوری و اجزای فرعی آن است. در عین حال، تدوین و تصویب برنامههای اجرایی توسعه هوش مصنوعی در کشور که بر این سه رکن تأثیر میگذارد، تا حدی و اغلب کند پیش میرود که ممکن است از انسجام و یکپارچگی آنها بکاهد.
مرکز پژوهش های شورا حاکی از آن است که برای ارتقای جایگاه کشور در شاخص آمادگی دولت برای پذیرش هوش مصنوعی می توان به موارد زیر توجه کرد: ایجاد انعطاف و پویایی در ساختار حاکمیتی هوش مصنوعی کشور با تبیین نقش ها و تعریف محدوده وظایف نهادهای سیاستگذار در رابطه با یکدیگر و تدوین برنامههای شفاف و عملیاتی در سریعترین زمان ممکن توسط نهادهای مسئول، یکپارچهسازی و نهاییسازی آنها، کنترل سازمان ملی هوش مصنوعی و نظارت بر اجرای آنها، توجه به ملاحظات اخلاقی و اجتماعی هوش مصنوعی در قالب تهیه پیشنویس اسناد یا توصیهها و سرمایهگذاری و مشارکت بینالمللی از طریق پلتفرمهای توسعهدهنده وب با تمرکز بر پروژههای هوش مصنوعی، با در نظر گرفتن منافع و منافع دولت، تداوم توسعه ارتباطات و اطلاعات. زیرساخت، بررسی آن و ارائه اطلاعات دقیق تر از وضعیت خدمات آنلاین برای مشارکت موثرتر در ارزیابی از طریق این شاخص و ارتقای جایگاه و نقش کشور در حوزه هوش مصنوعی از منظر بین المللی.