مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

روایت اکونومیست از ثروتمندترین‌ها

۱ دقیقه خوانده شده
روایت اکونومیست از ثروتمندترین‌ها

تبلیغات بنری


روایت اکونومیست از ثروتمندترین‌ها

محاسبه اقتصادی ثروتمندترین ها

محاسبه اقتصادی ثروتمندترین ها

اکونومیست به تازگی آخرین رتبه بندی خود را از ثروتمندترین کشورهای جهان در سال 2024 منتشر کرده است. این رتبه بندی بر اساس سه شاخص است: تولید ناخالص داخلی سرانه بر اساس نرخ ارز بازار، تولید ناخالص داخلی سرانه بر اساس هزینه ها، یا تولید ناخالص داخلی سرانه بر اساس برابری قدرت خرید (خرید). برابری توان/تعدیل شده برای تفاوت هزینه) و خروجی سرانه برای هزینه ها و ساعات کار (تعدیل شده برای هزینه ها و ساعات کار). بر اساس هر یک از این شاخص ها، کشورهای مختلف رتبه های متفاوتی دریافت می کنند. اما آنچه جلب توجه می کند این است که ایران در بین همسایگان و کشورهای خود در همان سطح باقی مانده است. مجله اکونومیست در گزارشی متمایز، تولید ناخالص داخلی (GDP) در کشورهای مختلف جهان را با استفاده از سه شاخص مختلف طبقه بندی کرد.

بر این اساس، بر اساس گزارش اقتصاد جهانی، با استفاده از شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه به دلار بازار آزاد، لوکزامبورگ، سوئیس و قطر در صدر قرار گرفتند. از سوی دیگر، با استفاده از شاخص «تولید ناخالص داخلی سرانه در برابری قدرت خرید»، صدر این رتبه‌بندی به لوکزامبورگ، سنگاپور و قطر تغییر می‌کند. در نهایت، با استفاده از شاخص «تعدیل تولید ناخالص داخلی سرانه برای هزینه‌ها و ساعات کار»، این رتبه در نروژ، لوکزامبورگ و قطر در صدر جدول قرار خواهد گرفت.

ایران کجاست؟

بر اساس آمار منتشر شده توسط مجله اکونومیست، بر اساس شاخص دلار بازار آزاد، سرانه تولید ناخالص داخلی در ایران 4500 دلار است. از سوی دیگر، بر اساس شاخص برابری قدرت خرید، سرانه تولید برای هر ایرانی ۱۷۹۰۰ دلار است. در نهایت اگر به سراغ شاخص سوم برویم و تولید سرانه ایرانیان را با سطح قیمت و ساعت کاری تنظیم کنیم، خواهیم دید که این عدد به 17800 دلار کاهش می یابد.

از رقبا زنده بمانید

«دنیای اقتصاد» برای درک بهتر اعداد ذکر شده، به آمار همسایگان و رقبای ایران متوسل شده و با مقایسه درآمد سرانه کشور با کشورهای چین، ترکیه و امارات، سعی در ارائه آماری دارد. تصویر واضح تری از وضعیت ایران. بر این اساس، سرانه تولید ناخالص داخلی یک شهروند چینی بر اساس دلار بازار آزاد معادل 12600 دلار است که تقریباً سه برابر یک شهروند ایرانی است. این رقم در شاخص برابری قدرت خرید 24600 دلار است که حدود 50 درصد از آمار ایران بیشتر است. در نهایت، شاخص سرانه تولید با توجه به سطح قیمت ها و ساعات کاری، نشان می دهد که ایرانی ها نسبت به چینی ها مرفه تر هستند. بنابراین در حالی که عدد این شاخص برای ایران 17800 دلار است، این عدد برای چین 17600 دلار است.

دومین کشور مورد توجه همسایه غربی ایران، ترکیه است. بر این اساس، سرانه تولید ترکیه بر اساس دلار بازار آزاد به 13 هزار دلار رسید که نزدیک به سه برابر این رقم در ایران است. از سوی دیگر این رقم در شاخص برابری قدرت خرید در ترکیه به 44200 دلار می رسد که بر اساس این شاخص معادل تقریباً 2.5 برابر سرانه تولید در ایران است. در نهایت با در نظر گرفتن سطح قیمت ها و ساعات کار مشخص می شود که سرانه تولید در ترکیه بالغ بر 61400 دلار است که در مقایسه با رقم 17800 دلار در ایران 3.5 برابر بیشتر است.

در نهایت همسایه جنوبی ایران، امارات متحده عربی مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، در شاخص تولید سرانه بر اساس دلار بازار آزاد، درآمد سرانه در امارات به 53 هزار دلار می رسد که نشان دهنده تفاوت زیادی با تعداد این شاخص برای کشورمان است. با نگاهی به شاخص برابری قدرت خرید، این تفاوت تا حدودی کاهش می‌یابد و تولید سرانه اماراتی به 83900 دلار می‌رسد. در نهایت، با در نظر گرفتن ساعات کاری و سطح قیمت، تولید سرانه امارات به 69200 دلار می رسد و کمترین فاصله را با همسایه شمالی خود پیدا می کند.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *