مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

روشی که پزشکیان می‌تواند گره از مشکلات معیشتی بگشاید/ بایستی در انتخاب تیم وزارت خارجه سنگ تمام بگذارد

۱ دقیقه خوانده شده
روشی که پزشکیان می‌تواند گره از مشکلات معیشتی بگشاید/ بایستی در انتخاب تیم وزارت خارجه سنگ تمام بگذارد

تبلیغات بنری


بعدی- برخی از تحلیلگران این حوزه معتقدند حضور علی طیب نیا به عنوان مشاور اقتصادی پزشکیان یک شاخص مثبت است اما آیا همه گره های اقتصادی کشور به راحتی باز می شود؟

به گزارش فردا کاهش ارزش پول ملی، تداوم تورم بالای 40 درصد، مشکلات بورس و بازار سرمایه، رشد نقدینگی و تورم، بیکاری و فقر شدید از رایج ترین عبارات اقتصاد کشور در سال های اخیر است. اگرچه هر از چند گاهی با اقدامات دولت یا بانک مرکزی مشکلات بررسی می شد، اما خیلی زود به وضعیت قبلی بازگشت. حال سوالی که خیلی ها مطرح می کنند این است که مشکل معیشت مردم از چه زمانی و چگونه حل می شود و حل مشکلات کشور را از کجا شروع کنیم؟ علی قنبری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با همه در یک او به این سوالات پاسخ داد:

یک تیم دیپلماتیک قوی اقتصاد را باز می کند

روشی که پزشکیان می‌تواند گره از مشکلات معیشتی بگشاید/ بایستی در انتخاب تیم وزارت خارجه سنگ تمام بگذاردعلی قنبری به همه در یک گفت: «ارائه چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای حل مسائل کلان اقتصادی و قول به اینکه مشکلات معیشتی مردم به زودی حل می‌شود، می‌تواند اشتباه‌ترین کاری باشد که هر دولتی در شرایط فعلی کشور می‌تواند انجام دهد و من شک دارم که دولت آقای هاشم این کار را انجام دهد. ” آقای پزشکیان از ابتدا صادقانه با مردم برخورد کرد و گفت برای حل مشکلات کشور به اقتصاددانان تکیه می کنم. تیم اقتصادی که در ایام انتخابات از آقای پزشکیان حمایت و همراهی کردند، بیشتر از توهم و خیال پردازان، واقع بین هستند. بنابراین اگرچه مهم ترین مشکل و چالش پیش روی اقتصاد کشور حل مشکلات معیشتی مردم است، اما این مشکل با حل مشکلات زیرساختی قابل حل است و این مشکل زمان بر است. مهم ترین مسائل اقتصاد کشور را می توان به 3 دسته مجزا تقسیم کرد. اولاً مسائل ملموسی مانند تورم، فقر، بیکاری و امثال آن دسته دوم، مسائل کمتر ملموسی است که در معیشت مردم تأثیر بسزایی دارد، از رانت و اختلاس گرفته تا سوء استفاده از بیت المال و بودجه کشور مربوط به اقتصاد سیاسی کشور است که باید در بلندمدت حل شود. آنچه مهم است این است که هر سه مقوله کاملاً به یکدیگر وابسته هستند و مثلاً بدون حل مشکلات سیاسی و رفع تحریم ها بعید است که خبری از کاهش چشمگیر تورم باشد.

وی افزود: نقطه عطف مهم این است که بر خلاف رقیب انتخاباتی خود آقای جلیلی، آقای جلیلی به شدت به ارتباط با دنیا اعتقاد دارد و احتمالا تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط بین ایران و جهان به کار خواهد گرفت. ایده ای که مدت هاست مطرح کرده ام و حتی قبل از انتخابات هم بر آن تاکید کرده ام این است کشور ما اکنون به یک دیپلمات خوب بیشتر از یک اقتصاددان خوب نیاز دارد. این به معنای تضعیف موقعیت اقتصاددان نیست. منظور من این است که در کشوری که همه راه‌های تجارت بین‌المللی را بسته است، از طرف گروه ویژه اقدام مالی (FATF) احساس فشار می‌کند و در سیستم‌های اقتصادی جهانی مشارکت نمی‌کند، اقتصاد چه سودی دارد؟ در شرایط کنونی اقتصاد تنها می تواند تعدادی سهام کوتاه مدت مسکن را وارد بازار کند و به زودی اقتصاد کشور به وضعیت بحرانی باز خواهد گشت. آقای پزشکیان در انتخاب تیم وزارت امور خارجه که شاید تا 30 درصد مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، باید از هیچ تلاشی دریغ نکند. سخنان من به معنای ناامیدی نیست، بلکه نشان دهنده از دست دادن امید به آینده از روند بین المللی است.

برای پیشرفت باید وارد اقتصاد جهانی شویم

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اینکه برخی معتقدند مشکلات اقتصادی کشور پیچیده تر از آن است که قابل حل نیست نیز اشتباه است. مشکلات اقتصادی کشور حل شدنی است به شرطی که شاهد ناآرامی نباشیم. همه جنبش ها و گروه ها باید باور داشته باشند که وضعیت کشور به نفع همه مردم ایران خواهد شد. از تندروها گرفته تا دولت به اصطلاح در سایه، این امر می تواند روند امور کشور و فعالیت های دولتی را مختل کند. برخی از آنها ذینفعان تحریم هستند که قطعا نمی خواهند تحریم ها علیه کشور برداشته شود زیرا منافع آنها در خطر خواهد بود. آنها از تبدیل شدن دکترها به رئیس بودن متنفرند

وی افزود: همه می دانیم که حفظ ارزش پول یکی دیگر از وظایف مهم سیاست گذار پولی است و می دانیم که علل ساختاری تورم در ایران را باید در مدیریت اقتصاد جست و جو کرد و می دانیم که رانت و فساد این عدم شفافیت را برای اقتصاد ما به ارمغان آورده است، اما این را نیز می دانیم که هیچ کشوری خارج از زنجیره به هم پیوسته اقتصاد جهانی قادر به دستیابی به دستاوردهای توسعه ای نیست. یکی از مهمترین راهکارهای رشد و توسعه اقتصادی که آقای پزشکیان برای کشور دارند جذب سرمایه خارجی است. این پول دوباره از همان دروازه ای که رفع تحریم ها می گذرد، برمی گردیم به همان اصلی که شما تاکید کردید، تیم دیپلماسی آقای دکتر چطور باید.. آقای پزشکیان بارها در صحبت های خود قول داده است که در این زمینه تلاش ویژه ای خواهد کرد و نمی توان در مورد میزان موفقیت او قضاوت کرد اما قطعا برنامه های میان مدت و بلندمدت با هم کار خواهند کرد. همکاری بین قوه مقننه و مجریه نیز حائز اهمیت است. اما بعید می دانم که مجلس با توجه به شرایط کشور کار را متوقف کند و انتظار می رود مجلس هم در راستای منافع ملی تصمیم بگیرد.

علی قنبری تاکید کرد: همچنین گفته می شود که مراسم تحلیف و تشکیل دولت چندان مهم نیست با تشکیل دولت چند روز پیش مشکل کشور حل نمی شود، بلکه با همدلی و همدلی حل می شود. همکاری سران و پرهیز از درگیری های جناحی و سیاسی تا امروز شاهد تاثیرگذاری خاصی از سوی دولت در سایه نبوده ایم و امیدوارم دولت در سایه تلاش کند مانع فعالیت رئیس جمهور منتخب کشور نشود.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *