مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

ریشه مشکل معیشتی بازنشستگان

۱ دقیقه خوانده شده
ریشه مشکل معیشتی بازنشستگان

تبلیغات بنری


بعدی- یک کارشناس اقتصادی گفت: اگرچه ظاهر موضوع مشکل بازنشستگان است، اما هسته اصلی آن مشکل تورم در کشور است. با این وضعیت ابر تورمی که کشور شاهد آن است و گرانی هر روزه انواع مواد، مشخص است که بازنشستگان و افراد با درآمد محدود تحت فشار هستند. می دانیم که آقای پزشکیان قول بهبود وضعیت معیشتی مردم را داده است و انتظار داریم بعد از ایشان سیاست های اقتصادی خود را با هدف کاهش نرخ تورم و در نتیجه کاهش فشار بر معیشت، قدرت خرید و معیشت اقشار فقیر – گروه درآمدی تعدیل کند. ”

دولت سیزدهم نتوانست همسان سازی را اجرا کند

ریشه مشکل معیشتی بازنشستگانعلی قنبری در گفتگو با همه در یک گفت: آقای مدیکیان در دوران پیش از انتخابات مانورهای زیادی در خصوص عدالت و انصاف انجام داد و این انتظار را ایجاد کرد که یکی از اولین اقدامات ایشان رفع هر نوع تبعیض و درگیری یکی از مهمترین مناقشات کشور در زمینه حقوق و دستمزد باشد و حقوق بازنشستگان کشور است در کشور بارها موضوع حقوق بازنشستگان مورد انتقاد قرار گرفته است، اما عملاً توجه خاصی به آن نشده است، سازمان تأمین اجتماعی حقوق بازنشستگان این نهاد را تعیین می کند و هیئت مدیره و هیأت امنا می فرستند. پس از تصویب و تصویب به دولت می رسد و دولت مجری تصویب آن مطابق قانون رسمی کشور است، پس از تصویب و تصویب در سازمان تامین اجتماعی، این موضوع به تصویب شورای دولت می رسد و مجددا تصویب و تقدیم دولت شد، بنابراین در شرایط فعلی کشور، دولت و مجلس باید به طور همزمان به وضعیت بازنشستگان رسیدگی کنند.

وی افزود: در عین حال دولت موظف است منابع لازم را برای تخصیص اعتبارات کافی در اختیار مجلس قرار دهد و مجلس نیز باید با همکاری دولت این منابع را بررسی و برای بهبود وضعیت بازنشستگان هر چه سریعتر چاره اندیشی کند. ” امکان پذیر است «تسویه حساب» یک بار در برنامه ششم توسعه با شکست مواجه شد و بر اساس ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه، دولت قرار بود ظرف 5 سال حقوق بازنشستگان را یکسان کند، اما دولت مبلغ ناچیزی را برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفت. و این طرح به هیچ وجه اجرا نشد و دولت در تامین منابع مالی لازم برای دستیابی به برابری در حقوق با مشکل جدی مواجه شد. وی افزود: همچنین با بحران صندوق بازنشستگی مواجه هستیم که هیچ اقدام شگفت انگیز و سازنده ای برای آن ندیده ایم. در سال‌های اخیر حل شود.»

دولت چهاردهم باید بر تامین بودجه برابری حقوق تمرکز کند

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به پیشینه وضعیت حقوق بازنشستگان، فکر می کنم اولین کاری که دولت چهاردهم باید انجام دهد، تخصیص بودجه مناسب است. اگر روند تخصیص و تامین بودجه به درستی پیش برود، فکر نمی کنم برای حل مشکلات معیشتی بازنشستگان بین دولت و مجلس نمایندگان اختلاف نظر ایجاد شود. مهم‌ترین بخش ماجرا، تأمین و تخصیص اعتبار و بودجه است و قطعاً پس از این اقدام دولت، مجلس در بخش حقوقی نیز به سرعت پیش خواهد رفت. نگاهی به وضعیت بازنشستگان و حضور آنها در خیابان ها در مشاغلی مانند رانندگی، دستفروشی و حتی پیک خودرو نشان می دهد که دخل و خرج بازنشستگان ناهماهنگ بوده و مجبورند در مشاغل مناسب خود مشغول به کار شوند. سن آنها، اغلب سن و سلامت جسمی آنها نیست. متأسفانه تا پایان دولت سیزدهم هیچ اقدامی برای یکسان سازی حقوق مستمری بگیران انجام نشده بود و اکنون انتظار می رود آقای مزیکیان این اقدام را تکمیل و یا حداقل تسریع کند.

وی افزود: تصویب برنامه هفتم توسعه بیش از یک سال و نیم به طول انجامید و اتفاقا این تاخیر در تصویب برنامه هفتم هیچ تاثیری بر وضعیت بلاتکلیفی و شرایط سخت معیشتی بازنشستگان نداشت. انتظار داریم در چارچوب برنامه هفتم شاهد اقدامات فوری برای بهبود شرایط حقوق بگیران و بازنشستگان باشیم. در بسیاری از مقاطع تاریخ این تأخیر و بی فکری در عرصه اقتصاد گریبان کل کشور را گرفته است. اگر برنامه های توسعه ای را با هدف بهبود وضعیت کشور و ترسیم چشم انداز امیدوارکننده تدوین می کنیم، چرا اصلاحات و اصلاحات اینقدر طولانی می شود؟ امیدوارم مجلس نمایندگان و دولت در اجرای برنامه هفتم بیش از گذشته تعامل داشته باشند.»

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تأیید کرد: اگرچه ظاهر موضوع مشکل بازنشستگان است، اما هسته اصلی آن مشکل تورم در کشور است. با این وضعیت ابر تورمی که کشور شاهد آن است و گرانی هر روزه انواع مواد، مشخص است که بازنشستگان و افراد با درآمد محدود تحت فشار هستند. می دانیم که آقای پزشکیان قول بهبود وضعیت معیشتی مردم را داده است و انتظار داریم بعد از ایشان سیاست های اقتصادی خود را با هدف کاهش نرخ تورم و در نتیجه کاهش فشارهای زندگی، قدرت خرید و معیشت اقشار کم درآمد اصلاح کند. البته حقیقت این است که باید به فرصت دولت نگاه کرد. زیرا ابتدا باید وزرا منصوب شوند، شروع به کار کنند و سیاست های اولیه خود را اعلام کنند. پس از گذراندن این مراحل که حداقل چند ماه طول می کشد، می توان انتظار تغییرات و تحولاتی را از استاد داشت. مشکلات اقتصادی ما از ارز و سکه گرفته تا املاک و مستغلات را شامل می شود و ریشه بیشتر این مشکلات را می توان در کاهش ارزش پول ملی و تورم جستجو کرد.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *