مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

سرنوشت سه دبیر کل پیشین حزب‌الله چه شد؟ 

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


بعدی- حزب الله لبنان از سال 1989 که سمت دبیرکلی ایجاد شد تا روز جمعه 27 سپتامبر 2024 (6 مهر) که بمباران حومه جنوبی بیروت رخ داد، سه دبیرکل داشت. سه روحانی سرشناس شیعه لبنانی که هر کدام از نظر مدت زمان رهبری این سازمان ها، حوادثی که با آن مواجه شدند و سرنوشتشان دوران متفاوتی را سپری کردند.

به گزارش فردا حزب الله لبنان یکی از اولین گروه هایی بود که با الهام از انقلاب اسلامی و در بحبوحه جنگ داخلی و بحران هایی که لبنان در دهه 1980 شاهد آن بود، شکل گرفت. در اولین بیانیه این گروه با عنوان “نامه ای سرگشاده از حزب الله به نیازمندان لبنان و جهان” که در سال 1985 منتشر شد، آمده است: “ما تعهد خود را به تنها رهبری خردمندانه و عادلانه ولی فقیه می دهیم.” از مجموع اوضاع و احوالی که در حال حاضر در شخص آیت الله العظمی امام روح الله موسوی خمینی (سد زهله) تجسم یافته است، اعلام می کنیم که ایشان محرک انقلاب اسلامی و نهضت عظیم آن هستند. در آن زمان، در بحبوحه جنگ داخلی لبنان، حزب الله یک گروه مسلح مخالف ساختار دولت لبنان بود. اما با گذشت زمان، مسیر خود را تغییر داد و در نهایت به گروهی با دولت لبنان تبدیل شد.

دبیرکل اول؛ شیخ صبحی الطفیلی

سمت دبیرکلی به عنوان رهبر حزب الله لبنان در سال 1989 پس از اصلاحات و تغییراتی که در ساختار سازمانی حزب الله لبنان رخ داد، ایجاد شد. پیش از آن این جنبش توسط شورایی اداره می شد. اما منابع نوشتند که وقتی دامنه فعالیت حزب الله در این سال ها افزایش یافت، تصمیم گرفتند ساختار رهبری سازمان یافته تری برای آن ایجاد کنند. صحبت از تاریخچه تشکیل و تشکیلات حزب الله خارج از این موضوع است. ذکر این نکته کافی است که پس از این تغییرات در سال 1989 صبحی الطفیلی اولین دبیرکل حزب الله لبنان شد.

خروج و ترور

الطفیلی تقریباً سه سال دبیرکل حزب الله بود و دولت او در سال 1991 به پایان رسید. دو روایت در مورد دلیل خروج او وجود دارد. نخست «برکناری صبحی الطفیلی اولین دبیرکل حزب الله توسط شورای اجرایی این سازمان پس از اختلاف بر سر رابطه با ایران». (برنا، 1403) روایت دوم این است که طفیلی به گفته منابع، مخالف دخالت حزب الله در امور داخلی لبنان بوده و این موضوع با مخالفت عناصر و ارگان های حزب الله در آن زمان مواجه شده است.

صبحی التوفعلی امروز زنده است و مواضع بسیار قوی علیه حزب الله و جمهوری اسلامی دارد و مواضع او به عنوان دبیرکل اول حزب الله که در اواسط دهه 1990 (سال 70 شمسی) به طور کامل از این سازمان جدا شد، بسیار است. مورد استقبال جامعه بین المللی قرار گرفت. رسانه های ضد مقاومت

دبیر کل دوم؛ سید عباس الموسوی

آقای عباس موسوی دومین دبیرکل حزب الله بود که کمتر از یک سال در این سمت بود. موسوی از اعضای جنبش امل در لبنان بود و در اوایل دهه 1960 از این سازمان جدا شد و حزب الله را تأسیس کرد. با تأسیس جمهوری اسلامی ایران توسط آیت‌الله خمینی، وی به همراه جمعی از روحانیون شیعه و تعدادی از شاگردانش در سال 1361 گروهی مسلح به نام حزب‌الله را تشکیل دادند. (تسنیم 1392)

خروج و ترور

آقای عباس موسوی در 27 بهمن 1370 یا 25 بهمن 92 توسط اسرائیل در جنوب لبنان ترور شد. دبیرکل حزب الله لبنان برای سخنرانی در هشتمین سالگرد شهادت شیخ راغب حرب به جبشیت نزدیک نبطیه رفت. . راغب حرب نیز یکی از افراد با نفوذ در حزب الله بود که در 7 بهمن 1362 توسط نیروهای اسرائیلی در جبشیت ترور شد. آقای عباس موسوی در حال بازگشت از این مراسم بود که خودروی وی مورد اصابت موشک بالگرد ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت که منجر به کشته شدن وی، همسر و فرزندش شد.

سومین دبیر کل؛ آقای حسن نصرالله

طولانی ترین دوره رهبری حزب الله متعلق به سید حسن نصرالله است. دبیرکل سابق حزب الله لبنان که در روز جمعه 27 سپتامبر 2024 یا 6 مهر 1403 توسط اسرائیل به شهادت رسید، تقریباً 32 سال پیش و پس از شهادت دبیر کل سابق سازمان ملل به این سمت انتخاب شد و اینها انتخابات چندین بار تکرار شد.

خروج و ترور

در دوران سید حسن نصرالله وقایع بسیاری رخ داد. عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان، تبدیل حزب الله به یک حزب سیاسی با حفظ تسلیحات و جناح نظامی، جنگ با داعش و درگیری های پراکنده و مستقیم با اسرائیل که مهمترین آنها جنگ 33 روزه و آخرین حملات موشکی به اسرائیل است. مواضع در جریان طوفان الاقصی.

یکی از فرزندان سید حسن به نام محمد هادی نصرالله در جریان عملیات مخفیانه در اسرائیل به شهادت رسید و یک سال بعد طی تبادل نظر پیکرش به لبنان تحویل داده شد.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *