مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

طرز تهیه خورش آلو و هویج تبریزی یک غذای اصلی و خوشمزه

۱ دقیقه خوانده شده
طرز تهیه خورش آلو و هویج تبریزی یک غذای اصلی و خوشمزه

تبلیغات بنری


فرار کن خورش هویج یکی از انواع خورش ایرانی است که منشا آن شهر تبریز است. به همین دلیل این آش را اغلب با نام آش هویج تبریز می شناسند. خورش هویج در تبریز بیشتر با هویج تهیه می شود و شباهت زیادی به هویج دارد. اما از آنجایی که زرده همیشه در دسترس نیست، هویج به عنوان جایگزین استفاده می شود و هویج اکنون محبوبیت بیشتری دارد. خورش هویج را می توانید با گوشت قرمز یا گوشت سفید مانند مرغ یا بوقلمون تهیه کنید و گیاهخواران نیز می توانند این سوپ را بدون گوشت تهیه کنند. برخلاف تصور، طعم این سوپ شیرین نیست و به دلیل وجود آلو، طعمی شور دارد. اگر از خوردن همین غذاها خسته شده اید و می خواهید برای خود و اعضای خانواده تان یک غذای خوشمزه و جدید تهیه کنید، با این مطلب با طرز تهیه خورش هویج و آلو تبریزی همراه باشید.

عناصر

هویج: نیم کیلو
سیر: 2 حبه
گوشت چرخ کرده: 300 گرم
پیاز: 2 عدد
زعفران غلیظ خیسانده شده: مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبه و پاپریکا: به میزان لازم
آلو پخته: 1 فنجان
رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
شکر: 2 قاشق غذاخوری
روغن: به مقدار لازم

نحوه تهیه

طرز تهیه خورش آلو و هویج تبریزی یک غذای اصلی و خوشمزه

برای تهیه این سوپ خوشمزه ابتدا یک عدد پیاز را رنده کرده و آن را فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. گوشت چرخ کرده را با نمک و فلفل و زردچوبه به پیاز رنده شده اضافه کنید و مواد را خوب ورز دهید و کوفته هایی به اندازه کف دست درست کنید. کوفته ها را نیم ساعت در یخچال می گذاریم تا استراحت کنند سپس در کمی روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم.
در مرحله بعد یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و با کمی روغن به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید پیازها نرم و کمی طلایی شوند سپس هویج را که با رنده درشت رنده کرده یا خلال کرده اید به پیاز داغ اضافه کنید و به مدت دو دقیقه با پیاز تفت دهید. حالا رب گوجه فرنگی، شکر، کمی نمک، فلفل، زردچوبه و پاپریکا را اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید. در آخر مقداری زعفران تخمیر شده، حبه سیر و یک فنجان آب جوش داخل قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا سوپ بجوشد. بعد از نیم ساعت آلوهای خورشتی را که از قبل خیس کرده اید با کوفته های کلکالی سرخ شده در قابلمه اضافه کنید و یک ساعت دیگر بگذارید تا آلوها جا بیفتند و آش جا بیفتد. بعد از گذشت این مدت آش آلو و هویج خوشمزه آماده سرو است و می توانید آن را با کته زعفرانی میل کنید و میل کنید.

نکات مهم
1- آلو با خاصیت آنتی اکسیدانی سرشار از ویتامین های A، B، C و همچنین حاوی کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و گوگرد است. آلوهای پخته معمولا در رنگ های زرد، مشکی، قهوه ای روشن و در اندازه های کوچک یا بزرگ در بازار موجود است. آلوی تازه و مرغوب نباید بوی ترش بدهد و ظاهری شفاف داشته باشد. همیشه آلوها را قبل از استفاده در سوپ به مدت نیم ساعت در یک کاسه آب ولرم خیس کنید. این کار باعث می شود که آلو کاملاً تمیز بماند اگر دارای شن یا خرده باشد. بعد از نیم ساعت آلوها را در آبکش بریزید و روی آنها آب بریزید. سپس به غذا اضافه می شود.

2- سعی کنید همیشه از زعفران غلیظ استفاده کنید. زیرا هر چه زعفران را با آب بیشتری تخمیر کنید روشن تر می شود و برای به دست آوردن رنگ دلخواه باید از زعفران بیشتری استفاده کنید. برای تهیه زعفران به این صورت ابتدا زعفران را کاملاً بدون اضافه کردن شکر آسیاب کنید. سپس به ازای یک قاشق چایخوری زعفران، دو قاشق غذاخوری آب جوش و دو تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ به زعفران ضربه وارد می کند و رنگ بیشتری به آن می دهد. زعفران را در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید و قبل از استفاده اجازه دهید در دمای اتاق ذوب شود. بعد از هر بار استفاده، بقیه زعفران را در یخچال قرار دهید. مراقب باشید زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نیست. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی است یا خالص، زعفران را بین انگشتان خود قرار دهید و فشار دهید. اگر روغن برنگردد؛ یعنی پاک است. زعفران تقلبی معمولا براق است.

3- اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم باید از پیاز زرد شروع کنیم که معروف ترین اعضای خانواده پیاز هستند. این پیاز بهترین انتخاب برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام و یا در سالاد مصرف کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به دلیل رنگ زیبایی که دارد می توان از آن برای تزیین ظرف غذا استفاده کرد. علاوه بر این، انتخاب خوبی برای باربیکیو، سالاد و ساندویچ است. پیاز قرمز به غذا طعم کافی نمی بخشد. بنابراین معمولاً برای پخت و پز استفاده نمی شوند.

تبلیغات بنری

منبع : فرارو به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *