مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

علت تورم در ۳ سال اخیر چه بود؟

۱ دقیقه خوانده شده
علت تورم در ۳ سال اخیر چه بود؟

تبلیغات بنری


بررسی ها حاکی از روند نزولی رشد نقدینگی از اواسط آبان 1400 هجری قمری است. این در حالی است که در دست بررسی است و با وجود کاهش نسبت پول به نقدینگی از ابتدای سال 1402 هجری قمری، این شاخص همچنان حدود پنج درصد بیشتر از ابتدای سال 1400 هجری قمری است.

به گزارش سایت اکو ایران، نرخ رشد نقدینگی که به عنوان مهم ترین متغیر تورم شناخته می شود؛ اگرچه از ابتدای سال 1400 تا آبان ماه شاهد رشد صعودی بود و حتی به نرخ رشد 42 درصدی نیز رسید، پس از آن مهار شد و روند نزولی را آغاز کرد. تا پایان سال 1402 هجری قمری 24.3 درصد رشد را به ثبت رساند.

این در حالی است که در همین دوره نسبت پول به شبه پول که به عنوان دماسنج انتظارات تورمی در جامعه شناخته می شود، از حدود 19 درصد به بیش از 24 درصد رسیده است.

در آخرین گزارش های بانک مرکزی آمده است که نرخ رشد بخش نقدینگی یا پولی در فروردین ماه امسال به 15 درصد رسید که این رقم در سال گذشته 65 درصد بود. این در حالی است که هنوز آماری از رقم نقدینگی و یا حتی نسبت نقدینگی به نقدینگی منتشر نشده است تا بتوان در مورد میزان تغییرات انتظارات تورمی در یک سال گذشته قضاوت کرد. ناگفته نماند که اگرچه نسبت نقدینگی به نقدینگی در پایان سال 1402 هجری قمری به 24 درصد رسید که نسبت به ابتدای دوره مورد مطالعه بیشتر بود، اما نسبت به ابتدای سال 26 درصد کاهش یافت. سال 1402 ق.

روند نزولی در رشد نقدینگی از اواسط قرن 15

بررسی ها حاکی از آن است که نرخ رشد نقدینگی ثبت شده در پایان سال گذشته 24.3 درصد بوده که کمترین نرخ رشد حداقل در سه سال اخیر است. می توان اشاره کرد که نرخ رشد نقدینگی در اوایل سال 1400 هجری شمسی حدود 39 درصد بوده و تا آبان ماه همان سال به رشد خود ادامه داده و به 42 درصد رسیده است. از این رو مشاهده می شود که این روند از آذرماه معکوس شده و با آغاز سال 1401 هجری قمری نرخ رشد نقدینگی به کمتر از 39 درصد کاهش یافته است. در عین حال تا پایان سال 1401 هجری قمری نرخ رشد نقدینگی به 31 درصد رسید و در نهایت در ادامه روند نزولی خود نرخ رشد 24.3 درصدی را در اسفندماه به ثبت رساند.

با توجه به اینکه نرخ رشد نقدینگی عامل اصلی تورم سکولار در بلندمدت است، مهار روند صعودی آن دستاورد مهمی به شرط تداوم آن است. البته باید توجه داشت که اولاً رشد نقدینگی در بلندمدت به صورت تورم منعکس می شود و ثانیاً اگرچه روند تشدید رشد نقدینگی مهار شده است، اما همچنان رشد نقدینگی در سال وجود دارد. اقتصادی که منجر به افزایش حجم پول و افزایش سطح قیمت در آینده خواهد شد. بنابراین منظور از محدودیت رشد نقدینگی کاهش سرعت ماشین رشد قیمت است نه توقف آن.

نکته مهم دیگر این است که بسیاری از کارشناسان در حال حاضر صفر کردن رشد نقدینگی را منطقی و حتی عملی نمی دانند و می گویند اگر رشد نقدینگی به طور ناگهانی متوقف شود، کشور در بحرانی بی سابقه فرو خواهد رفت که نه تنها تورم، بلکه در آن بحرانی نیز وجود دارد. رکود در همان زمان رخ خواهد داد.

علت تورم در ۳ سال اخیر چه بود؟

تغییرات انتظارات تورمی در سه سال گذشته

با توجه به اینکه نقدینگی مجموع پول و شبه پول در جامعه است، می توان نسبت پول به نقدینگی را به دست آورد. این شاخص به عنوان یکی از شاخص های عدم قطعیت و انتظارات تورمی در اقتصاد شناخته می شود. دلیل این امر این است که در شرایط نامشخص، افراد ترجیح می‌دهند محدودیت برداشت در استفاده از وجوه و سپرده‌های خود نداشته باشند تا در صورت وقوع یک رویداد غیرمنتظره بتوانند به سرعت به تغییرات پاسخ دهند. بنابراین زمانی که نسبت پول به نقدینگی افزایش می‌یابد، کارشناسان این را افزایش عدم اطمینان در جامعه می‌دانند.

بر اساس بررسی های انجام شده، سهم نقدینگی از ابتدای سال 1400 هجری قمری تا پایان سال 1402 هجری قمری از 19 درصد به بیش از 24 درصد افزایش یافته است. البته لازم به ذکر است که این درصد در ابتدای سال گذشته به نرخ 26 درصد نزدیک شد، اما از ابتدای سال 1402 هجری شمسی سیر نزولی را آغاز کرد و در نهایت در پایان اسفند به 24 درصد رسید.

البته در ابتدای سال 1402 هجری قمری این شاخص به طور ناگهانی کاهش یافت و پس از یک ماه به روند قبلی خود بازگشت که به احتمال زیاد دلیل افزایش ناگهانی نقدینگی در پایان سال 1401 هجری قمری است.

علت تورم در سه سال گذشته چیست؟

انتظارات تورمی

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه چهارم اردیبهشت ماه خود توضیح داد که رشد پول یا نقدینگی در ابتدای سال 1403 هجری شمسی از 65 درصد در ابتدای سال گذشته به 15 درصد رسیده است.

اگرچه رشد حجم نقدینگی در جامعه ممکن است نشان دهنده کاهش انتظارات تورمی باشد، اما اگر بخواهیم از نسبت پول به نقدینگی برای سنجش انتظارات تورمی استفاده کنیم، رشد پول به تنهایی نمی تواند معنای خاصی داشته باشد. دلیل این امر این است که اگرچه رشد پول کاهش یافته است، اما ممکن است سهم پول در نقدینگی در تاریخ مورد بررسی افزایش یافته باشد که به معنای افزایش عدم اطمینان است.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *