(عکس) رقیب شکستخورده بی ۵۲ که خلبان را به کشتن میداد!
۱ دقیقه خوانده شدهیک بمب افکن پرسرعت با بال مثلث و موتورهای غول پیکر که به شوخی میتوانست بالش را با حداکثر نیرو از جای خود خارج کند، یک شاهکار مهندسی بود که به زودی کنار گذاشته شد.
به گزارش وبسایت «خبرآنلاین»، میزان وحشتناک تصادفات، هزینه های سرسام آور تعمیر و نگهداری و مشخصاتی که دیگر در میدان جنگ به درد نمی خورد از جمله دلایلی بود که باعث شکست پروژه بمب افکن «هسلر بی-58» شد.
هاسلر به عنوان جانشین مستقیم B-47 Stratojet به عنوان یک بمب افکن متوسط برای تهدید پایگاه های شوروی در خارج از کشور عمل کرد.
در بیشتر سال های دهه 1950، پیس میکر Convair B-36 به عنوان بمب افکن استراتژیک آمریکا عمل می کرد، اما با معرفی رهگیرهایی مانند MiG-15، این ماموریت دوباره برگشت و حتی بمب افکن هایی مانند B-52 نیز مورد تهدید قرار گرفتند. اینجاست که هاسلر با بال دلتا و چهار موتور غول پیکرش وارد بازی شد. B-58 می توانست به سرعت بیش از دو برابر سرعت صوت برسد و با این سرعت و حمل سلاح های هسته ای در ارتفاعات، به تهدیدی بزرگ برای اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد.
این بمب افکن اولین بار در سال 1956 پرواز کرد و در اوایل دهه 1960 با هزینه گزاف وارد خدمت شد.
تصادفات زیاد
پرواز با هاسلر برای خلبانان USAF یک کابوس بود. بمب افکنی سرکش و غیرقابل کنترل که اغلب در هنگام نشست و برخاست خلبانان را دچار مشکل می کرد. سیستم های کنترلی پیشرفته و پیچیده آن نیز کار را برای راننده بسیار دشوار می کند. همه اینها را باید به هزینه بالا و تجربه در نگهداری آن اضافه کرد.
این مشکلات باعث از بین رفتن 26 فروند از 116 فروند هواپیمای هاسلر نیروی هوایی آمریکا در سوانح مختلف شد و میزان تلفات 22.4 درصدی را برای این ناوگان به ثبت رساند. برخی به شوخی گفتند که اگر نیروی هوایی B-58 ها را بازنشسته نمی کرد، کل ناوگان در حوادث مختلف از بین می رفت.
هاسلر هرگز به عنوان بمب افکن برای پرتاب بمب های معمولی استفاده نشد. دلیل این امر را باید در سرعت بالا و عملکرد ضعیف آن در ارتفاعات کم جستجو کرد. به همین دلیل هیچ عملیاتی از این بمب افکن پیشرفته در جنگ معروف ویتنام ثبت نشده است.
اگرچه ایالات متحده به این بمب افکن استراتژیک نیاز داشت، اما ارتش هرگز علاقه ای به B-58 نشان نداد. مدتی نیروی هوایی به دنبال بمب افکنی بود که سریعتر از B-58 بود و در عین حال معایب آن را هم نداشت. نتیجه بمب افکن B-70 Valkyrie بود. البته در نهایت طرح B-70 به دلیل پیشرفت پدافند هوایی و موشک های زمین به هوا اجرایی نشد.
B-58 در سال 1965 دستور بازنشستگی داده شد، و این هواپیما تا سال 1970 به طور کامل از نیروی هوایی بازنشسته شد، زمانی که با B-52 جایگزین شد، که هنوز چند دهه بعد پرواز می کند.