مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

(عکس) کنکورد شوروی; چگونه هواپیمای مافوق صوت توپولف Tu-144 به آزمایشگاه ناسا تبدیل شد؟

۱ دقیقه خوانده شده
(عکس) کنکورد شوروی;  چگونه هواپیمای مافوق صوت توپولف Tu-144 به آزمایشگاه ناسا تبدیل شد؟

تبلیغات بنری


در حالی که شوروی به ساخت و پرواز مافوق صوت Tupolev Tu-144LL قبل از غرب افتخار می کرد، این پروژه به طور کلی با شکست مواجه شد.

به گفته روزیاتو، این هواپیما با عجله ساخته شده بود، نمی توانست مقرون به صرفه یا رقابتی باشد و غیر قابل اعتماد و خطرناک بود. با این حال، توپولف Tu-144 به عنوان آزمایشگاه پرواز مافوق صوت ناسا، Tupolev Tu-144LL، پایانی قابل احترام داشت.

رقیب شوروی کنکورد

(عکس) کنکورد شوروی;  چگونه هواپیمای مافوق صوت توپولف Tu-144 به آزمایشگاه ناسا تبدیل شد؟

وقتی شوروی متوجه شد که اروپایی ها در حال ساخت هواپیمای مافوق صوت (کنکورد) هستند، برای ساخت اولین هواپیمای مافوق صوت غرب هجوم آوردند. مهندسان شوروی در آن زمان بیشتر به ساخت هواپیماهای نظامی عادت داشتند و در طراحی هواپیمای مسافر پسندتر با مشکلاتی روبرو بودند.

آمریکایی ها نیز در آن زمان برنامه های مسافربری مافوق صوت خود را داشتند. لاکهید برنامه خاص خود را دارد و بوئینگ در حال پیشبرد کانسپت بوئینگ 2707 است (که تا آنجا پیش رفت که یک ماکت ساخت).

(عکس) کنکورد شوروی;  چگونه هواپیمای مافوق صوت توپولف Tu-144 به آزمایشگاه ناسا تبدیل شد؟

شوروی ها توانستند هواپیمای مافوق صوت Tu-144 را درست قبل از کنکورد اروپایی آزمایش کنند. با این حال، این موفقیت نهایی Tu-144 بود.

سپس پس از یک حادثه دیگر، Tu-144 از خدمات مسافربری خارج شد. این هواپیما برای مدتی به عنوان یک هواپیمای باری مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال 1983 به طور کامل از بین رفت. شوروی بعداً از آن به عنوان سکوی آموزشی برای فضاپیمای بوران استفاده کرد.

از تبلیغات شوروی گرفته تا آزمایشگاه ناسا

(عکس) کنکورد شوروی;  چگونه هواپیمای مافوق صوت توپولف Tu-144 به آزمایشگاه ناسا تبدیل شد؟

اگر ناسا نبود، این می توانست پایانی برای Tu-144 باشد. در سال 1993، اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و روسیه هواپیمای Tu-144 را که در انبار بود به ارث برد. اقتصاد روسیه از یک اقتصاد برنامه ریزی شده دولتی به اقتصاد بازار در حال حرکت بود و اصلاً خوب عمل نمی کرد. فدراسیون روسیه به شدت به پول نقد نیاز داشت.

روابط روسیه و آمریکا در آن زمان بسیار خوب بود. در اوایل دهه 1990، ناسا در حال کار بر روی برنامه ای به نام برنامه تحقیقاتی با سرعت بالا (HSR) بود که قرار بود نسل بعدی (یا دوم) هواپیماهای حمل و نقل مافوق صوت را توسعه دهد.

(عکس) کنکورد شوروی;  چگونه هواپیمای مافوق صوت توپولف Tu-144 به آزمایشگاه ناسا تبدیل شد؟

ناسا به هواپیماهای مافوق صوت به عنوان سکوهای آزمایشی نیاز داشت و از آنجایی که لاکهید و بوئینگ برنامه های خود را لغو کرده بودند، این بدان معنا بود که کنکورد و Tu-144 تنها جت های مافوق صوت موجود بودند. در آن زمان، کنکورد با بریتیش ایرویز و ایرفرانس در خدمت بود.

با این حال، هیچ یک هواپیمای اضافی برای قرض دادن به ناسا نداشت (اوایل دهه 1990 دوران اوج کنکورد بود). تحقیقات ناسا مستلزم نصب تجهیزات و حسگرها بر روی هواپیما بود و نه بریتیش ایرویز و نه ایرفرانس به احتمال زیاد اجازه چنین کاری را بر روی هواپیمای ارزشمند کنکورد خود نمی دادند، به این معنی که Tu-144 روسی تنها گزینه موجود در اختیار ناسا بود. .

آزمایشگاه پرواز مافوق صوت ناسا Tu-144

Tu-144 اجاره شده توسط ناسا در شرایط تقریبا بکر بود. این هواپیما در سال 1990 بازنشسته شد و تنها 83 ساعت پرواز کرد. با این حال، ناسا بسیاری از قسمت های هواپیما را بازسازی کرد.

(عکس) کنکورد شوروی;  چگونه هواپیمای مافوق صوت توپولف Tu-144 به آزمایشگاه ناسا تبدیل شد؟

ناسا با دفتر طراحی توپولف برای اجرای اصلاحات مختلف همکاری کرد تا امکان استفاده از هواپیما برای آزمایش‌ها و ارتقای مورد نیاز برای قابل اعتمادتر کردن آن فراهم شود. ناسا موتورهای توپولف را با موتورهای مدرن و قابل اعتماد جایگزین کرد.

یکی از مشکلات لجستیکی این بود که هواپیما در روسیه بود. این بدان معناست که دانشمندان آمریکایی برای رسیدن به آن باید 19200 کیلومتر رفت و برگشت انجام می دادند.

استفاده از Tu-144LL برای آزمایش های پروازی به محققان آمریکایی اجازه داد تا داده های کامل پرواز هواپیمای مافوق صوت را با نتایج مدل های موجود در تونل های باد، فناوری های رایانه ای و سایر آزمایش های پروازی مقایسه کنند. به گفته ناسا، این آزمایش های پروازی داده های محیطی منحصربفرد آیرودینامیکی، ساختاری، صوتی و عملیاتی را برای هواپیماهای مسافربری مافوق صوت ارائه کردند.

چالش بزرگ دیگری که ناسا با آن روبرو بود، یافتن یک خلبان واجد شرایط برای پرواز با سکوی آزمایشی جدید Tu-144 بود. یکی از مشکلات این بود که خلبانانی که مجوز پرواز را دریافت کرده بودند هنوز برای توپولف کار می کردند و به دلیل مسائل اداری فنی از نظر قانونی اجازه ارسال داده از روسیه به ناسا را ​​نداشتند.

در نهایت، ناسا یک خلبان آمریکایی به نام راب ریورز را برای پرواز با هواپیمای Tu-144 آموزش داد.

در مجموع، در طول سه سال، ناسا 27 پرواز تحقیقاتی را با استفاده از Tu-144LL انجام داد و هیچ مشکل اساسی رخ نداد. ناسا آزمایش Tu-144LL برای برنامه HSR را موفقیت آمیز ارزیابی کرد. پروازهای ارزیابی اولین بار در اواخر سال 1998 انجام شد و این برنامه در بهار 1999 به پایان رسید. اما این پایان برای Tu-144 بود و پس از آزمایشات ناسا دیگر پرواز نکرد.

هواپیمای مسافربری مافوق صوت آینده

(عکس) کنکورد شوروی;  چگونه هواپیمای مافوق صوت توپولف Tu-144 به آزمایشگاه ناسا تبدیل شد؟

برنامه HSR در سال 1999 لغو شد و با بازنشستگی کنکورد، دوران سفرهای مافوق صوت به پایان رسید – یا حداقل متوقف شد. جستجو برای حمل و نقل سربار عملی و تجاری کارآمد ادامه دارد.

(عکس) کنکورد شوروی;  چگونه هواپیمای مافوق صوت توپولف Tu-144 به آزمایشگاه ناسا تبدیل شد؟

معروف ترین آنها پروژه اورتور بوم است که قرار است در سال های آینده با 130 سفارش و پیش سفارش از خطوط هوایی سراسر جهان وارد خدمت شود. ناسا همچنین در حال ادامه تحقیقات در مورد هواپیماهای مسافربری مافوق صوت با هواپیمای آزمایشی مافوق صوت بی صدا X-59 است.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *