مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

قاتل ناصرالدین‌شاه در ایستگاه آتش‌نشانی حسن‌آباد

۱ دقیقه خوانده شده
قاتل ناصرالدین‌شاه در ایستگاه آتش‌نشانی حسن‌آباد

تبلیغات بنری


گورستان حسن آباد یکی از گورستان های قدیمی تهران بود. محل دفن تهرانی ها قبل از دوره رضاشاه. اکثر اجساد این قبرستان متعلق به کشته شدگان طاعون تهران در سال 1271 و نیز برخی از شهدای مشروطه است.

به گزارش همشهری آنلاین، محوطه ساختمان و آتش سوزی بر روی این گورستان گسترش یافت. قبرستانی که حمام آن به «حمام جنی» معروف بود. حمام مذکور به همراه زمین متروکه و بقایای آرامگاه در سال 1311 به «آتش نشانی تهران» تبدیل شد. از افراد مشهور مدفون در آرامگاه حسن آباد می توان به «میرزا رضا کرمانی» قاتل ناصرالدین شاه و «میرزا محمد» اشاره کرد. رضا کلهر، خوشنویس معروف قاجار که بر اثر بیماری وبا درگذشت. مادر رضاخان نیز در این قبرستان به خاک سپرده شد.

قاتل ناصرالدین‌شاه در ایستگاه آتش‌نشانی حسن‌آباد

مشهورترین شخصیت دوران قاجار که در این گورستان مدفون شده است، جنگاور اکبر خراسانی است که در سال 1348 با تعریض خیابان، سنگ قبرش پیدا شد. پرونده گورستان حسن آباد نیز به یک رویداد غم انگیز مرتبط است. هنگامی که میرزا کوتاج خان جانی در کوه های تلاش در معرض طوفان و کولاک قرار گرفت و بر اثر سرما درگذشت، سر بریده او را به تهران آوردند و در قبرستان حسن آباد دفن کردند، اما پس از مدتی به رشت بازگردانده شد.

ناصرالدین شاه در ایستگاه آتش نشانی حسن آباد جنگید

سرانجام در سال 1317 قبرستان را تخریب کردند و به جای آن ساختمان آتش نشانی ساختند. جالب است بدانید که بیش از دو دهه پیش 20 کیلوگرم استخوان و جمجمه از قبرستان سابق بیرون آمد.

ناصرالدین شاه در ایستگاه آتش نشانی حسن آباد جنگید

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *