مالکیت بوگاتی در گذر زمان
۱ دقیقه خوانده شدهبوگاتی در طول سال ها چندین بار مالکیت خود را تغییر داده است. بوگاتی به دلیل تولید خودروهای اسپرت باکیفیت در دنیا مشهور است.
به گزارش روزیاتو، خودروهای این شرکت استانداردهای جدیدی را از نظر سرعت و عملکرد برای دنیا رقم زدند.
بوگاتی در سال 2019 با تولید خودرویی برای اولین بار در تاریخ بشر توانست به سرعت بیش از 300 مایل در ساعت دست یابد. چیزی که قبلا غیرممکن به نظر می رسید.
البته دستیابی به چنین دستاوردهایی تصادفی نبود و پشت سر آنها مدیران و مهندسانی بودند که توانستند بوگاتی را به این جایگاه برسانند. حتما در مورد تاریخچه این شرکت و مالک بوگاتی کنجکاو هستید.
چه کسی بوگاتی دارد؟
در حال حاضر، بوگاتی متعلق به گروهی به نام بوگاتی ریمارک است. این شرکت یک سرمایه گذاری مشترک بین Rimac Group و Porsche AG است. طبق قرارداد سرمایه گذاری مشترک، پورشه مالک 45 درصد سهام بوگاتی و گروه ریماک 55 درصد از سهام را در اختیار دارد. البته باید بدانید که پورشه نیز سهامدار گروه رمارک است و 24 درصد از سهام این گروه متعلق به پورشه است. با این محاسبه می توان گفت که پورشه سهام بزرگی در بوگاتی دارد.
خودروهای بوگاتی کجا تولید می شوند؟
خودروهای بوگاتی از سال 1998، زمانی که فولکس واگن بزرگترین سهامدار بوگاتی بود، در مولشیم فرانسه تولید شد. کارخانه جدید بوگاتی در فرانسه در سال 2005 تکمیل و افتتاح شد و از آن زمان بسیاری از خودروهای این شرکت در آنجا تولید می شوند. جالب است بدانید که خودروهای بوگاتی همگی دست ساز هستند و خط تولیدی که در اکثر خودروسازان وجود دارد در این کارخانه یافت نمی شود. البته این طبیعی است زیرا سالانه تنها چند خودروی بوگاتی تولید می شود.
نگاهی به تاریخچه بوگاتی
بوگاتی چندین دهه است که خودروهای لوکس بسیار خوبی تولید می کند. بوگاتی دوره پرحادثه ای را پشت سر گذاشت تا اینکه در سال 2021 مالکیت آن به گروه Remarque خواهد رسید. اولین بار در سال 1909 بود که اتوره بوگاتی این شرکت را در فرانسه امروزی تأسیس کرد. بوگاتی با تولید خودروهای مسابقه ای به سرعت در دنیای خودرو به شهرت رسید. بوگاتی همچنین در سال های جنگ جهانی به صنعت هوانوردی علاقه داشت و این شرکت در طول جنگ جهانی اول موتورهای هواپیماهای زیادی تولید کرد.
نقطه عطفی که بوگاتی را تغییر داد، مرگ پسر رئیس این شرکت، ژان بوگاتی بود. در آگوست 1939 هنگام آزمایش نمونه اولیه بوگاتی 57، پسر رئیس این شرکت در این آزمایش جان باخت. با مرگ پسر رئیس شرکت، افول بوگاتی آغاز شد و این شرکت در سال 1947 با مشکلات مالی شدیدی مواجه شد که در نهایت منجر به تعطیلی کارخانه در سال 1952 شد.
بوگاتی در عصر مدرن
در سال 1963، بوگاتی به یک تامین کننده قطعات هواپیما فروخته شد. سال هاست که بوگاتی در زمینه قطعات یدکی هواپیما فعال است. تا سال 1977، یک گروه فرانسوی شرکت را پس گرفت. یک دهه بعد، برند بوگاتی توسط یک تاجر ایتالیایی به نام رومانو آرتیولی خریداری شد و بوگاتی به چیزی تبدیل شد که امروز می بینید.
بوگاتی EB 110 اولین خودرویی بود که تحت مدیریت آرتیولی تولید شد. بوگاتی EB 110 553 اسب بخار قدرت داشت و می توانست در 3.26 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو 351 کیلومتر بر ساعت بود.
با مدیریت جدید Artilli (مالک بوگاتی) این شرکت توانست پیشرفت چشمگیری داشته باشد. خودروی EB 110 توانست در بازارهای بزرگ ظاهر شود و این همان چیزی است که باعث شد مالک بوگاتی بتواند خودروهای لوتوس را خریداری کند. اما از زمان های قدیم گفته شده است که بزرگترین دشمن یک فرد موفق، جاه طلبی بیش از حد است. در آن سال ها کشورهای آمریکایی با بحران های شدید اقتصادی مواجه بودند و رکود شدیدی بر بازار خودروهای لوکس حاکم بود. قیمت بالای بوگاتی EB 110 که در آن زمان حدود 500 هزار دلار بود، باعث شد تا فروش این شرکت دوباره کاهش یابد و در سال 95 دوباره تعطیل شود.
بوگاتی توسط مالکان جدید خریداری شد
پس از بسته شدن مجدد شرکت، مالک بوگاتی مجبور شد شرکت خود را به فولکس واگن بفروشد. این معامله 50 میلیون دلاری باعث شد بوگاتی دوباره راه اندازی شود. جالب است بدانید در آن سال شرکت آلمانی BMW نیز قصد خرید بوگاتی را داشت که در نهایت فولکس واگن توانست بوگاتی را خریداری کند.
حرف آخر
بوگاتی از بدو پیدایش در اختیار افراد مختلفی بوده است. اگرچه این شرکت چندین بار ورشکست شد، اما هرگز استانداردهای تعیین شده را رها نکرد و همیشه خودروهای باکیفیت روانه بازار کرد. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید بوده باشد.