مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

مسعود پزشکیان از کجا اقتصاد باید شروع کند؟

۱ دقیقه خوانده شده
مسعود پزشکیان از کجا اقتصاد باید شروع کند؟

تبلیغات بنری


بعدی- مهدی بازوکی کارشناس اقتصادی می گوید: اگر آقای مزاکیان مانند ایران با حضور تکنوکرات ها بانک مرکزی مستقلی تشکیل دهند و استقلال بانک مرکزی به رسمیت شناخته شود، شاهد تحولات جدی خواهیم بود. بانک مرکزی مسئول نظم و انضباط و ارزش پول است. من فکر می‌کنم اگر در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تکنوکرات‌هایی داشتیم، شرایط کاملاً متفاوت بود.

بانک مرکزی نباید خزانه دار دولت باشد

مسعود پزشکیان از کجا اقتصاد باید شروع کند؟مهدی بازوکی در گفتگو با همه در یک گفت: وی ادامه داد: اگر آقای پزشکییان می خواهد در عرصه اقتصاد موفق باشد باید نظم را به اقتصاد ایران بازگرداند، این انضباط اقتصادی شامل انضباط پولی ثابت در بانک مرکزی است، بنابراین در این مرحله برای بانک مرکزی بسیار مهم است. همچنین انضباط مالی در کابینه آقای پزشکیان باید از هزینه های غیرضروری توسط دولت که مسئول این بخش از برنامه است، جلوگیری کند رهبری رئیس سازمان برنامه تا در کار بانک مرکزی دخالت نکند. بانک مرکزی نباید خزانه دار دولت باشد از طرفی رئیس سازمان برنامه بیش از هر چیز باید دید توسعه محور داشته باشد و درک درستی از توسعه داشته باشد.زیرا سازماندهی برنامه توسعه اقتصاد کشور را بر عهده دارد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه مهندس اقتصاد کشور است که یکی از اولین دلایلی که باعث کاهش نرخ تورم در دولت آقای روحانی شد، کاهش شدید انتظارات تورمی در سال های 92 تا 95 و 96 است. و با توجه به برنامه جامع اقدام مشترک و پتانسیل اقتصادی مثبت شد، پس از آن شاهد تغییر بودیم، اما متاسفانه برخی از افراد در وزارت اقتصاد کاهش نرخ تورم را نتیجه تلاش آنها می دانند، در حالی که اگر بخواهیم از کاهش نرخ تورم در دولت اول روحانی صحبت کنیم تا 50 درصد آن مربوط به کاهش نرخ تورم بوده است. کاهش انتظارات تورمی اینجا همان جایی است که افراطیون آتش زدند. نکته دوم سیاست های بانک مرکزی است. یعنی سیاست های خردمندانه بانک مرکزی مانع از رشد نقدینگی شد. اگر به نرخ رشد نقدینگی در دولت اول روحانی تا سال 1395 نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که حدود 23 درصد است.

ما به یک بانک مرکزی مستقل با قدرت های تکنوکراتیک نیاز داریم

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: وزارت اقتصاد و دارایی نیز متولی مالیات، گمرک و … است. سسرمایه گذاری خارجی نقش مهمی در این امر داشت. بنابراین اگر پزشک بخواهد مشکلات ذکر شده را کاهش دهد باید فردی علمی با تجربه لازم را انتخاب کند. صرفاً انتخاب فردی با دانش کافی نخواهد بود و احتمالاً شما را به جایی نمی رساند، اما آنچه از همه مهمتر است تجربه است. یک عنصر تکنوکراتیک باید انتخاب شود که نظام مالی کشور را هم بشناسد. اگر همه این موارد را در نظر بگیرید، شکی نیست که بانک مرکزی به سمت یکسان سازی نرخ ارز حرکت می کند. ما در دولت آقای خاتمی هم تجربه مشابهی داشتیم که مرحوم دکتر نوربخش تلاش کردند نرخ ارز را یکسان کنند و این اتفاق در برنامه سوم توسعه که موفق ترین برنامه عمرانی تاریخ بعد از انقلاب بود، افتاد. ما تجربه داریم که ارز بازار کمتر از نرخ بانک مرکزی قیمت گذاری شد. در واقع یکی از مهم ترین بخش های برنامه سوم توسعه یکسان سازی نرخ ارز بود که همین اتفاق هم افتاد. قرار بود در دولت آقای روحانی هم همین اتفاق را ببینیم، اما بعداً به دلیل بی انضباطی مالی که پیش آمد و رشد هزینه های دولت، بین ارز بانک مرکزی و ارز بازار تفاوت ایجاد شد.

وی افزود: بنابراین فکر می کنم اگر آقای پزشکیان با تکنوکرات هایی که در ایران داریم یک بانک مرکزی مستقل تشکیل دهند و استقلال بانک مرکزی به رسمیت شناخته شود، شاهد تحولات جدی خواهیم بود. بانک مرکزی مسئول نظم و انضباط و ارزش پول است. من فکر می کنم اگر در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تکنوکرات داشتیم شرایط کاملا متفاوت بود. در حوزه رانت ارزی و بازار سیاه، انتظار می رود آقای پزشکیان افرادی را که کوچکترین تخلفی در سابقه خود دارند یا در دولت خود درگیر رانت هستند، به کار نگیرد. اگر پزشک این موضوع را نادیده بگیرد می تواند به پاشنه آشیل او تبدیل شود و از این زاویه ضربه محکمی به او وارد شود. کسانی که در این شرایط سخت اقتصادی به آقای مازیکیان رای دادند، از ایشان انتظار پاکی و توسعه اقتصادی شفاف دارند. موضوع نرخ ارز جز از طریق سامانه مذکور قابل حل نیست.»

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *