مسیر سخت دولت چهاردهم در مبارزه با پولشویی
۱ دقیقه خوانده شدهبعدی-زمان زیادی تا جمعه 17 تیر نمانده بود و به همین دلیل تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری به سرعت از رادیو و تلویزیون آغاز شد. بخش مهمی از صحبت های کاندیداها بحث اقتصاد است.
به گزارش فردا با توجه به تحریم ها، فشارهای اقتصادی، وضعیت معیشتی مردم و مسائل مربوط به بورس و ارز، یکی از خواسته های مهم مردم از کاندیدای ریاست جمهوری توجه به این مسائل است.
از روز ثبت نام در انتخابات تاکنون برخی از نامزدها از حل مشکلات معیشتی مردم و البته مبارزه با مفاسد اقتصادی صحبت کرده اند. مسعود پزشکیان کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه اختصاصی مطبوعاتی گفت: چرا ما در اروپا مرز نداریم؟ زیرا هیچ کس نمی تواند از مالیات فرار کند. اگر داده ها شفاف شوند، فساد کاهش می یابد. حداقل باید FATF را در داخل کشور اجرا کنیم، قانون هم دارد.»
در ماه های منتهی به سقوط بالگرد، پرونده های مفاسد اقتصادی از جمله پرونده شای دباش در کانون توجه قرار گرفت و در نتیجه یک سوال مهم برای نامزدها این است که چگونه با فساد و پولشویی مبارزه خواهند کرد و چرا؟ دولت های قبلی در این مسیر کاملاً موفق بوده اند؟ کامران نادری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق در گفتگو با همه در یک او به این سوالات پاسخ داد:
تا زمانی که به سیستم بین المللی متصل نیستیم، مبارزه با پولشویی عملی نیست
کامران ندری به همه در یک گفت: ما قانون مبارزه با پولشویی داریم و بررسی ماهیت و عملکرد واحدهای اطلاعات مالی وزارت اقتصاد که مرکز مدیریت رویه ها و هماهنگی های بین نهادی برای جلوگیری از پولشویی است نیز شکل گرفته است. در واقع ما چارچوب هایی داریم که از دنیای غرب گرفته ایم و این امری اجتناب ناپذیر است، افرادی که دست به فعالیت های غیرقانونی می زنند، سعی می کنند منابع مالی را که از طریق این فعالیت ها به دست می آورند به سیستم مالی و به ویژه بانک ها معرفی کنند. باید در این زمینه بسیار هوشیار بوده و به هر نوع پولی که به شبکه بانکی وارد می شود مشکوک باشند و اگر احساس کردند که «مقدار هنگفت و بی سابقه ای به حساب شخصی وارد شده است، مراقب باشند و از مردم دوری کنند. حسابهایشان بهطور غیرعادی شارژ میشود، باید اسنادی را بخواهند و ببینند این حسابها چگونه شارژ شده و پولها چگونه منتقل شده است.»
وی افزود: برای هر اقتصادی ضروری است که اگر نمیخواهد بستری برای فعالیتهای مجرمانه در حوزه نقل و انتقال پول فراهم کند، باید این ملاحظات را ایجاد کند، اما اینطور است دقت انجام شده در کشورهای توسعه یافته هنوز در ایران اجرا نشده است و علیرغم اینکه برخی کارها و پیگیری ها نیز توسط بانک مرکزی و واحد اطلاعات مالی مستقر در وزارتخانه انجام می شود و اقتصاد نیز داده ها را بررسی می کند، اما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن کشورمان به حساسیتهایی که در کشورهای توسعهیافته در داخل کشور در این زمینهها وجود دارد، باقی مانده است، به نظر میرسد ممنوعیتی وجود ندارد، اما در مورد بانکهای خارجی، سیستم ما هنوز الزامات اعمال شده توسط بانکهای خارجی را نپذیرفته است. FATF و به همین دلیل ما در لیست سیاه FATF قرار داریم و اگر مبادله محور باشد، نظارت بسیار دقیقی توسط سیستم مالی بین المللی خواهد داشت.
این استاد دانشگاه ادامه داد: جدیتی که در سایر کشورها در خصوص نقل و انتقالات مالی انجام می شود در ایران وجود ندارد و ما احساس نمی کنیم که اگر تراکنش مشکوکی انجام شود، شبکه بانکی ما به سرعت آن را کشف کند. ضمن اینکه قانون مبارزه با پولشویی داریم. به هر حال شعار مبارزه با فساد و پولشویی به طور کلی درست است اما آنچه مهم است این است که چگونه این شعار محقق می شود. تا زمانی که با سیستم مالی بین المللی درگیر نباشیم، نحوه کشف جرایم را نمی آموزیم. آنها در این زمینه پیشرو هستند، تجربه عملی دارند و دائما در حال کار هستند. تعامل نیز برای یادگیری ضروری است. وقتی ارتباط ما با دنیا قطع شود، هیچ پیشرفتی در این زمینه ها در کشورمان حاصل نمی شود و فقط به برخی اطلاعاتی که از اینترنت جستجو و ترجمه می کنیم و سپس تبدیل به کلیت می کنیم، اکتفا می کنیم. پس از این پرونده هیچ اقدام مؤثری انجام نخواهد شد.»
fararu به نقل از همه در یک