مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

مشکل ما مصرف بالای بنزین است یا خودرو‌های بی کیفیت داخلی؟

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


بعدی- این روزها موضوع بنزین، مصرف و قیمت آن به یک دغدغه جدی در سطح دولت و افکار عمومی تبدیل شده است. این موضوع در بیانیه‌های نهادهای مختلف تصمیم‌گیری در کشور به طور ملموس برجسته شد. سید سلیمان ذاکر، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر نیز اخیرا گفته است: «اگر دولت اقدام به افزایش قیمت بنزین کند، نمی‌تواند قیمت مواد دیگر را کنترل کند». از آنجایی که می دانیم وضعیت معیشتی مردم خوب نیست، افزایش قیمت ها آزاردهنده است و سایر محصولات و خدمات بلافاصله گران می شوند، به شدت با افزایش قیمت بنزین در مجلس مخالفیم.

به گزارش فردا محمدجعفر قیمبانا، معاون اجرایی رئیس جمهور در آخرین اظهارات خود به لزوم تغییر قیمت ها اشاره کرد و گفت: قیمت بنزین ارزان تر از قیمت آب شرب است وارداتی به ارزش 4 میلیارد دلار، آن را به قیمت گران می خریم و به قیمت ارزان می فروشیم، این یارانه که سالانه برای بنزین پرداخت می شود، صرف کسانی می شود که بیشترین مصرف بنزین را در افغانستان 90 سنت (حدود 60 سنت) دارند. تومان)، در حالی که در ایران 1500 است تومانی منجر به قاچاق بنزین می شود و ادامه این مسیر منطقی نیست مصرف 150 میلیون لیتری بنزین با این یارانه کلان ادامه پیدا کند.

در این شرایط سوالاتی درباره وضعیت بنزین در کشور و سناریوهای احتمالی در این زمینه وجود دارد. مسعود دانشمند، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با همه در یک او به این سوالات پاسخ داد:

کارخانه های خودروسازی این کشور خودروهای بسیار پر مصرفی را به مردم عرضه می کنند

مشکل ما مصرف بالای بنزین است یا کیفیت پایین خودروهای داخلی؟مسعود دانشمند به همه در یک گفت: وی افزود: آنچه این روزها گفته می شود این است که افزایش قیمت بنزین و کاهش مصرف بنزین این سوال را ایجاد می کند که ما الان چقدر مصرف می کنیم؟ در حال حاضر حدود 120 میلیون لیتر در روز مصرف می کنیم. این 120 میلیون لیتر کجا مصرف می شود؟ بیش از 25 میلیون خودرو داریم که اگر این خودروها 3 لیتر در روز مصرف کنند، مصرف به 75 میلیون لیتر می رسد. حدود 12 میلیون موتورسیکلت هم داریم که اگر حداقل 2 لیتر بنزین در روز مصرف می کردند به 24 میلیون لیتر در روز می رسید. این خلاصه می شود؛ 99 میلیون لیتر بنابراین به 120 میلیون لیتر، حدود 20 میلیون لیتر دیگر اعم از تاکسی و امثال آن و قاچاق بنزین است. اگر با همین فرمول های دولتی به موضوع بنزین نگاه کنیم، اگر به هر ایرانی روزی نیم لیتر بنزین می دادند، 40 میلیون لیتر می شد. همچنین به خودروها کوپن 30 لیتری داده می شود که روزانه 25 میلیون لیتر است. حجم موتورسیکلت ها 24 میلیون لیتر و مجموع آنها 89 میلیون لیتر است. بنابراین روزانه فقط 10 میلیون لیتر بنزین کمتر صرفه جویی می کنیم که احتمالاً زیر پوشش قیمت بنزین قرار می گیرد. بنابراین در حجم مصرف اتفاق خاصی نمی افتد و فقط دولت پول بیشتری دریافت می کند.»

وی افزود: نقطه ضعف این معادله این است که کارخانجات خودروسازی هر روز خودرو تولید می کنند و با مصرف حدود 14 لیتر در 100 کیلومتر کار می کنند و مصرف آن بسیار بالاست. بنابراین، نابرابری فعلی ما ظرف یک سال حداقل دو برابر خواهد شد. بنابراین، این راه حل ما نیست. راه حل ما این است که مناطق مصرف را کاهش دهیم، یعنی خودروهایی را که حدود 14 تا 15 لیتر در کیلومتر مصرف می کنند محدود کنیم و به سمت خودروهایی حرکت کنیم که ترکیبی از الکتریکی و هیبریدی هستند. باید به خودروساز داخلی اطمینان دهیم که برای خودرویی که بیش از 7 لیتر بنزین مصرف می کند، مجوز تولید صادر نمی کنیم. در واقع همه را به سمت کاهش مصرف سوق دهیم. اگر این خودروهای بومی هیبریدی شوند مصرف آنها به حدود 4 تا 5 لیتر در 100 کیلومتر می رسد. این به معنای کاهش 10 لیتری در هر خودرو است. اگر هر یک از خودروهای ما به کاهش مصرف نیم لیتری در روز می رسید، حدود 12 میلیون لیتر در روز کاهش مصرف داشت. بنابراین راه حل اصلی حرکت به سمت خودروهای هیبریدی خواهد بود. اما مشکلی که ما در کشورمان خودروهای برقی تولید نمی کنیم این است که همچنان از عدم تعادل برق رنج می بریم و با بدتر شدن این وضعیت با افزایش عدم تعادل در برق مواجه خواهیم شد.

اراده ای برای حل مشکل خودروهای بی کیفیت وجود ندارد

این فعال اقتصادی در ادامه گفت: دادن کوپن به مردم برای بنزین سوپر نوعی سروصدا است به گونه ای که اصل ماجرا نادیده گرفته می شود و از بین می رود. واقعیت این است که مصرف بنزین ما نسبت به تعداد خودروهایی که داریم بسیار زیاد است. به جای اینکه مردم را به اشتراک چندین مدل بنزینی و برنامه دو برابر شدن قیمت ها وادار کنید، بهتر است به سمت خودروهای هیبریدی بروید. هر چقدر خودروهای پرمصرف را کنار بگذاریم و خودروهای هیبریدی را جایگزین آن کنیم، در حوزه مصرف هم سود کرده ایم. نمی دانم چرا در این نوع کارها مقاومت می کنند و از این موقعیت سوء استفاده می کنند. اما متاسفانه مافیای خودرو در کشور ما می خواهد از وضعیت خودروهای پرمصرف و آلاینده بهره مند شود و علاقه ای به تغییر وضعیت ندارد. این حرف هایی که شما می گویید مضر است را نمی توان جدی گرفت. اتفاقاً وضعیت خوبی دارند. اگر تعرفه خودروهای هیبریدی کاهش یابد و مردم بتوانند خودروهای باکیفیت بخرند، واضح است که پراید نخواهند خرید.

وی افزود: حتی خودروهای کره ای، ژاپنی و آلمانی کارکرده نیز شایسته این خودروهای جدید هستند، اما با کیفیت پایینبرای اینکه بتوانیم در داخل کشور خودروهای باکیفیت تولید کنیم باید با شرکت های معتبر خارجی قرارداد ببندیم تا خودروهای باکیفیت برای ما تولید کنند. ما به بن بست رسیده ایم. چرا ایران خودرو و سایپا خط تولید خود را از بنزینی به هیبریدی تغییر نمی دهند؟ چرا هیچ فشاری برای این دو شرکت وجود ندارد؟ باور کنید این کار سختی نیست، اما اراده ای برای انجام آن وجود ندارد. ما سالانه یک میلیون خودرو تولید می کنیم که تقریباً به طور کامل در بازار داخلی استفاده می شود. این خودروها بنزین نامرغوب و بیش از حد مصرف می کنند و در نتیجه ناهماهنگی سوخت ایجاد می شود. نارضایتی ها را باید با بهبود مصرف از جمله کیفیت خودروها اصلاح کرد.

تبلیغات بنری

منبع : پایگاه خبری fararu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یورنایستاتوژالتینوتیلاسارینرابوهورنازبهارینهمه در یکیورنایستاتوژالتینوتیلاسارینرابوهورنازبهارینهمه در یکیورنایورنایستایستاتوژالتوژالتینوتینوتیلاتیلاسارینسارینرابورابوهورنازهورنازبهارینبهارینهمه در یکهمه در یکیورنایورنایستایستاتوژالتوژالتینوتینوتیلاتیلاسارینسارینرابورابوهورنازهورنازبهارینبهارینهمه در یکهمه در یکیورنایورنایستایستاتوژالتوژالتینوتینوتیلاتیلاسارینسارینرابورابوهورنازهورنازبهارینبهارینهمه در یکهمه در یکیورنایورنایستایستاتوژالتوژالتینوتینوتیلاتیلاسارینسارینرابورابوهورنازهورنازبهارینبهارینهمه در یکهمه در یکهمه در یکیورنایورنایستایستاتوژالتوژالتینوتینوتیلاتیلاسارینسارینرابورابوهورنازهورنازبهارینبهارینهمه در یکهمه در یکیورنایورنایستایستاتوژالتوژالتینوتینوتیلاتیلاسارینسارینرابورابوهورنازهورنازبهارینبهارینهمه در یکهمه در یکیورنایورنایستایستاتوژالتوژالتینوتینوتیلاتیلاسارینسارینرابورابوهورنازهورنازبهارینبهارینهمه در یکهمه در یکیورنایورنایستایستاتوژالتوژالتینوتینوتیلاتیلاسارینسارینرابورابوهورنازهورنازبهارینبهارینهمه در یکهمه در یکیورنایورنایستایستاتوژالتوژالتینوتینوتیلاتیلاسارینسارینرابورابوهورنازهورنازبهارینبهارینهمه در یکهمه در یک