مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

مصائب پیچیده و روزنه‌های امید دولت چهاردهم

۱ دقیقه خوانده شده
مصائب پیچیده و روزنه‌های امید دولت چهاردهم

تبلیغات بنری


مصائب پیچیده و روزنه‌های امید دولت چهاردهمبعدی- دکتر وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی; دولت چهاردهم در شرایطی آغاز به کار می کند که با چالش های خارق العاده فراوان و مسائل داخلی و بین المللی مواجه است. در چند ماه آینده یعنی در نوامبر 2024 (آبان سال جاری) انتخابات آمریکا برگزار می شود و شواهد حاکی از احتمال بالای پیروزی حزب جمهوری خواه و بازگشت ترامپ به قدرت است. احزاب راست و افراطی نیز در اروپا ظاهر شدند. این در حالی است که در اولین مناظره 90 دقیقه ای بایدن و ترامپ 5 بار موضوع ایران مطرح شد و ترامپ بار دیگر به بایدن حمله کرد و او را به کاهش تحریم های اقتصادی ایران و ضعف دولت آمریکا در قبال ایران متهم کرد.

در داخل کشور، آرایش سیاسی شورای اسلامی به گونه ای است که امکان عدم همکاری با دولت در برخی موضوعات کلیدی را فراهم می کند. بنابراین برخلاف دولت سیزدهم، دولت چهاردهم با شرایط پیچیده سیاسی داخلی و جهانی مواجه شد و جای تاسف است که دولت سیزدهم فرصت بی نظیری را برای حل تحریم های اقتصادی از دست داد و فرصت از دست رفت و دولت چهاردهم فرصت کمی برای حل مشکلات دارد. مشکل بازگشت تحریم های سازمان ملل لازم به ذکر است که قطعنامه 2231 که برای تصویب برنامه جامع اقدام مشترک صادر شده است، در 27 مهرماه 1394 به پایان می رسد و در صورت عدم حل موضوع، احتمال به اصطلاح «مکانیسم ماشه» وجود دارد. تغییر داد.

از سوی دیگر، علیرغم تبلیغات گسترده و فراخوان های بی سابقه شیوخ جناح های مختلف سیاسی، در انتخابات گذشته در دور اول و در دور دوم به دلیل تشدید فضای دوقطبی حدود 60 درصد به دست آمد. کشور. در کشور حدود 50 درصد کاندیداها در انتخابات شرکت نکردند و به نوعی در مقایسه با بی تفاوتی اعلام کردند که این موضوع نشانگر زوال سرمایه اجتماعی در کشور است و قطعا سرمایه اجتماعی یکی از الزامات است. برای پیشرفت و رشد اقتصادی که کشور در کنار سرمایه مادی و انسانی شاهد آن است، دلایل این کاهش نیازمند بررسی های عمیق است.

اگرچه برخی از دلایل کاهش سرمایه اجتماعی کاملاً مشهود است، اما می توان به مواردی مانند افزایش فساد، رانت خواری، عدم صداقت، عدم پاسخگویی به وعده های مدیران، عدم شایستگی، خویشاوندی و خویشاوندی اشاره کرد. بنابراین کاهش سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از سه موتور پیشرفت اقتصادی (در کنار سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی) قطعا کار دولت چهاردهم را با مشکل مواجه خواهد کرد.

چالش سوم انباشت عدم تعادل اقتصاد کلان است. حداقل، اقتصاد ایران با کمبود آب، تلفات زمین، صندوق های بازنشستگی، برق، گاز، بنزین، بانک ها و کسری حساب سرمایه (خروج سرمایه) مواجه است و مقابله با این مقدار کمبود کار بسیار دشواری خواهد بود. دولت چهاردهم این عدم تعادل های کلان اقتصادی عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران است و حل آنها نیازمند تصمیمات بسیار دشوار قیمتی و غیر قیمتی همراه با تامین منابع مالی حداقل 500 میلیارد دلاری در طول پنج سال برنامه هفتم است.

علیرغم سه چالش اصلی که در بالا به آن اشاره شد، یعنی موضوع تحریم‌های اقتصادی، آرایش جدید سیاسی داخلی و جهانی، کاهش سرمایه اجتماعی و عدم تعادل کلان اقتصادی، همچنان فرصت‌های امیدی برای دولت چهاردهم وجود دارد که در صورت عقلانیت حداکثری. و عقلانیت، فرصت مواجهه با چالش ها را خواهد داشت مهمترین فرصت پیش روی اقتصاد ایران کاهش بدهی داخلی و خارجی کشور است. در حال حاضر نسبت بدهی داخلی به تولید ناخالص داخلی حدود 25 درصد است و بدهی خارجی نیز بسیار ناچیز و کمتر از 8 میلیارد دلار است. بنابراین، ظرفیت بالقوه بدهی داخلی و خارجی فرصتی بی نظیر برای رسیدگی به چالش های فوق العاده فوق الذکر است.

فرصت دیگر جوانان تحصیلکرده و پنجره جمعیتی کشور است که با کمی بهبود فضای کلان اقتصادی می تواند نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی داشته باشد. فرصت بعدی منابع معدنی و انرژی و توانمندی های ژئواکونومیک کشور است که همچنان می تواند در معماری جدید اقتصاد و تجارت جهانی و منطقه ای نقش داشته باشد.

اولین شرط ایجاد تعادل بین چالش‌ها، فرصت‌ها و فرصت‌های امید، انتخاب شایسته‌ترین فرد در تشکیل دولت است. بدون دولت حرفه ای هیچ اقدامی برای حل مشکلات صورت نمی گیرد. به گفته یک کارشناس اقتصادی، مجاهدین باید در روزهای جمعه و شنبه سبدهای خود را از انتخابات کنار بزنند تا امکان انتخاب شایسته وجود داشته باشد. الزامات دیگری نیز وجود دارد که در آینده به آنها خواهم پرداخت.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *