مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

معمای یک میلیونی دولت سیزدهم!

۱ دقیقه خوانده شده
معمای یک میلیونی دولت سیزدهم!

تبلیغات بنری


بعدی- سید سلطان مرتضوی وزیر کار در دولت سیزدهم می گوید: دولت سیزدهم سالانه بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کرد و نرخ بیکاری به 7.7 درصد کاهش یافت. این اظهارات در شرایطی است که برخی تحلیلگران بازار کار از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه اشتغال و مراقبت های اجتماعی انتقاد کرده اند.

به گزارش فردا مرتضوی گفت: اشتغال زنان، بیمه کارگران و نوع دستمزد برای مشاغل سخت تنها بخشی از مطالباتی است که به آنها رسیدگی نشده است. در روزهای پایانی دولت سیزدهم، ارائه این آمار از سوی وزیر کار با سوالاتی از جمله اینکه چرا بین آمار ارائه شده از سوی دولتمردان و آنچه مردم در بازار کار به ما می گویند و نرخ بیکاری و اشتغال مغایرت وجود دارد، همراه بود. در کشور ما به درستی محاسبه می شود؟ حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفتگو با همه در یک او به این سوالات پاسخ داد:

بی توجهی به کار زنان

معمای یک میلیونی دولت سیزدهم!حمید حاج اسماعیلی به همه در یک گفت: در مورد نرخ بیکاری و وضعیت اشتغال در کشور در گذشته و در دولت های گذشته انتقاداتی مطرح شده بود که زیرساخت های آماری در خصوص استخراج نرخ بیکاری مورد انتقاد قرار گرفت در دولت سیزدهم نیز باید آمارهای دولتی مربوط به اشتغال زایی را به دقت ارزیابی کرد چرا می گوییم نرخ بیکاری مبهم است زیرا تعداد جمعیت فعال کشورمان از گذشته به درستی محاسبه نشده است. دولت افرادی را که از نظر اقتصادی مشغول هستند و جویای کار هستند جزء جمعیت فعال می داند و در نتیجه اعداد و ارقام به دست آمده نادرست است در کشور با موسسات و ادارات تخصصی همپوشانی کامل ندارد.

وی افزود: نکته دیگر این است که برخلاف گذشته، زنان نه تنها بیشتر از جمعیت جویای کار را تشکیل می دهند، بلکه تحصیلکرده و متخصص تر نیز هستند. آنها مهارت دارند و با توجه به اینکه روندهای اجتماعی ما نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است، جمعیت فعال و شاغل باید بیشتر از گذشته زنان باشد. دلیلش این است که زنان بیشتر آگاه شده اند و سبک زندگی آنها تغییر کرده است، در حالی که سرپرست خانواده نمی تواند زن را به طور کامل از نظر مالی پوشش دهد پدیده های اجتماعی جدیدی که در حال افزایش است. همه اینها نشان می دهد که زنان ما نسبت به سال های گذشته دیگر زن سنتی نیستند و در عین حال از تحصیل و مهارت برخوردارند و به دلیل استقلال مالی دوست دارند مشارکت اجتماعی و اقتصادی داشته باشند. همه اینها در حالی است که جمعیت فعال زنان ما نسبت به گذشته تغییر محسوسی نداشته است و این خود بر نرخ بیکاری و اشتغال ما تأثیر داشته و زیانبار خواهد بود.

تعریف نادرست از بیکاری و اشتغال

این کارشناس کار ادامه داد: تعریف بیکاری و اشتغال در کشور ما نیز بر اساس تعاریفی است که سازمان بین المللی کار می گوید حتی کسانی که دو ساعت در هفته کار می کنند، در حالی که در ایران فرد نمی تواند کار کند بتواند با دو ساعت کار در هفته، حتی حقوق و دستمزدهای پرداختی در ایران نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین است و ایران در میان چند کشوری است که کمترین دستمزد را پرداخت می کند. استخدام بر اساس آنچه سازمان بین المللی کار می گوید، ما نمی توانیم به راحتی اگر یک نفر در هفته دو ساعت کار کند و حداقل درآمد داشته باشد، می توانیم بگوییم که در کنار اینها، افراد زیادی را داریم که شغلشان در نظر گرفته شده است ناقص بودن در شرایطی که اصلاً شغل ندارند، مشکل واقعی نبودن جمعیت فعال همراه با آمارهای نادرست و اشتغال ناقص، باعث سردرگمی جمعیت فعال واقعی در ایران شده است و به دلیل اینکه نرخ بیکاری و اشتغال کشور حاصل می شود. از جمعیت فعال، آنها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

وی افزود: اما آنچه دولت سیزدهم در زمینه اشتغال مطرح می کند، اساساً آماری است که از سازمان تامین اجتماعی استخراج می کند در ابتدای کار دولت سیزدهم طرح بیمه خانواده داشتیم که اجرا شد در اداره کل تامین اجتماعی هم طرح بیمه ای برای دانشجویان داشتیم که در دولت سیزدهم به طور فعال شکل گرفت و افرادی هم داشتیم که کار می کردند، اما از بیمه استفاده نمی کردند. آمارها بر اساس اظهارات مسئولان سازمان تامین اجتماعی، تقریباً یک میلیون نفر از بیمه شدگان دولتی را در سال 1401 ه. دانشجویان و این رویه در سال 1402 ادامه یافت.بنابراین بخشی از استخدامی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی تامین اجتماعی است، ناشی از همین آمار تامین اجتماعی است که در واقع شغل نیست.

این کارشناس اقتصادی افزود: با توجه به بحران ها و مشکلاتی که در چند سال گذشته در حوزه اجتماعی رخ داده است، بسیاری از جوانان، فارغ التحصیلان و زنان کشور به دلیل پیدا نکردن شغل مناسب در وضعیت ناامیدی قرار گرفته اند. در نتیجه، مهاجرت نیز افزایش یافته است، دولت این افراد را به دلیل بیکاری از جمعیت فعال کشور حذف کرده و در نتیجه نرخ بیکاری در کشور کاهش یافته و دولت 13 مورد اشتغال را ارائه نکرده است. طرح هایی که در شورای عالی اشتغال مستند و ساماندهی شد، همچنین فراموش نمی کنیم که اشتغال نیازمند سرمایه گذاری داخلی و خارجی است و می دانیم که نرخ جذب سرمایه های خارجی به کشور سال هاست که به دلیل تحریم ها و خود دولت منفی بوده است. به دلیل این مشکلات درگیر کسری بودجه بوده است و نتوانسته است بودجه های عمرانی را که بر نرخ اشتغال تاثیر می گذارد، بهبود بخشد فرصت های شغلی سالانه

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *