مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

میدان مغناطیسی خورشید در حال تغییر است!

۱ دقیقه خوانده شده
میدان مغناطیسی خورشید در حال تغییر است!

تبلیغات بنری


میدان مغناطیسی خورشید بسیار نزدیک به یک دوقطبی متشکل از قطب شمال و جنوب است که کاملاً شبیه میدان مغناطیسی زمین است. معکوس شدن میدان مغناطیسی خورشید به زودی رخ خواهد داد که اتفاق بسیار مهمی است. این پدیده نادر تقریباً هر 11 سال یک بار رخ می دهد که آخرین آن در سال 2013 است.

به گزارش ایسنا، فعالیت خورشیدی عمدتاً در یک چرخه 11 ساله انجام می شود که غالباً توسط میدان مغناطیسی خورشید هدایت می شود و در فراوانی و شدت لکه های خورشیدی ظاهر می شود که در سطح خورشید ظاهر می شود.

حداکثر توان خورشیدی

میدان مغناطیسی خورشید در حال تغییر است!

اوج فعالیت خورشیدی به نام “حداکثر خورشیدی” احتمالا بین اواخر سال 2024 و اوایل سال 2026 رخ می دهد. جدای از آن، چرخه دیگری به نام چرخه هال وجود دارد که حدود 22 سال طول می کشد و به گفته اخترفیزیکدان خورشیدی در طی آن، رایان فرنچ، میدان مغناطیسی خورشید معکوس می شود و سپس به حالت اولیه خود باز می گردد.

میدان مغناطیسی خورشید بسیار نزدیک به یک دوقطبی متشکل از یک قطب شمال و یک قطب جنوب است که کاملاً شبیه میدان مغناطیسی زمین است. با این حال، فرنچ می گوید که با حرکت به سمت حداکثر خورشیدی، میدان مغناطیسی خورشید بدون تمایز بین قطب شمال و جنوب پیچیده می شود. این معکوس شدن قطبیت احتمالاً یک جهت مغناطیسی شبیه به زمین ایجاد می کند. زمین اکنون دارای میدان مغناطیسی جنوبی در نیمکره شمالی است.

راز چرخش مغناطیسی ناشی از لکه های خورشیدی

میدان مغناطیسی خورشید در حال تغییر است!

بیشتر این لکه های خورشیدی که نواحی مغناطیسی پیچیده روی سطح خورشید هستند، در اثر معکوس شدن میدان مغناطیسی آن ایجاد می شوند. اکنون، در حالی که لکه‌های خورشیدی نزدیک‌تر به خط استوا به نظر می‌رسند، احتمالاً جهت‌گیری منطبق با میدان مغناطیسی باستانی دارند.

اما اینکه چه چیزی باعث چنین کودتای می شود یک راز باقی مانده است. فیل شرر، فیزیکدان خورشیدی در دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «این در کل چرخه خورشیدی درگیر است، و ما در تعجبیم که چیست. ما هنوز یک توصیف ریاضی کاملاً منسجم از آنچه در حال وقوع است نداریم، و تا زمانی که آن را مدل نکنیم، واقعاً نمی‌توانیم آن را درک کنیم و درک آن واقعاً دشوار است.

همچنین بستگی به این دارد که میدان مغناطیسی از کجا می آید. بیشتر عودها یک یا دو سال طول می کشد، اما گاهی اوقات ممکن است متفاوت باشند.

اثرات تغییر میدان مغناطیسی خورشید بر زمین و فضا

میدان مغناطیسی خورشید در حال تغییر است!

خورشید خود بسیار فعال است و شعله‌های خورشیدی قدرتمند و پرتاب‌های جرمی تاجی (CME) را شلیک کرده است که باعث ایجاد طوفان‌های ژئومغناطیسی قدرتمند در زمین شده و نمایش‌های شفق نادری تولید کرده است.

یکی از تأثیرات تغییر میدان مغناطیسی خورشید این است که می تواند از زمین در برابر پرتوهای کیهانی و ذرات پرانرژی زیراتمی که تقریباً با سرعت نور حرکت می کنند محافظت کند. آنها همچنین می توانند به فضاپیماها و فضانوردان در مدار زمین آسیب برسانند.

با تغییر میدان مغناطیسی خورشید، “لایه فعلی” کاملاً موجی می شود و بنابراین مانع بهتری در برابر پرتوهای کیهانی ایجاد می کند.

جریان صفحه یک جریان الکتریکی است که به جای پخش شدن در یک منطقه از فضا، محدود به یک سطح است.

انتظار می رود در روزهای آینده دانشمندان اطلاعاتی در مورد معکوس شدن میدان مغناطیسی خورشید به دست آورند. آنها همچنین خواهند دید که چقدر طول می کشد تا خورشید به پیکربندی دوقطبی خود بازگردد.

چند سال پیش، ناسا پیش بینی کرد که میدان مغناطیسی عظیم خورشید ممکن است در حال چرخش باشد.

تاد هوکسما، فیزیکدان خورشیدی در دانشگاه استنفورد می گوید: «به نظر می رسد که ما بیش از سه تا چهار ماه با چرخش کامل میدان مغناطیسی فاصله نداشته باشیم. این تغییر اثرات موجی در سراسر منظومه شمسی خواهد داشت.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *