مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

میکروپلاستیک‌ها با تنفس از بینی به مغز نفوذ می‌کنند

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


میکروپلاستیک ها همه جا هستند: در خاکی که غذای ما رشد می کند، در آبی که می نوشیم و در هوایی که تنفس می کنیم. میکروپلاستیک‌ها نیز به طور فزاینده‌ای در سراسر بدن انسان یافت می‌شوند، حتی در مغز انسان، که عضوی جدا شده در نظر گرفته می‌شود. تحقیقات جدید نشان می دهد که این میکروپلاستیک ها می توانند از بینی به مغز نفوذ کنند.

به گزارش دیجیاتو، اگرچه میکروپلاستیک‌ها در سراسر بدن انسان یافت می‌شوند، اما محققان مطمئن نیستند که چگونه وارد بدن ما می‌شوند. البته می‌توانیم احتمالات را در نظر بگیریم: میکروپلاستیک‌ها ممکن است هنگام خوردن و آشامیدن وارد بدن شوند یا هنگام نفس کشیدن به ریه‌های ما برسند یا از طریق پوست جذب شوند. اکنون محققان دانشگاه سائوپائولو در برزیل راه دیگری را برای نفوذ میکروپلاستیک ها کشف کرده اند: میکروپلاستیک ها می توانند به بینی ما برسند و وارد مغز شوند.

میکروپلاستیک ها از طریق بینی به مغز نفوذ می کنند

سالها تصور می شد که مغز انسان کاملاً از بقیه بدن جدا شده است. به عبارت دیگر سد خونی مغزی از ورود پاتوژن ها و مواد مضر به مغز جلوگیری می کند. اما اکنون می دانیم که شکستن سد خونی مغزی نیز امکان پذیر است. زیرا محققان ذرات کوچک پلاستیکی را در مغز انسان پیدا کردند.

تحقیقات جدید: میکروپلاستیک ها می توانند با تنفس از طریق بینی وارد مغز شوند

تحقیقات جدید نشان می دهد که سد خونی مغزی دارای نقطه ضعیفی است که از طریق آن میکروپلاستیک ها می توانند وارد مغز شوند. این نقطه ورود بالقوه بینی است، جایی که اعصاب بویایی در آن قرار دارند و وظیفه تشخیص بوها را بر عهده دارند.

اعصاب بویایی از داخل بینی به جمجمه و سپس مستقیماً به بخشی از مغز به نام پیاز بویایی می رسد. محققان فرض می کنند که مولکول هایی که از طریق بینی استنشاق می شوند ممکن است از طریق اعصاب بویایی به مغز بروند.

بر اساس مقاله ای که در JAMA منتشر شده است، محققان با تجزیه و تحلیل نمونه های بافتی از افراد مرده ساکن سائوپائولو که تحت کالبد شکافی معمول پزشکی قانونی قرار گرفتند، به این یافته ها رسیدند. آنها پیازهای بویایی را از مغز این افراد خارج کردند و با استفاده از تکنیک های مختلف آنها را مورد بررسی قرار دادند. 8 مورد از 15 مورد حاوی میکروپلاستیک در پیازهای بویایی بود. با این حال، این هشت نمونه دارای 16 ذره میکروپلاستیک بین خود بودند.

این 16 ذره پلاستیکی از پلی پروپیلن، نایلون و سایر پلاستیک ها ساخته شده اند. برخی از آنها ممکن است از الیاف لباس سرچشمه گرفته باشند. این منطقی است. زیرا شستن لباس های ساخته شده از الیاف مصنوعی منبع مهم میکروپلاستیک در محیط است.

مطالعه دیگری نشان داد که خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ زودهنگام در افرادی که ذرات میکروپلاستیک در رگ های خونی خود دارند بیشتر است.

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *