مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

نخستین دبستان دخترانه تهران را چه کسی تاسیس کرد؟

۱ دقیقه خوانده شده
نخستین دبستان دخترانه تهران را چه کسی تاسیس کرد؟

تبلیغات بنری


طوبی آزمودا که در محله سنگلج و در خانواده ای نظامی به دنیا آمده بود، آستین ها را بالا زد و با همکاری سایر زنان علاقه مند به تحصیل دخترانه، اولین مدرسه دخترانه را در محله حسن آباد تأسیس کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمود منعی از دانشگاه تهران در این باره می گوید: کار توبی آزمودا از این جهت حائز اهمیت است که در دوران قاجار و در آن روزگاری که تحصیل دختران در برخی فرهنگ ها رواج نداشت، جسورانه وارد این عرصه شد و اولین مدرسه دخترانه را تأسیس کرد و مهمترین قدم را در آموزش دختران انجام داد. انگلیسی در خانه در سال 1365 در 29 سالگی دبستان ناموس را در چهارراه حسن آباد تأسیس کرد.

در آن روزها تأسیس مدرسه دخترانه مخالفت های زیادی داشت. از جمله مقاومت های فرهنگی و اجتماعی برخی از نمایندگان مجلس از جمله میرزا سید محمدصادق بود که به دلیل کمبود معلم زن و نبود سازوکارهای مناسب برای حمایت از مدارس دخترانه با تأسیس این مدارس مخالفت کردند.

نخستین دبستان دخترانه تهران را چه کسی تاسیس کرد؟

تأسیس مدارس دخترانه مورد حمایت نمایندگان مجلس قرار گرفت. به عنوان مثال، ناظم الاسلام یکی از حامیان تأسیس این مدارس می گوید: «بیایید تلاش کنیم تا دختران و زنان جوان کشور را تربیت کنیم و لباس علم و هنر بپوشانیم تا دختران چنین نکنند. دانش‌آموز شوند، پسرها خوب تحصیل نخواهند کرد.» در همان روزهای پس از انقلاب مشروطه، بحث های زیادی بین نمایندگان موافق و مخالف تأسیس مدارس دخترانه درگرفت، توبی آزمود وارد میدان شد و اولین مدرسه دخترانه را در تهران و ایران تأسیس کرد.

مونیی می گوید: «این مدرسه ابتدایی دخترانه ناموس را نامگذاری کرد دبستان مورد پذیرش ساکنان تهران به قدری بزرگ است که تنها 8 سال پس از تأسیس اولین دبستان دخترانه در پایتخت، تهران دارای 6 مدرسه دخترانه بود که پس از این استقبال چشمگیر، آزمودا و همکارانش شروع به توسعه ناموس کردند دبستان و برنامه ریزی برای تحصیل دختران در مقاطع بالاتر تا آنجا که پس از تأسیس دبیرستان در سال 1307 اولین گروه از دختران تهرانی موفق به اخذ دیپلم از این مدرسه شدند.

پس از تأسیس اولین مدرسه دخترانه در تهران در حوالی چهارراه حسن آباد، موضوع به فکر سوادآموزی برای زنان عقب مانده افتاد و سوادآموزی برای این گروه تأسیس کرد. اما پس از مرگ آزمودا در سال 1315 مدرسه اسماء به مدیریت طوبی مشکوه النفیسی به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در سال 1319 به وزارت فرهنگ واگذار شد.

تبلیغات بنری

fararu به نقل از همه در یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *