همه چیز در مورد نسخه صادراتی و پنهانکار جنگنده آمریکایی
۱ دقیقه خوانده شدهبوئینگ نسخه پیشرفته F-15 Strike Eagle است که توسط مک دانل داگلاس طراحی و تولید شده است. این نسخه از F-15 که به دلیل سطح مقطع راداری پایینتر شناخته میشود، عمدتاً برای مشتریان بینالمللی طراحی شده است. بوئینگ نمونه اولیه عقاب خاموش را در مارس 2009 رونمایی کرد و اولین پرواز خود را در جولای 2010 انجام داد.
به گزارش روزیاتو، در حالی که چندین نیروی هوایی جهانی علاقه خود را به عقاب خاموش ابراز کرده اند، جایگزینی برای USAF پرواز نکرده است. در این مقاله به طراحی F-15SE و دلایلی که چرا انتخاب مناسبی برای USAF نبود، می پردازیم.
F-15SE طرح عقاب خاموش
طول: 19.4 متر
ارتفاع: 5.6 متر
طول بالها: 13 متر
قاب سلاح تطبیقی (CWB)
افزایش ظرفیت حمل بار
کاهش امضای رادار
این سلاح برای چهار موشک دیگر هوا به هوا نصب می شود
دم های عمودی دوتایی
طراحی عقاب خاموش بر اساس بدنه اصلی هواپیمای F-15 با پیشرفت های متعدد در ویژگی ها، سیستم ها و اجزای آن است. این هواپیما دارای یک مخزن سلاح تطبیقی جدید (CWB) است که جایگزین مخازن سوخت استاندارد می شود. این تغییرات ظرفیت حمل داخلی جنگنده را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و امضای راداری آن را کاهش می دهد.
طراحی جدید جایگاه اسلحه با پلت فرم خارجی هواپیما سازگار است و قابلیت تشخیص هواپیما را کاهش می دهد. یک پوشش منحصر به فرد بر روی سطوح مختلف هواپیما اعمال شد تا امضای راداری آن کاهش یابد. مخفی کاری بهبود یافته یک نقطه قوت اصلی Silent Eagle بود که امکان افزایش کارایی ماموریت را فراهم می کرد.
عقاب خاموش همچنین دو ایستگاه تسلیحاتی اضافی داشت که تعداد موشک های هوا به هوا حمل شده را افزایش داد. دو دم عمودی این مدل را بسیار منحصر به فرد کرده است، ترکیبی که باعث بهبود دم هواپیما و در عین حال کاهش استفاده بالستیک شده است. برد عملیاتی آن با افزایش لیفت آیرودینامیکی و کاهش اصطکاک بیش از 185 کیلومتر افزایش یافته است.
چرا نیروی هوایی آمریکا علاقه ای به این نوع F-15 نداشت؟
حداکثر سرعت: 2.45 ماخ، 2602 کیلومتر بر ساعت
سرعت پرواز: 919 کیلومتر بر ساعت
برد: 3971 کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی
برد رزمی: 1085 کیلومتر
برد رانندگی: 5600 کیلومتر با مخزن سوخت تطبیقی و سه مخزن سوخت خارجی
سقف پرواز: 65000 فوت (20000 متر)
F-15SE Silent Eagle یک هواپیمای نسل چهارم است که به دلیل تلاش های دفاعی برنامه جنگنده های ضربتی نسل پنجم تا حد زیادی رها شده است. نسخه Silent Eagle در حالی رونمایی شد که پیمانکاران دفاعی ایالات متحده در حال رقابت بر سر قراردادی برای ساخت نسل پنجم برنامه چند ماموریتی بودند که بتواند نیازهای نیروی هوایی ایالات متحده را برآورده کند.
جنگنده های نسل جدید برتری هوایی بسیار بهتر از هواپیماهای نسل چهارم بهبود یافته مانند عقاب خاموش بودند. علاوه بر این، با توجه به این واقعیت که بدنه و اجزای اصلی هواپیما مشابه F-15 اصلی بود، علاقه چندانی به سرمایه گذاری در آن وجود نداشت.
برخلاف F-15 Silent Eagle، نیروی هوایی خواهان یک هواپیمای برتری هوایی جدید بود که بتواند به 2.5 ماخ برسد و محموله ای بسیار بزرگتر از طرح های قدیمی را حمل کند. با ایده موشک های هسته ای و نیاز احتمالی به آنها در آینده، حداکثر وزن برخاست بیشتر به یک نیاز مهم برای نیروی هوایی تبدیل شد.
در حالی که F-15SE به عنوان یک هواپیمای نسل چهارم با بسیاری از آخرین قابلیتهای رادارگریز و حمله به بازار عرضه شد، به عنوان یک جنگنده صادراتی، عمدتاً برای اپراتورهای قدیمی مانند نیروی هوایی کره جنوبی و نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی و آمریکا در نظر گرفته شد. خطوط هوایی عرب نیروی هوایی، همراه با سایرین، در ابتدا علاقه خود را به عقاب خاموش به امید نوسازی ناوگان فعلی F-15 خود ابراز کردند.
اعتقاد بر این است که نسخه بهبودیافته F-15SE به طور قابل توجهی از چندین هواپیمای رقیب موجود در بازار از جمله Eurofighter Typhoon و Su-35 روسی پیشرفته تر است.
بیشتر ویژگی های Silent Eagle در F-15EX Eagle II گنجانده شده است
وزارت دفاع ایالات متحده می خواست این هواپیمای تک موتوره را ارتقا دهد تا تغییرات سوپاپ سوخت را کارآمدتر کند، ظاهراً با تولید F-15SE. عقاب خاموش از دو موتور توربوفن جنرال الکتریک F110-GE-129 استفاده می کند که تقریباً 30000 پوند نیروی برخاستن را تولید می کند. گزینه موتور دیگر این هواپیما دو موتور توربوفن Pratt & Whitney F 100-PW-229 است که نیروی رانش مشابهی تولید می کنند.
F-15EX Eagle II با اکثر ویژگی های معرفی شده در Silent Eagle ساخته شده است و یک پلت فرم اضافی نسل چهارم است. این سکوی جنگنده با شرایط آب و هوایی به خوبی برای اهداف USAF مناسب بود، به خصوص زمانی که صحبت از پرواز در ارتفاع پایین و هدف گیری دقیق می شد.
به گفته نیروی هوایی آمریکا.
سیستم ناوبری و هدف گیری فروسرخ در ارتفاع کم یا LANTIRN به هواپیما اجازه می دهد در شب و در هر شرایط آب و هوایی در ارتفاع کم پرواز کند و با انواع سلاح های هدایت شونده و غیر هدایت شونده، به اهداف زمینی حمله کند دو غلاف متصل به خارج از هواپیما، به F-15E دقت بی نظیری در شلیک روز یا شب و در هوای بد می دهد.