مجله اینترنتی همه در یک

رسانه تخصصی اینترنتی همه در یک

 واکنش کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به تهدید جنگ ایران و اسرائیل

۱ دقیقه خوانده شده

تبلیغات بنری


 واکنش کشورهای عربی خلیج فارس به تهدید جنگ بین ایران و اسرائیلبعدی- جورجیو کافایروکارشناس ارشد امور بین الملل در موسسه خاورمیانه.

طبق آنچه همه در یک از پایگاه خبری العربی الجدید گزارش داده استدر هفته های اخیر تحولات بسیار نگران کننده ای در خاورمیانه رخ داده است. افزایش تنش میان اسرائیل و آمریکا از یک سو و ایران و محور مقاومت به رهبری تهران از سوی دیگر، نگرانی شدید شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را برانگیخته است. این ترس ها کاملاً موجه است، زیرا یک جنگ گسترده در این منطقه می تواند امنیت ملی و سلامت اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد.

ایران در اول اکتبر اسرائیل را با یک حمله موشکی دو مرحله ای هدف قرار داد. این عملیات موسوم به «وادیح صدیق 2» در واکنش به حمله نظامی اسرائیل به لبنان که منجر به ترور سید حسن نصرالله و دیگر شخصیت‌های برجسته محور مقاومت شد، انجام شد. اکنون جهان منتظر پاسخ اسرائیل و چگونگی، زمان و مکان این واکنش است.

پس از این حمله موشکی بی‌سابقه، مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برای جلوگیری از تبدیل شدن به هدف احتمالی حملات ایران، به سرعت با تهران وارد گفت‌وگو شدند. در واکنش به این تحولات، ایران به صراحت اعلام کرد که هر کشور عربی در خلیج فارس که به اسرائیل یا آمریکا اجازه دهد از پایگاه های نظامی یا حریم هوایی خود برای حمله به ایران استفاده کند، با عواقب جدی مواجه خواهد شد.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خوبی می دانند که ایران می تواند به راحتی تأسیسات نفتی آنها را هدف قرار دهد، به ویژه اگر تهران احساس کند که این کشورها از حملات اسرائیل یا آمریکا به نفت یا تأسیسات هسته ای ایران حمایت کرده اند. هیچ یک از این کشورها حمله به تاسیسات آرامکو عربستان در سپتامبر 2019 را فراموش نکرده اند. حمله ای که توانایی ایران و محور مقاومت در ضربه زدن به اقتصاد نفتی عربستان را به نمایش گذاشت.

پیام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ایران کاملاً واضح است: اعضای این شورا هیچ نقشی در تسهیل حملات احتمالی اسرائیل یا ایالات متحده به خاک یا منافع ایران نخواهند داشت. با توجه به احتمال وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سعی می کنند از هرگونه درگیری دوری کرده و از اتحاد با تهران یا تل آویو علیه یکدیگر اجتناب کنند.

در این ماه، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، دیپلماسی را به رویارویی ترجیح دادند و در تلاشند تا گفت وگو و تعامل را به عنوان گزینه ای منطقی برای جلوگیری از جنگ ارتقا دهند. قطر در 2 و 3 اکتبر میزبان سومین گفتگوی همکاری آسیایی بود که با حضور مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران برگزار شد. در این دیدار وزرای شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت کاهش تنش و تعامل سازنده با ایران تاکید کردند.

در این دیدار مسعود مزغیان رئیس جمهور ایران در دیدار با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان بر تمایل ایران برای بهبود روابط با این کشور تاکید کرد و گفت: ما کشورهای اسلامی از جمله پادشاهی عربستان را برادران خود می دانیم و نیاز داریم. فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان با تاکید بر کنار گذاشتن اختلافات برای تقویت همکاری ها، گفت: ریاض به دنبال این است که “در نهایت موضوع اختلافات با ایران را ببندد و به عنوان دو کشور دوست و برادر بر حل و فصل مسائل و توسعه روابط متمرکز شود.” رئیس جمهور ایران افزود: ما به عقل و بینش شما در مدیریت این وضعیت اعتماد داریم و به صلح و ثبات در منطقه کمک می کند.

عباس عراقچی، دیپلمات ارشد ایران در 9 اکتبر به ریاض سفر کرد و با محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست وزیر عربستان سعودی دیدار کرد. وی روز بعد عازم دوحه شد و با شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در مورد تحولات منطقه به ویژه درگیری های جاری در غزه و لبنان گفتگو کرد. شیخ محمد بر اهمیت تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کاهش تنش و جلوگیری از گسترش بیشتر درگیری‌ها در خاورمیانه تاکید کرد و بر آمادگی کشور قطر برای اتخاذ تدابیر لازم برای تقویت امنیت و تقویت ثبات در منطقه و فراتر از آن تاکید کرد. .

انگیزه های ایران

در شرایط کنونی، نگرانی ایران از پاسخ احتمالی اسرائیل به «عملیات True Promise 2» کاملاً موجه است. تهران به خوبی از خطرات احتمالی ناشی از گسترش جنگ منطقه ای آگاه است که می تواند منافع این کشور را به طور جدی تهدید کند. در حالی که ایران از نظر نظامی برای پاسخ به تل آویو آماده می شود، در عین حال تلاش های دیپلماتیک خود را با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی تشدید کرده است.

پیام‌های تهران به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره هرگونه همکاری با اسرائیل یا آمریکا در حمله به ایران نه تنها یک هشدار انتقادی است، بلکه نشان‌دهنده تمایل تهران برای حفظ روند دیپلماتیک، حفظ روابط دوستانه و کاهش تنش است. با عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه، حتی در شرایطی که تنش ها در خاورمیانه به سرعت در حال افزایش است.

دکتر حمید رضا عزیزی، محقق مدعو در مؤسسه امور بین‌الملل و امنیتی آلمان، در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: ایران متعهد است تا زمانی که منافع دوجانبه رعایت شود، این مسیر را ادامه دهد. اگر کشورهای عربی از مداخله در جنگ ایران و اسرائیل خودداری کنند، مطمئن باشند که ایران به منافع آنها احترام خواهد گذاشت.

تهران علاوه بر هشدار به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر عدم همکاری نظامی با ائتلاف آمریکا و اسرائیل علیه ایران، در تلاش است برای برقراری آتش بس در غزه و لبنان از حمایت منطقه ای بیشتری برخوردار شود. با توجه به ضربات محکمی که تل آویو در ماه های اخیر به حزب الله وارد کرد، عملیات نظامی اسرائیل در لبنان تهران را با چالش های جدی مواجه کرد. این وضعیت با این واقعیت توضیح داده می شود که جمهوری اسلامی اکنون بیش از هر زمان دیگری برای دستیابی به آتش بس تلاش می کند. دکتر حمید رضا عزیزی افزود: ایران با یادآوری خطرات جنگ همه جانبه و منطقه‌ای به کشورهای عربی تلاش می‌کند آنها را به ایفای نقش در یک اقدام هماهنگ آتش‌بس منطقه‌ای ترغیب کند.

اهمیت کاهش تنش بین عربستان سعودی و ایران

با توجه به بی ثباتی گسترده و تحولات پویا در منطقه، پیش بینی آینده روابط ریاض و تهران دشوار است. با این حال، نمی توان انکار کرد که طی نوزده ماه گذشته، در مواجهه با چالش های امنیتی متعدد، به ویژه پس از 7 اکتبر 2023، روند تنش زدایی بین عربستان سعودی و ایران با ثبات بوده است. در این راستا، شایان ذکر است که اگر توافق کاهش تنش بین عربستان و ایران در مارس 2023 امضا نشود، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس احتمالاً در وضعیت پیچیده تری قرار خواهند گرفت. بدون این توافق، ریاض ممکن است دیدگاهی کاملاً متفاوت از وضعیت کنونی خاورمیانه داشته باشد.

دکتر حمید رضا عزیزی در گفت و گو با العربی الجدید گفت: در طول یک سال گذشته، حداقل تا زمان حملات اسرائیل به رهبری حزب الله، هیچ اشاره ای از سوی مقامات ایرانی مبنی بر هدف قرار دادن تنگه هرمز یا منافع ایران وجود نداشت. ” هیچ اشاره ای به کشورهای عربی خلیج فارس در واکنش به حملات احتمالی اسرائیل یا آمریکا به ایران نشده است.

این موارد عناصر اصلی روایت ایران قبل از توافق کاهش تنش بود، اما اکنون شاهد یک تغییر اساسی هستیم. دلیل این تغییر این است که ایران جنگ غزه را فرصتی برای تقویت روابط با کشورهای عربی، جلوگیری از گسترش پیمان ابراهیم و جلوگیری از تشکیل اتحاد ضد ایرانی بین کشورهای عربی و اسرائیل می داند. هم ریاض و هم تهران در تلاش برای بهبود روابط دوجانبه خود هستند و تمایلی به بازگشت به دوره پرتنش 2016-2021 ندارند.

ارزش استراتژیک توافق کاهش تنش بین عربستان سعودی و ایران برای سیاستگذاران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و تهران بسیار واضح است. این به وضوح نشان می دهد که چرا دو کشور متعهد به کاهش و مهار تنش ها و حفظ گفتگو هستند. با این حال، احتمال فروپاشی این روند کاهش تنش همچنان وجود دارد. دکتر حمید رضا عزیزی هشدار داد: «چالش‌ها در حال افزایش است، به‌ویژه که ایران با تضعیف حزب‌الله و تهدید احتمالی حمله اسرائیل به خاک خود با یک تهدید وجودی مواجه است… وضعیت ممکن است تغییر کند».

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *